MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Garett Mizunaka

Tento jev může vést ke zničení pohonné jednotky. O co se jedná?

motor, přímé vstřikování, rady, závada

Fenomén LSPI je v automobilovém inženýrství poměrně novým pojmem. Jedná se o odvozeninu klepavého spalování, kterou automobilový průmysl konečně zvládl díky technologickému vývoji zážehových spalovacích motorů, uvádí web Motofakty.

Paradoxně tento technologický vývoj, přesněji řečeno downsizing, přinesl zpět klepání, a to ve velmi nebezpečné podobě LSPI (Low-Speed Pre-Ignition), což znamená předzápal při nízkých otáčkách motoru.

Připomeňme si, co je to klepání v zážehovém motoru

Při normálním spalování se před samotným koncem kompresního zdvihu (úhel předstihu zážehu) směs paliva a vzduchu zapálí jiskrou zapalovací svíčky a plamen se šíří celým spalovacím prostorem konstantní rychlostí přibližně 30-60 m/s. Vznikají výfukové plyny, které zvyšují tlak ve válci na více než 60 kG/cm2 a způsobují vratný pohyb pístu.

Fenomén LSPI je v automobilovém inženýrství poměrně novým pojmem

Jedná se o odvozený jev od klepavého spalování, s nímž se automobilový průmysl definitivně vyrovnal s technologickým vývojem zážehových spalovacích motorů. Paradoxně tento technologický vývoj, přesněji řečeno downsizing, přinesl zpět klepání, a to ve velmi nebezpečné podobě LSPI (Low-Speed Pre-Injection), což znamená předzápal při nízkých otáčkách motoru.

Při klepavém spalování zapaluje jiskra směs v blízkosti zapalovací svíčky, která současně stlačuje zbývající směs. Zvýšení tlaku a zvýšená teplota způsobí samovznícení a rychlé hoření směsi na opačném konci komory. Ta má charakter detonační řetězové reakce, což vede k mnohem vyšší rychlosti hoření, která přesahuje 1000 m/s. Výsledkem je charakteristický rachot, někdy i kovové zvonění. Tento proces značně tepelně a mechanicky namáhá písty, ventily, ojnice a další součásti. Ignorování klepání spalin nakonec vede k nutnosti rozsáhlé opravy motoru.

black and blue car engine bay
Foto: Erik Mclean/Unsplash

Již v 80. letech 20. století se konstruktéři s tímto škodlivým jevem vypořádali tak, že do motoru namontovali piezoelektrický snímač klepání. To umožňuje řídicímu počítači rozpoznat tento nebezpečný jev a upravit časování zapalování v reálném čase, čímž se problém ve většině případů odstraní.

Dnes se však klepání vrací, a to ve velmi nebezpečné formě předčasného vznícení při nízkých otáčkách motoru.
Podívejme se, jak technologický pokrok vrátil do hry známé a téměř zapomenuté automobilové nebezpečí.

S požadavky mezinárodních institucí na ochranu životního prostředí začali výrobci automobilů snižovat objem zážehových motorů a ve velkém měřítku používat přeplňování turbodmychadlem. Emise CO2 a spalování se skutečně snížily, výkon a točivý moment na jednotku výkonu se zvýšily, přičemž kultura provozu zůstala uspokojivá. Jak ukazuje příklad prvních litrových motorů Ford, navzdory všeobecnému mínění není ani životnost malých litrových agregátů nijak závratná. Zdá se, že toto řešení nemá mnoho nevýhod.

Postupem času se však u některých exemplářů motorů různých výrobců začaly objevovat zvláštní, závažné poruchy pístu – poškozené kroužky, zlomené příruby nebo dokonce praskliny v celém pístu. Problém se kvůli nepravidelnému výskytu obtížně diagnostikoval. Jediným příznakem, který může řidič pozorovat, je nepříjemný, nepravidelně se objevující hlasitý drnčivý zvuk zpod kapoty, který se objevuje pouze při nízkých otáčkách. Výrobci automobilů tento problém stále analyzují, ale již nyní víme, že za fenoménem LSPI stojí několik faktorů.

Stejně jako u klasického klepání může být jednou z příčin palivo s nižším oktanovým číslem, než doporučuje výrobce. Druhým faktorem, který přispívá k předčasnému zapálení, je usazování uhlíkových usazenin ve spalovací komoře. Vysoký tlak a teplota ve válci znamenají, že se částice uhlíkových usazenin mohou samovolně vznítit. Dalším, pravděpodobně nejdůležitějším faktorem je jev smývání olejového filmu ze stěn válce. V důsledku přímého vstřikování paliva způsobuje benzínová mlha, která se tvoří ve válci, kondenzaci olejového filmu na korunce pístu. Během kompresního zdvihu může vysoký tlak a teplota způsobit nekontrolované samovznícení ještě předtím, než dojde k zážehu. Proces, který je sám o sobě násilný, je dále umocněn vlastním zážehem (jiskrou v horní části válce), což zvyšuje tlak a násilnost celého jevu.

man in black t-shirt sitting on red car
Foto: Sai Kalyan Achanta/Unsplash

Jakmile je známa podstata tohoto procesu, vyvstává otázka, zda můžeme účinně čelit LSPI v moderních motorech s malým objemem a relativně vysokým výkonem?

LSPI. Jak tomu čelit?

Především se řiďte doporučením výrobce, který uvádí minimální oktanové číslo používaného benzinu. Pokud výrobce doporučuje palivo s oktanovým číslem 98, rozhodně ho použijte. Zdánlivé úspory rychle vedou k nutnosti zásadní opravy, a to hned po několika prvních sériích předčasných zapalování. Benzín tankujte pouze u spolehlivých čerpacích stanic. Použití benzinu nejistého původu zvyšuje riziko, že palivo nedodrží stanovené oktanové číslo.

Další otázkou je pravidelná výměna oleje, a to v intervalech maximálně 10-15 tisíc kilometrů. Výrobci olejů navíc již upravili své výrobky ve snaze čelit fenoménu LSPI. Na trhu lze najít oleje, které ve svých specifikacích slibují, že budou působit proti předčasnému vznícení. Na základě laboratorních testů bylo zjištěno, že odstranění vápenatých částic z oleje tuto skutečnost podporuje. Jeho nahrazení jinými chemickými sloučeninami skutečně snížilo riziko popsaného problému. Pokud tedy vlastníte výkonný motor s malým objemem, měli byste sáhnout po oleji zabraňujícím LSPI.

Zdroj: motofakty.pl

Diskuze Vstoupit do diskuze

Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

Tesla kamion spatřen na silnici bez kamufláže!

blue vehicle on road

Ukrajinští mechanici proměnili rallye vozy v bojové buginy

Zdroj

Nejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí

ANT Berezhnyi

Plánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat

Zdroj

Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Zdroj

Rodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů

Zdroj

Nová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

Zdroj

Innotech Mysterro. Sen brněnského emigranta se bohužel nikdy nenaplnil. Co to bylo za český supersport?

Zdroj

Růžové Lambo patřilo nejdrsnější babče na světě


  • Garett Mizunaka: Unsplash
Foto:

Čtěte také

  • blue vehicle on roadUkrajinští mechanici proměnili rallye vozy v bojové buginy
  • ZdrojTesla kamion spatřen na silnici bez kamufláže!
  • ZdrojNejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí
  • ANT BerezhnyiPlánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat
  • ZdrojLada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT