Tohle monstrum znáte? Největší sklápěč na světě hraničící s absurditou

Přidat na Seznam.cz

Model Belaz 75710 lze označit za sklápěč, ale ne nutně za nákladní automobil. Důvodem je to, že s ním nelze jezdit po veřejných komunikacích. Pokud má být přepraven z místa na místo, je zapotřebí 25 železničních vagonů. A to není konec čísel, která jsou těžko uvěřitelná, jak napsal portál BBC.

Pro zajímavost, model Belaz 75710, představený v roce 2012  je největší sklápěč na světě. Hauler je označení pro důlní sklápěče obřích rozměrů. Konkuruje mu akorát EDumper, který postavila švýcarská společnost eMining AG. Také patří do této kategorie vozidel, ale rozhodně ne do stejné hmotnostní kategorie. Švýcarské vozidlo je schopné přepravit až 60 tun nákladu. Mezitím Belaz na své rekordní skříni pojme 7,5krát více nákladu. K dnešnímu dni žádný z pěti největších výrobců tahačů nevyrobil nic působivějšího.

Těžko představitelná čísla

Sklápěč Belaz 75710 se nejlépe popisuje čísly, ale některá z nich si nelze představit. Standardní užitečné zatížení je 450 tun, což znamená, že Belaz by teoreticky mohl na své obrovské korbě odvézt více než čtyři plně naložené sklápěče EDumper nebo 11 standardních tahačů s návěsy naloženými na hranici povolené celkové hmotnosti vozidel v Česku. Mimochodem, stojí za zmínku, že při úspěšném pokusu o Guinnessův rekord na něj bylo naloženo 503,3 tuny.

Plně naložený Belaz 75710 váží 810 tun. Zajímavé je, že při plném zatížení má vozidlo ideální rozložení hmotnosti 50/50. Odpružení má v náročných terénních podmínkách hodně práce a systém odpružení byl naplněn 255 litry hydraulického oleje.

Dalším rekordem tohoto tahače je jeho objem 645 m³. Je větší než mnoho domů a vpředu jsou tři žebříky, znichž jeden vede do motorového prostoru. Vzhledem k velikosti vozidla je poměrně malá, protože je plochá. Jde o to, aby zátěž nebyla umístěna příliš vysoko. Jeho kapacita je „pouze“ 268 m³.

Model Belaz 75710 je vysoký 8,17 m. Abyste se mohli podívat do nákladového prostoru, museli byste stát ve čtvrtém patře sousední budovy. Délka 20,6 m a šířka 9,87 m jsou neméně působivé.

Rozměry jsou působivé pouze v případě přepravy tohoto modelu. Předpokládal se pouze jeden způsob – demontáž a přeprava po železnici. Je to dáno velikostí jednotlivých komponentů. Například pneumatika má průměr 4 m. Společnost spočítala, že k tomu bude zapotřebí 25 železničních vagonů.

Dva obří diesely a hybridní pohon

Diesel je zde králem. Ve skutečnosti se jedná o dva diesely V16, každý o objemu 65 litrů. Kromě toho se každý z nich spouští samostatně. Dohromady dosahují výkonu 4660 koní a točivého momentu 18 626 Nm. Poslední údaj vypadá jako něco, co by někdo rychle vložil do katalogu. Je to vlastně ekvivalent 12 motorů Bugatti Veyron.

Chladicí systém těchto motorů má objem 1380 litrů. Výkon ventilátoru, který tlačí vzduch na chladič, je 128 koní! Motor kompaktního vozu má podobný výkon. Systém musí být účinný, protože vozidlo je navrženo pro provoz v širokém rozmezí teplot od -50 do 50 °C. O čistotu vzduchu vstupujícího do motorů se stará 8 filtrů umístěných vpředu.

Motor potřebuje 550 litrů oleje. Toto množství oleje vystačí na více než 100 výměn v běžném osobním automobilu, tj. na více než milion kilometrů. Zajímavé je, že zhruba tolik kilometrů má tento sklápěč vydržet. V průměru ujede ročně kolem 100 000 kilometrů, což je na stroj pracující v dolech další úctyhodný údaj.

Spotřeba je trnem v oku pro ekology

K provozu je zapotřebí spousta paliva. A to opravdu spousta. Je uložena ve dvou nádržích o objemu 2 800 litrů. Průměrná spotřeba nafty se pohybuje kolem 550 litrů za hodinu a maximální rychlost je 64 km/h. To je spotřeba srovnatelná s tankem o hmotnosti asi 50 tun. Belaz lze tedy považovat za poměrně úsporné vozidlo, které mimochodem splňuje emisní normy určené pro tuto kategorii vozidel. Tajemství spočívá v pohonu.

Dva diesely tvoří pouze část pohonu, protože v praxi má belaz hybridní pohon. Vznětové motory mají výkon pouze do 3 500 kW, což vytváří elektřinu potřebnou k pohonu elektromotorů. Jsou čtyři, každý s výkonem 1600 koní. Kdybyste to sečetli, na všechna čtyři kola by se rozdělilo 6400 koní.

Je s tím hodně práce, protože vozidlo má všechna kola zdvojená a jen samotné pneumatiky váží každá 5,8 tuny, takže celková hmotnost činí 46,4 tuny. Mají rozměr 59/80 R63 a jsou nafouknuté na 7 atmosfér.

Na závěr několik slov o ceně. Tato částka začíná na 7 milionech dolarů, v přepočtu asi 147 milionů korun a může být vyšší v závislosti na zakázce. Dosud byly vyrobeny tři kusy. Objednávky je možné podávat u společnosti BelAZ, která se specializuje na výrobu speciálních vozidel a její nabídka není o nic méně zajímavá než u modelu 75710.

Zdroj: bbc.com