Sezóna Formule 1 2022 je víc než rivalita Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona

Přidat na Seznam.cz

Nový design vozů a celoroční omezení rozpočtu otevřely novou éru Formule 1, píše web Road and track.

V loňském roce uzavřela formule 1 svou počáteční éru turbohybridních šestiválců sezónou, v níž se utkali dva nejlepší jezdci a týmy na startovním roštu. Jejich souboje skončily nerozhodně, Mercedes získal titul konstruktérů, zatímco Max Verstappen z Red Bullu připravil Lewise Hamiltona po kontroverzním úředním rozhodnutí o titul jezdce. Po kompletním přenastavení paradigmatu přítlaku vozů v F1 nastává v roce 2022 zcela nová éra.

Sedminásobný šampion Lewis Hamilton zůstává favoritem na titul, ale zdá se, že Mercedes při testování ztratil svou dominantní formu. Jak Hamilton, tak jeho nový týmový kolega George Russell se v tisku o svém voze vyjadřovali s despektem, přičemž Russell zašel tak daleko, že jej označil za bližší tempu Alfy Romeo než tempu předpokládaných lídrů. Radikální nové boční lišty představené při testování minulý víkend příliš nepomohly snížit takzvaný „porpoising“, tedy efekt poskakování způsobený tím, že prvky přítlaku na podlaze opakovaně vynechávají a znovu se aktivují v rychlosti; Mercedes tak bojuje o rychlost na rovinkách, což mu jde nejlépe od debutu hybridních pohonných jednotek šestiválcových motorů.

Red Bull je mnohem blíže svým předsezónním očekáváním. Jejich nový vůz typu RB18 pro rok 2022 sice nevypadá jako světová jednička, kterou byl v první polovině roku 2021, ale zdá se, že je konkurenceschopný s ostatními lídry a v rukou tak schopných, jako je Verstappen, je připraven začít okamžitě vyhrávat závody. Bohužel pro Red Bull není Mercedes jeho jedinou konkurencí. Odlišné konkurenční prostředí je postavilo doprostřed toho, co by se mohlo vyvinout v hlubokou skupinu v čele pole.

Po dvou testech a jednom dni tréninků se ve světě F1 šušká, že Ferrari možná postavilo něco výjimečného. Jejich nový vůz, který se jmenuje F1-75, je jedním z nejhezčích vozů na startovním roštu. Zdá se, že je také jedním z nejrychlejších. Jezdci Charles Leclerc a Carlos Sainz Jr. se v testech a trénincích drží na špici už tak dlouho, že existuje reálná naděje, že by jeden z nich mohl zítra zahájit sezónu pole position. Pro tým, který v roce 2020 ještě nevyhrál žádný závod, je to potenciálně obrovský skok vpřed.

Stejně jako McLaren, i všechny týmy Alpine, Aston Martin a AlphaTauri byly v posledních dvou sezónách vítězi závodů ze střední skupiny. Zdá se, že každý z výrobců má vlastní slibný podvozek a vedoucího jezdce, ačkoli vedoucí jezdec Aston Martinu Sebastian Vettel je tento víkend vyřazen ze hry kvůli onemocnění COVID-19. Dokonce i tým Haas, který víceméně opustil probíhající sezónu 2021, aby se soustředil na vývoj svého vozu pro rok 2022, se zdá, že letos výrazně zlepšil tempo. Jejich Kevin Magnussen vedl tabulky po jednom dni testování minulý týden.

Zdroj: roadandtrack.com