Pozor na řízení v pantoflích. Vliv může mít na spoluúčast v případě nehody

Přidat na Seznam.cz

Německý automobilový klub ADAC nedávno řešil otázku vhodné obuvi pro řízení vozidla. Analytici zjistili, že většina evropských zemí má legislativu docela benevolentní, obvykle se omezuje na obecné stanovisko, že řidič nesmí řídit v obuvi, která by mohla ovlivnit jeho schopnost reagovat na neočekávané situace a omezit ho při řízení. Každopádně pozor, žabky nebo pantofle by ale mohly zajímat pojišťovnu.

Výklad takového přepisu je v praxi poměrně složitý, protože to, co je pro jednoho omezením, pro druhého nemusí být problém. Přesto ADAC doporučuje, jak by měla vypadat obuv vhodná pro řízení auta: Nesmí klouzat z pedálů – tvrdé podrážky, které se sklouznou po gumové části pedálu, jsou jednoznačně nevhodné.

Boty musí zajistit pevné spojení mezi nohou a pedálem. Důležité je nejen spojení podrážky s pedálem, ale i opora paty na podlaze vozu. Vysoké podpatky, zejména ty jehlové, tohle spojení nenabídnou.

Obuv by neměla mít žádné prvky, které by se mohly zachytit na pedálu nebo v jeho okolí. Tohle je důležité, protože i dlouhá tkanička může způsobit problémy a omezit pohyb nohy, když se zachytí na pedálu. Stejně tak i velká ozdoba nebo mašle by mohly uvíznout mezi plastovými díly.

Boty by neměly být příliš široké, aby nedošlo k sešlápnutí dvou pedálů současně. To platí zejména pro obuv s velkou podrážkou.

Jaká tedy může být vhodná obuv pro řízení?

Není nutné mít speciální boty jen pro řízení sportovních aut, ale stačí boty, které jsou uzavřené, možná i trochu sportovního vzhledu, s tenkou podeší, která se téměř rovná šířce stélky. Neměly by mít vysoké podpatky a pokud ano, tak maximálně nízké.

Následky řízení v nevhodné obuvi

Při dopravní kontrole vás policista možná zeptá, zda si myslíte, že jsou žabky vhodné pro řízení vozidla, ale pravděpodobně nebude odvážný v tom, že by to s vámi vyvracel. Avšak pokud dojde k dopravní nehodě, pojišťovna, policie nebo viník mohou poukázat na to, že vaše boty nebyly vhodné pro řízení a mohly ovlivnit reakční dobu či samotnou reakci. Pojišťovna se ráda chytí podobných argumentů a může omezit plnění.

Řídit na boso můžete, ale…

Pro řízení zcela bez bot platí výše uvedené doporučení. Pokud to neovlivňuje vaši schopnost reagovat na různé situace na silnici, není to problém. Ale vystoupit z auta po nehodě, ať už je to i menší střet, bosý, působí nevhodně.

Zdroj: Německý automobilový klub ADAC