Celou dobu nakupujete jogurty a šunku špatně. O FIFO triku ví jen 5 % lidí
Když děláme zásobu chlazených výrobků, chceme, aby nám co nejdéle vydržely. Při nákupu ale často děláme ze zvyku chybu, která nás stojí mnoho vyhozeného jídla.
Supermarkety stále vylepšují koncepci svých chladících zařízení. Lze od nich čekat například efektivnější hospodaření se studeným vzduchem. Lépe se prolíná vzduch celým prostorem a teplota je stále kontrolována. Zdá se, že je vše v pořádku a domů si vždycky přineseme dobré zboží. Nemusí tomu tak být!
Perfektní chlazení je pro obchody základ
Nemělo by se tedy stávat, že zboží vystavené na začátku regálů bude mít nižší teplotu než to, které je spíše dále. Inteligentní formy chlazení poskytují také okamžité upozornění na chyby, závady a starají se bezchybnou údržbu. Vše je přizpůsobeno trendu poslední doby: lidé spíše nakupují častěji a méně.
Stále více si obchodníci pořizují chladící boxy s dvířky, protože tím značně ušetří za energie v porovnání s volně chladícími pulty.
Vybírejte očima a rychle!
Někteří obchodníci upozorňují nakupující, aby otvírali chladící prostory co nejméně a až ve chvíli, kdy si jsou jisti tím, co chtějí!
Zvyšuje se poptávka po chlazených hotových jídlech, ať už vařených, nebo čerstvých salátech.
Chladících boxů a skříní je tedy v obchodech více než kdysi. Něco chlazeného přihodíme téměř ke každému nákupu. Jenže tato část nákupu bývá často také tou, kterou doma nejčastěji vyhazujeme, hned po zplesnivělém pečivu.
Metoda FIFO doma
Znáte metodu „First In, First Out“? Když doma skládáme potraviny do chladničky nebo do jiných úložných prostor, vždycky ty čerstvé dáváme dozadu. Spotřebováváme aktuálně to, co zůstává vpředu, tedy starší a dříve koupené potraviny. Nestane se tak, že by se potraviny zkazily, prošly a na něco jsme zapomněli.

Metoda FIFO i v obchodě
Stejný systém ale používají i obchodníci. A pracovníci ho pečlivě kontrolují. Vy jako zákazník toho můžete využít. Pokud chcete potraviny do zásoby nebo k přímé spotřebě co nejčerstvější, sáhněte až dozadu.
Vždycky třetí v řadě! Nebo ještě dál!
Někdo tuto metodu používá i z jiných důvodů: Předpokládá, že první vystavené zboží v řadě je osahané. Má ho přece v ruce každý, kdo si chce zboží jen prohlédnout. Pak ho vrátí a… osahané si ho koupí zákazník, jež bezmyšlenkovitě bere to první, co vidí.

My si ale dáme tu práci a vezmeme si výrobek ze zadní části regálu. Na vzadu položené paletě jogurtů nebo mlék či jiných, nejčastěji tedy chlazených výrobků, jsou opravdu novější, čerstvější výrobky. Jejich datum spotřeby může být posunuté až o několik dnů.
Ryby, maso, jogurty, vždycky zezadu!
Velmi výhodné je toto dělat u rizikových potravin, jako je například kuřecí maso nebo ryby. V chladicím boxu překontrolujte datum spotřeby u těch nejspodnějších balíčků. Nejenže je čerstvější, ale také bylo možná nejméně vytahované ven z boxu. Nikdy nevíte, jak dlouho byl box zákazníky otevřen. I přes moderní technologie do vrchních vrstev chladničky v obchodě teplý vzduch z neustálého otvírání prostě proniká.
Zajímavost? FIFO metodu využijete i při úklidu, kdy takto řadíme aktuální sezónní oblečení. Jejím principem je mít na dosah to, co je aktuální a je třeba spotřebovat. A průběžně obsah své lednice (i skříní) aktualizovat, překládat tak, aby stále bylo vpředu to, co je prostě z různých důvodů aktuální.
FIFO si zamilujete!
Zdroj: internationalsupermarketnews.com, grapesmag.cz, jidloaradost.ambi.cz