Nevidíte to, přesto sledují každé vaše kliknutí. Je na vás, jak často tomu podlehnete
Nakupování online s sebou nese úžasné možnosti. Z pohodlí doma nakoupíme cokoliv a máme pocit, že jsem nejen ušetřili peníze, ale také čas nebo nervy z marného obcházení obchodů. Obchodníci to dobře vědí a dokáží s námi manipulovat. Ani si toho nevšimnete!
Často podlehneme nákupnímu šílenství a v e-shopech si nakoupíme víc, než jsme potřebovali. Zdá se to skoro jako zázrak, protože můžeme mít pocit, že e-shop přesně ví, co potřebujeme. A tak klikáme a klikáme. Všechno je jako na dlani a nám to připadá velmi pohodlné. Není divu.
Je příjemné neztrácet čas
Vliv, který s námi neviditelně manipuluje při nákupech nebo i jen při projíždění e-shopů, zboží či tematických stránek, ale nemusí být vůbec na škodu. Mnozí lidé si ho chválí, výrazně nám totiž šetří čas. Ukáže nám totiž přesně to, co potřebujeme. Nebo alespoň to, co přibližně hledáme. Nemusíme se dlouze proklikávat k tomu, co chceme.
A to je za určitých podmínek velmi praktické, dá se tedy říci, že tento neviditelný vliv, který nám je při pohybu na internetu za zády téměř neustále, není vždy jen negativní.

Oni ví, co vás přitahuje
Možná už to tušíte. Cookies a sledovací pixely jsou součástí nastavení systému, který nenápadně kontroluje, co projíždíme na webech a co nakupujeme. Z výsledků naší aktivity nám přesněji zacílí reklamu.
Výsledkem může být přesně na míru zobrazovaná bannerová reklama. A někdy k tomu stačí, když si píšete s kamarádkou na messengeru o dovolené v Řecku a následně se vám začnou více zobrazovat nabídky cestovních kanceláří. Když máte rádi cestovatelské weby a pár jste jich prohlíželi, pak se můžete dočkat téhož.
Řešíte-li koupi koťátka, patrně se velmi brzy dočkáte nabídek z e-shopů s chovatelskými potřebami, ale také vám centrální vyhledávač nabídne více článků na kočičí téma. Systém chytře vyhodnocuje, že něco by vás pravděpodobně mohlo zajímat, protože na to často klikáte.
Dynamické reklamy a retargeting
Reklama je pak na vás přesněji zacílena, tedy můžete se dočkat přímo konkrétních nabídek na pobyty v Řecku, přímo nabídky na kočicí potřeby. Retargeting je pak ještě vypečenější. Může za to, že když si prohlížíte nějaké produkty, ale rozhodnete se je nekoupit, ještě pár dnů nebo i týdnů se vám objevují v reklamních nabídkách. Co kdybyste si to náhodou rozmysleli?
Což je velmi nepraktické, pokud například kupujete vánoční dárky na internetu. Ještě pár dnů nebo týdnů se vám mohou na obrazovkách objevovat podobné nebo i stejné tipy. Které může obdarovaný, pokud se dívá přes rameno, snadno vidět.

Jak se tomuto sledování bránit?
Pokud chcete tento vliv minimalizovat nebo úplně zrušit, je k dispozici hned několik způsobů:
- Nezaklikávejte personalizované reklamy při nákupu na e-shopech.
- Podívejte se, jestli váš prohlížeč nemá funkce blokování sledovacích souborů (Firefox má, Google nastavení také umožňuje nastavit si, jaké reklamy se vám budou zobrazovat, stejně jako Seznam).
- Blokujte a mazejte cookies třetích stran.
- Odmítejte cookies.
- Používejte VPN servery nebo proxy servery.
Těmito kroky výrazně omezíte sledování a váš čas na internetu bude méně pod vlivem toho, co jste vyhledávali třeba včera.
Zdroje: seznam.cz, wikipedie.cz, google.com