Nový český hypersport, Praga Bohema, jde do boje s fyzikálními zákony! V útrobách má motor z GT-R

Přidat na Seznam.cz

Praga je jedním z nejlépe střežených automobilových tajemství České republiky s více než stoletou historií a nesčetnými zkušenostmi z moderních závodů. Své zkušenosti ze světových závodních tratí nyní přenese na veřejné silnice s vysoce limitovaným supersportovním vozem Bohema, jak uvádí server Carscoops.com.

Motor, poháněný 3,8litrovým dvakrát přeplňovaným šestiválcem z Nissanu GT-R, putuje z Japonska přímo do Velké Británie, kde jej upraví společnost Litchfield. Tuneři pak motory rozebírají a přestavují je na suchou vanu, díky čemuž jsou menší, mohou být ve voze uloženy níže a nehrozí nebezpečí olejových rázů při průjezdu zatáčkou ve vysoké rychlosti.

Tuner také přidá do motoru vlastní turba, aby byl ještě spolehlivější a zvyšuje výkon na 710 koní při 6800 ot/min a točivý moment 534 Nm v rozmezí 3 000 až 5 000 ot/min. Titanové výfuky vylepšují zvuk motoru a výkon je veden přes šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland. Její robotizovaná spojka jí poskytuje poloautomatický režim pro pohodlnější jízdu po silnici. Motor a převodovka jsou namontovány nezávisle na monokoku z uhlíkových vláken, který byl navržen na základě dlouholetých zkušeností Pragy na závodních tratích, aby se zabránilo nepříjemným rezonančním vibracím jako od subwooferu.

K monokoku jsou připevněny panely karoserie z uhlíkových vláken, které byly navrženy výhradně ve vlastní režii. Týmy inženýrů a designérů pracovaly ruku v ruce v aerodynamickém tunelu týmu F1, aby zajistili, že vůz nejen dobře vypadá, ale také dokáže vyvinout přítlak 900 kg při rychlosti 250 km/h. To je téměř celá hmotnost vozu v přítlaku. Díky karbonové konstrukci, která byla zvolena speciálně proto, aby pomohla docílit nízké hmotnosti, váží vůz méně než tunu. Podle výrobce zrychlí z 0 na 100 km/h pod 2,3 sekundy, zatímco maximální rychlost je 299 km/h, což je dle Pragy nejvyšší rychlost reálně dosažitelná na většině závodních tratí.

Stejně jako mnoho jiných závodních vozů bude mít Praga Bohema horizontálně umístěné nastavitelné tlumiče, ovládané tlačnými tyčemi. Ty jsou spojeny s koly se středovým uzávěrem, která mají vpředu 18 palců a vzadu 19 palců. Kryjí je 380mm karbon-keramické kotouče se šestipístkovými třmeny. Celkově se inženýrům Praga podařilo udržet neodpruženou hmotnost na pouhých 180 kg, což znamená, že jízda může zůstat dostatečně pružná pro jízdu na silnici, aniž by se museli uchýlit k těžkému adaptivnímu systému odpružení.

Aby však bylo zajištěno, že vůz bude na okruhu stejně dobrý jako na silnici, obrátila se Praga na svého starého známého, bývalého jezdce F1 a současného esa IndyCar, Romaina Grosjeana. Automobilka nakonec tvrdí, že pro tento supersport chce dosáhnout časů na kolo závodního vozu GT3.

Co se týče kabiny, Praga uvedla, že pro ni bylo důležité navrhnout vůz, který je dostatečně pohodlný pro dospělé osoby. Je vybaven nastavitelnými sedadly, volantem, pedály a dalšími prvky. Má úložný prostor pro smartphone a lahve s vodou a také klimatizaci pro teplejší dny. Praga uvádí, že design kokpitu byl inspirován jejími leteckými a závodními divizemi, což vysvětluje rozsáhlé použití Alcantary.

Celkem Praga vyrobí pouze 89 kusů Bohemy, a to na oslavu 89. výročí vítězství vozu Praga Alfa v silničním závodě 1000 mil československých v roce 1933. Ceny supersportovního vozu budou začínat na 1,31 milionu dolarů (v přepočtu asi 31 milionů korun) a jeho výroba by měla být zahájena v České republice, a to v druhé polovině roku 2023.

Jakmile se výroba rozběhne, počítá se s výrobou 20 kusů ročně. Společnost nyní přijímá objednávky a jedná o prodeji v USA, Velké Británii, Německu, Japonsku, Hongkongu, Austrálii a na dalších trzích se supersporty.

Zdroj: carscoops.com