Ruské autonomní vozy Kamaz, které nepotřebují řidiče, mají legislativní výjimky. Byly vytvořeny na příkaz Putina a armády, přiznává Kamaz

Přidat na Seznam.cz

Autonomní návěsy Kamaz mají zvláštní režim, nevztahují se na ně povinné přestávky řidiče a jak automobilka přiznává, jde o strategický projekt nařízený prezidentem Ruska a ministerstvem obrany.

Autonomní dálková doprava je jednou z nejdůležitějších priorit mnoha vývojářů a výrobců užitkových vozidel. Nejde jen o bezpečnost, ale také o peníze, tedy o co nejekonomičtější provoz velkých vozových parků a přepravu co největšího objemu zboží v daném čase na daných typech silnic. Také ruský Kamaz vkládá do vývoje autonomní dopravy mnoho energie a peněz, jak jsme psali nedávno v tomto článku. Známé jsou zejména její projekty v Arktidě a zkušební provoz na dálniční trase mezi Petrohradem a Moskvou. Automobilka nyní odhalila další podrobnosti tohoto strategického projektu.

Na pokyn prezidenta

Podle automobilky v současné době jezdí na trase Petrohrad-Moskva-Petrohrad čtyři soupravy složené z běžného návěsu a speciálně upraveného tahače Kamaz 54901. Kamiony jezdí mezi logistickými terminály na trase dlouhé 650 km. Hlavní konstruktér Kamazu Sergej Nazarenko uvedl, že vozy jsou v nepřetržitém provozu, tedy jezdí bez přestávky (zastavují pouze kvůli nakládce, vykládce, doplnění paliva a pravidelnému servisu). Vztahuje se na ně také legislativní výjimka pro povinné přestávky řidičů. Nazarenko rovněž potvrdil, že v kabině stále sedí provozní inženýr, který může v případě potřeby zasáhnout. Po skončení zkušebního režimu mají Kamazy jezdit zcela bez posádky.

„Automobilka Kamaz vyvinula řadu bezpilotních nákladních vozidel pro různé provozy. Některé z nich jsme již otestovali v reálných provozních podmínkách v omezených prostorách. Zavedení experimentálního právního režimu na dálnici M-11 Něva a spuštění bezpilotních nákladních vozidel Kamaz nám umožní otestovat náš vývoj v oblasti bezpilotní nákladní dopravy na veřejných komunikacích a také nám umožní vyzkoušet komerční využití a technologii bezpilotních nákladních vozidel v praxi, v reálných podmínkách provozu,“ řekl Sergej Kogogin, generální ředitel společnosti KAMAZ PTC.

Potvrdil také, že projekt bezpilotních logistických koridorů je součástí strategických iniciativ ruského ministerstva dopravy. Ty byly vypracovány v rámci realizace pokynů prezidenta Ruska a vlády Ruské federace o přípravě Strategie digitální transformace dopravního průmyslu. Technologická, organizační a obchodní řešení, která budou vyvinuta v rámci experimentálního právního režimu na M-11, budou tvořit základ budoucích dopravních a logistických koridorů. Do roku 2030 se plánuje organizovat bezobslužnou dopravu na 19,5 tis. km federálních silnic.

Zdroj: redakce, Kamaz