Prémiová paliva. Jsou vhodné pro každé auto? Názor mechanika

Přidat na Seznam.cz

Přestože ceny prémiových paliv jsou pro řidiče citelné, společnosti na čerpacích stanicích stále lákají na prémiová paliva, píše server ADAC. Předpokládá se, že zvýší výkon, sníží spalování a zajistí delší životnost motoru. Jaká je skutečnost a jsou rafinovaná paliva vhodná pro jednotlivé modely automobilů?

Téměř všechny velké palivové společnosti nabízejí prémiová paliva a přesvědčují o jejich lepší kvalitě než u standardních verzí. Nejen řidiči, ale ani mechanici však nejsou přesvědčeni o vztahu mezi cenou a výhodami. „V optimistickém případě lze spotřebu paliva u prémiových verzí snížit pouze o 1 až 5 %, což potvrzují laboratorní testy nezávislých výzkumných ústavů, jako je ADAC. Takový rozdíl však v žádném případě nekompenzuje kupní cenu,“ říká automechanik a odborník na motory Michal Jurečka.

Podobně je tomu i v případě zvýšení výkonu. „Odhadovaný nárůst výkonu o několik procent je při každodenní jízdě téměř nepostřehnutelný. Pokud jde o životnost motoru, situace vypadá ještě jinak. Prémiová paliva mohou být zajímavou alternativou, ale pouze při pravidelném tankování po delší dobu. Majitelé starších vozů s vysokým počtem najetých kilometrů by však měli k rafinovaným palivům přistupovat s velkou opatrností,“ říká Jurečka.

Prémiová paliva jsou nebezpečná zejména pro staré motory

Podle výrobců prémiové palivo kromě zvýšení výkonu čistí vnitřek motoru, zvyšuje účinnost uzavírání ventilů a odstraňuje problémy se samovznícením a usazováním karbonu.

„To, co by mělo pomáhat, může ve skutečnosti škodit vozům s vysokým počtem najetých kilometrů. Aditiva a čisticí prostředky obsažené v prémiových palivech mohou z motoru vyplavit nahromaděné nečistoty, které se mísí s olejem v olejové vaně,“ konstatuje Michal Jurečka, automechanik a odborník na motory. To se může zdát jako dobrá věc, protože se tím udržuje čistý motor a pravidelně se mění olej. Ale tak to není. „Takto vymyté usazeniny však snižují těsnost pístu ve válci. Kompresní poměr se tedy sníží, což bude mít za následek snížení výkonu motoru, nikoli jeho zvýšení,“ říká Jurečka. „Navíc detergenty používané v prémiových palivech mohou vyplavovat nečistoty obsažené v palivovém systému, které mohou poškodit vstřikovače,“ dodává.

Profesionální motorová chemie je alternativou k prémiovým palivům a jejich cenám

Profesionální aditiva do paliva jsou atraktivnější. Mluvíme o chemických látkách, které se přidávají do nádrže automobilu každých pět tisíc kilometrů. Jsou vyvinuty pro benzínové a naftové motory, získaly si uznání a podle mechaniků jsou zajímavější alternativou k prémiovým palivům. Jedná se zejména o produkt molekulárního inženýrství s využitím nano a mikrotechnologií (včetně grafenu), jehož účinky jsou potvrzeny v silničních podmínkách, při dálkových testech, na dynamometrech a v závodním sportu. Celkově je to také šetrnější varianta k peněžence, pokud porovnáme jejich ceny s běžným tankováním prémiových paliv.

„Prémiové produkty jistě přispívají k lepšímu pocitu řidičů. Společnosti dokazují, že aditiva nejen zlepšují stav motoru, ale jsou také šetrnější k životnímu prostředí, protože snižují emise toxických látek. Jejich systematické používání u novějších jednotek zabrání tvorbě nečistot a karbonových usazenin, což následně přispěje k prodloužení životnosti motoru. Díky tomu si budeme moci déle užívat bezporuchový provoz. To, že se nám zdá, že vůz má vyšší výkon a nižší spotřebu, je však spíše placebo efekt. V době vysokých cen pohonných hmot se volba základních variant jeví pro řidiče jako rozumnější krok,“ – uzavírá automechanik a odborník na motory Michal Jurečka.

Zdroj: Adac