Japonské diesely: Nissan a Suzuki ve spolupráci s Francouzi a Italy. Byl to špatný nápad?

Přidat na Seznam.cz

Nissan a Suzuki. Obě japonské společnosti se vydaly zcela jinou cestou než jejich domácí konkurenti bojující o evropské zákazníky. V roce 2000 nabízeli diesely i v Evropě, ale většinou ne vlastní, píše server Automobil Production.

Začněme u Nissanu, který to zkusil s motorem YD22DD o objemu 2,2 litru. Nejprve používal rotační čerpadlo a přímé vstřikování, které nakonec v roce 2001 změnil na vstřikování common rail (YD22DDTi). Tento motor se poprvé objevil ve voze Nissan Primiera P12. Verze tohoto motoru o výkonu 126 koní byla nabízena až do roku 2003, kdy se pod kapotu tohoto vozu dostal francouzský agregát Renault 1,9 dCi. Byl mnohem modernější, takže vytlačil zmíněný motor 2.2, který však stále zůstával, pouze ve verzi 139 koní, nejvýkonnějším vznětovým motorem.

Řidiči si tento motor obecně velmi pochvalovali, na rozdíl od těch, kteří se rozhodli pro motor 1.9 dCi. Jedná se o odolnou a poměrně výkonnou jednotku, která je však poměrně jednoduché konstrukce, snadno se opravuje a repasuje. Rozvodový řetěz je robustní a dobře si poradil i systém vstřikování.

Po ujetí asi 300 000 km potřebuje motor opravy, ale lze jej považovat za poslední úspěšný diesel Nissanu, a protože se vyskytoval i v modelech X-Trail a Almer Tino, je poměrně oblíbený. Dnes je obtížné koupit vůz s takovou jednotkou a zpravidla je již opotřebovaný, takže je obtížné jej doporučit.

2.5 dCi, diesel pro off-roady

Druhým motorem Nissan se vstřikováním common rail, který byl představen v roce 2005, byl větší motor 2,5 dCi (YD22DDTi). Byl vyvinut pro nové terénní vozy Navara a Pathfinder. Tentokrát bohužel pokus s rodinou YD skončil neúspěchem. Pouze řidiči, kterým se podařilo přežít bez poruchy, mohou o tomto motoru říci něco dobrého, ale obecně většina z nich měla výrazné problémy. Prakticky každá oblast je náchylná k závadě. Motor se přehřívá, hlavy praskají, vstřikovače netěsní, což často vede k prasknutí pístu. Systém přeplňování navíc vyžaduje časté opravy a ti, kdo vůz servisovali podle požadavků ASO, museli počítat se zadřením motoru nebo dokonce se zlomením ojnice.

Bohužel k těmto poruchám nedocházelo po vysokém počtu najetých kilometrů, ale často ještě během záruční doby. Mnoho motorů již prošlo alespoň jednou vážnou opravou, což nedává jistotu, že se jedná o opravu poslední. Jedním slovem – jednotka 2,5 dCi se nedoporučuje a není třeba se jí dále zabývat.

Spolupráce společnosti Nissan s Renaultem

A zde se dostáváme ke klíčovému tématu. Nissan po motoru 2.2 dCi upustil od vývoje nových jednotek common rail, protože užší spolupráce s Renaultem otevřela japonskému výrobci sklady plné dieselů. Proto jsou Nissany dodnes poháněny francouzskými motory. Nissan používal prakticky všechny jednotky, které Renault vyrobil. Od malých motorů 1,5 dCi a 1,6 dCi, přes střední 1,9 dCi a 2,0 dCi až po 2,3 dCi z modelu Master, který pohání Navaru. Samozřejmě, že Japonci měli určitý podíl na vytvoření některých variant, ale skromné a je třeba předpokládat, že motory jsou prostě francouzské.

