Pozor na tento zvuk při tankování. Když ho uslyšíte, může vás to stát tisíce korun
Tankování není nic těžkého – zasunout pistoli, napumpovat, zaplatit a jet dál. Ale i zde platí, že pozornost a správné návyky jsou klíčové. Při tankování se totiž ozývá zvuk, který by řidiči neměli ignorovat, v opačném případě hrozí nepříjemné důsledky.
Tankování je součástí rutiny všech řidičů. Přestože se může zdát zcela banální, opak je pravdou. Moderní systémy palivových čerpadel jsou vysoce sofistikované a proto vám dokáží říct, kdy už mají dost. Tento velmi známý zvuk slyšel už určitě každý řidič, a i přesto ho většina z nás ignoruje.

Co tento zvuk znamená a kdy se ozve?
Čerpací stanice jsou vybaveny systémem automatické pojistky, která cvakne, když je nádrž plná nebo když dojde k odvodu vzduchu z palivové nádrže. Tento systém není v autech jen tak pro zábavu – jeho účel je chránit motor a zabránit přeplnění nádrže. Když se však řidič rozhodne zvuk ignorovat a pokračuje v tankování, může dojít k vážným následkům, které se velice prodraží.
Markéta Jakoubková ze společnosti Shell dodává: „Pokud je venku horko, doporučuje se tankovat palivovou nádrž do prvního vypnutí tankovací pistole a už víc netankovat a nedoplňovat na sílu palivo až po okraj. Benzin a nafta mají totiž při vysokých teplotách vysokou roztažnost. Paliva jsou na čerpacích stanicích skladována obvykle v podzemních dvouplášťových nádržích, kde je zajištěna celoročně stabilní teplota 12 °C. Po načerpání paliva do nádrže automobilu tak může být teplotní změna dokonce i 20 a více stupňů.“
Důsledky přeplnění nádrže
Ignorování cvaknutí pojistky není jen tak.
„Když se teplota paliva zvýší o 20 °C, může dojít ke zvětšení jeho objemu až o jeden litr (při objemu paliva v nádrži 50 litrů). Výrobci s roztažností sice počítají a nádrže jsou navrženy tak, že mají takzvaný expanzní prostor, který navyšuje jejich kapacitu a je tedy větší, než udává výrobce, ale může se také stát, že expanzní prostor nemusí stačit a palivo se vlivem roztažnosti může začít vylévat z nádrže po laku karoserie,“ dodává Markéta Jakoubková, která ručí za kvalitu paliva.
- Únik paliva: Pokud dojde k přetečení nádrže, palivo steče po karoserii vozidla. V kombinaci s UV zářením může dojít k nenávratnému poškození laku.
- Poškození systému odvětrávání: Moderní palivové systémy jsou navrženy tak, aby udržovaly konstantní tlak. Pokud se přeplní, dojde k poškození ventilačních systémů.
- Dopady na přírodu: Každá kapka, která dopadne mimo vaši palivovou nádrž neznamená pro přírodu vůbec nic dobrého.

Jak bezpečně tankovat
- Naslouchejte pojistce: Jakmile uslyšíte to známé cvak, je čas přestat. Tenhle zvuk není jen tak – znamená, že nádrž dosáhla svého limitu. Každá kapka navíc by mohla nadělat víc škody než užitku.
- Tankujte s opatrností: Nespěchejte a zcela se soustřeďte na tankování, v opačném případě byste mohli nešťastně vylít pár kapek paliva na karoserii.
- Volte kvalitní čerpací stanice: Moderní stanice nabízejí bezpečnostní prvky, na které se můžete spolehnout. Pokud jste zvyklí jezdit na starou známou benzínku, je dost možné, že jejich bezpečnostní prvky už nesplňují dnešní standardy.
Předejděte následkům a ušetřete pár tisíc korun
Ignorování pojistky při tankování může vypadat jako drobnost, ale věřte, že následky za to nestojí. Naslouchejte svému autu a věnujte pozornost každému cvaknutí, kterým vám dává najevo, že je čas vytáhnout tankovací pistoli a jít zaplatit. Díky tomuto jednoduchému návyku můžete předejít zbytečným výdajům i následným problémům, které by jinak zatížily vaši peněženku.
Zdroj: www.autosalon.tv, www.povinne-ruceni.com, www.auto-mania.cz