Škoda plánuje elektromobil podobný Karoqu. Bude konkurentem pro ostatní auta z koncernu?

Přidat na Seznam.cz

Škoda chce postavit menší SUV s technikou velmi žádaného modelu Enyaq. S kompaktním elektromobilem na bázi platformy MEB by Češi mohli vytvořit nový bestseller, píše dokonce německý server Auto Motor Sport.

Cenově dostupný vstupní model do elektrického světa značky Škoda bude protějškem malého crossoveru ID.2 od VW. Vzezření malého modelu MEB (zkratka Modular Electric Toolkit s pohonem předních kol) od Škody pravděpodobně dostane strmější záď a o něco větší zadní převis nebo rozvor s ohledem na maximalizaci vnitřního prostoru. Šéf Škody Thomas Schäfer hovoří o nezávislé, prostorově orientované koncepci vozidla. Přibližně 4,10 metru dlouhý elektromobil se však na silnicích objeví až v roce 2026.

Enyaq je skvělý, ale ne úplně levný

Co tedy dělat do té doby? Po modelu Enyaq je překvapivě vysoká poptávka. Do konce září bylo údajně objednáno již 70 000 kusů. Se vstupní cenou kolem 880 000 Kč však zůstává velký cenový segment pod touto hranicí volný, i když cena odnože ID.2 by měla být 520 000 až 650 000 Kč. Dalším připravovaným rozšířením je Enyaq Coupé pro rok 2022. Stejně jako VW ID.5 však pravděpodobně nebude levnější, ale spíše dražší než hatchback Enyaq.

Také z hlediska délky je nabídka SUV značky Škoda mnohem šiřší. To platí ještě více, pokud zahrneme ostatní značky skupiny. Pak je to ale velmi složité. Pokud jde o délku SUV, koncern VW Group začíná na 4,11 metrech (T-Cross), Seat Arona měří 4,15 metru, Audi Q2, VW T-Roc a Škoda Kamiq jsou dlouhé 4,21 až 4,24 metru, Seat Ateca a Škoda Karoq 4,38 metru, VW Tiguan dosahuje délky kolem 4,51 metru a Škoda Kodiaq téměř 4,70 metru.

Jak velké by muselo být menší elektrické SUV značky Škoda?

S délkou přibližně 4,65 metru se Enyaq téměř vyrovná modelu Kodiaq. Elektrické SUV velikosti modelu Karoq (tj. 4,38 m) by tedy bylo zhruba na půli cesty mezi protějškem Škody ID.2 a modelem Enyaq. Na rozdíl od spalovacích SUV založených na modulární příčné platformě (MQB) mají všechna SUV MEB stejný rozvor (2,77 m). Model ID.3, který je dlouhý pouze 4,26 m a má stejný rozvor, ukazuje, že je možné vyrábět i poměrně krátké vozy. O 12 centimetrů větší délka než u ID.3 by měla umožnit také proporce SUV s odpovídající větší výškou – mezi ID.3 a ID.4 (délka: 4,58) je dobrých 7 centimetrů.

Elektrické SUV velikosti modelu Karoq se prozatím jmenuje Elroq

Škoda skutečně pracuje na e-SUV velikosti modelu Karoq. Interně se malý bratr Enyaqa jmenuje Elroq. Na trh se však dostane až v roce 2024, což mu stále dává náskok před jeho mnohem menším protějškem ID.2. Z hlediska atraktivní vstupní ceny by měl být Elroq k dispozici s pohonem zadních kol a výkonem 150 koní i s nejmenší baterií o kapacitě 48 kWh. ID.3 podle WLTP stále dokáže ujet 349 kilometrů, zatímco vyšší model Elroq by měl být stále schopen ujet více než 300 kilometrů. Výkonnější varianty nebo varianty s větší baterií jsou samozřejmě u MEB v plánu. Zda je možné dosáhnout výkonu vyššího než 204 k, závisí na tom, zda Elroq dostane přední část z modelu Enyaq / ID.4, který má dostatek prostoru pro druhý motor vpředu.

Například model ID.3 tuto funkci nemá. Bez asynchronního motoru vpředu je výše zmíněných 204 koní v současnosti konečnou hodnotou. Model ID.3 GTX přislíbený na rok 2022 bude mít vzadu výkonnější trvale buzený synchronní motor – v zásadě také možnost pro Elroq, pokud jej ovšem Škoda nechce jasně situovat jako SUV, a nechce se proto obejít bez pohonu všech kol, pro což hovoří technická blízkost k Enyaqu.

Zdroj: auto-motor-und-sport.de