Varianty 1.9 dCi, 1.5 dCi a 2.0 dCi mají za sebou skvělou kariéru, i když ne vždy plnou slávy. Pochvalu si vysloužila zejména druhá z nich, která se nacházela pod kapotou posledních dvou generací modelu X-Trail. Naproti tomu menší varianty 1.5 a 1.6 (druhá jmenovaná je méně oblíbená) našly úspěch v nejprodávanějším crossoveru Qashqai. Celkově lze francouzské motory montované do Nissanů považovat za docela dobré, zejména po čase, kdy byly některé vylepšeny a jiné měly najeto tolik kilometrů, že se případné nedostatky projevily a odstranily nebo zmizely s poškozenými motory.

Dnes není koupě Nissanu s motorem 1,9 dCi nijak zvlášť riskantní a nabídka ojetých motorů je stále dostatečně široká, takže se nemusíte obávat. Za zmínku stojí, že správně servisované motory 1.9 dCi mají poměrně dobrou spotřebu, stejně jako motory 1.5 dCi.

Suzuki má skvělé diesely, ale ne své vlastní

Suzuki v éře dieselů zcela kapitulovala a nevyvinula jediný vlastní motor. Možná je to dobře, když se podíváme na pokusy jiných výrobců. Zejména proto, že Suzuki, stejně jako Honda a Subaru, nemá s diesely a to ani s velmi jednoduchými, absolutně žádné zkušenosti a zdroje jsou poměrně omezené. Druhým jménem značky je spolehlivost, a když se podíváme na rozhodnutí, která Japonci učinili, zjistíme, že téměř všechna byla správná. Jen začátky, kdy se spojili s Renaultem, nebyly jednoduché.

Vlastně to začalo dobře. Suzuki Grand Vitara byla vybavena japonskou jednotkou Mazda 2.0 TD, která byla sice slabá, ale odolná a jednoduchá. Pak přišel rok 2000 a éra systému Common Rail. Pro tento model Suzuki zakoupila jednotky PSA 2.0 HDi. Výborná volba, zejména proto, že to byly vozy s výkonem 109 koní. Současně byly pro Samurai nabízeny motory 1.9D a TD od Peugeotu. Když byly představeny nové modely Jimny a Grand Vitara, Suzuki navázala milostný vztah s Renaultem. A tak Jimny dostal dobrý, i když poněkud nedokonalý diesel 1,5 DDiS, což je vlastně 1,5 dCi. Nakonec výběr nebyl špatný, ale v Grand Vitaře II byl zvolen motor 1,9 dCi, maskovaný jako DDiS. Zde již byly problémy mnohem větší, i když řada těchto vozů jezdí dodnes.

Suzuki si u jiných modelů vedlo mnohem lépe. Například Suzuki SX4 dostalo vynikající jednotky Fiat JTD/Multijet 1.9 a 2.0. Jako by to nestačilo, v SX4 po faceliftu, kdy 1.9 JTD již nesplňoval příslušné normy, byla jednotka nahrazena dobrou francouzskou 1.6 HDI. Italský vznětový motor 1.3 Multijet se montoval také do malých modelů – Swift, Wagon a Ignis. Za zmínku stojí také epizoda s motorem 1.4 DDiS o výkonu 90 k, který byl instalován do modelu Suzuki Liana. Je to jednotka HDI, ale v praxi byl celý hardware (oblast s největším rizikem poruchy) vyměněn na hardware společnosti Suzuki.

Podobně tomu bylo i u motoru Fiat 1.6 MultiJet, který se montoval pod kapotu Suzuki SX4 S-cross a nové Vitary. Byl to také poslední dieselový vůz Suzuki v nabídce. Shrnuto: politika Suzuki byla dobrá a značka si ve spolupráci s PSA a Fiatem vedla velmi dobře. Není to špatné i s Renaultem, hlavně pokud jde o motor 1,5 dCi, který je v praxi s modelem Jimny. Lze tedy předpokládat, že koupě jakéhokoli novějšího modelu Suzuki s diesely je dobrou volbou, protože i když se s motorem něco stane, nebude problém ho opravit.

Zdroj: automobil-produktion.de, handelsblatt.com