Malá a ještě menší: 4 nejlepší auta v Česku do 30 000 Kč evropských i japonských značek

Přidat na Seznam.cz

Hledáte spolehlivé, praktické a zábavné malé auto, které nezruinuje váš rozpočet? Na trhu ojetých vozidel můžete najít několik skvělých kousků, které splní vaše požadavky a zároveň je pořídíte už za 30 000 Kč.

Tip na nejlepší kombi do 50 000 Kč jsem vám dal nedávno, nyní se podíváme po menších a ještě levnějších autech, velikostí spadajících do segmentu A až B. Obecně se dá říci, že právě starší malá auta spolehlivostí nezklamou, ale pozor na korozi.

Honda Jazz I (2002–2008)

Honda Jazz, známá v Japonsku jako Honda Fit, je další skvělou volbou pro ty, kteří hledají malé, ale prostorné a spolehlivé vozidlo. Hned první generace získala v roce 2001 ocenění Auto roku v Japonsku. Je ceněna pro svou hospodárnost, živost a praktické řešení interiéru. Jazz je o něco větší než Yaris a nabízí výhradně čtyřdveřovou karoserii, což je v tomto segmentu poměrně unikátní.

Honda Jazz se může pochlubit tuhou karoserií, skvělou bezpečností a dvěma spolehlivými benzinovými motory, které jsou dostatečně výkonné pro městskou i mimoměstskou jízdu. Zajímavostí je, že oba motory používají dvě zapalovací svíčky na každém válci, což zlepšuje výkon a efektivitu.

Fiat Panda II (2003-2012)

Druhá generace Fiatu Panda, která byla na trhu od roku 2003 do roku 2012, je výborným příkladem malého, ale robustního vozidla, ideálního pro městský ruch i venkov. Panda se pyšní titulem Evropské auto roku a nabízí nadprůměrné odhlučnění a kvalitu interiéru, což není u malých aut samozřejmost. Díky své bytelnosti a praktičnosti je Panda oblíbená mezi řidiči hledajícími kompaktní, ale schopné auto.

Panda nabízí výběr mezi benzinovými motory, které jsou známé svou trvanlivostí. Zvláště doporučovaný je motor 1.2 z klasické řady FIRE, který kombinuje dobrý výkon s nízkou spotřebou a spolehlivostí. Panda je rovněž oblíbená pro svou výbornou protikorozní ochranu a dostupnost náhradních dílů. Nabízí se i verze s pohonem všech kol, ta však bývá podstatně dražší.

Toyota Yaris I (1999–2004)

První generace Toyoty Yaris je vynikajícím příkladem, jak kvalitní malé auto nemusí stát majlant. Dostupná již za cca 30 tisíc korun, tato Toyota při svém uvedení na trh v roce 1999 znamenala revoluci v segmentu malých vozů. Nejenže získala titul Evropské auto roku a Auto roku v Japonsku, ale její 1.0 motor byl dokonce oceněn titulem Motor roku. Kromě toho, Yaris se mohl pochlubit vlastním závodním šampionátem Toyota Yaris Cup.

Přestože je Yaris menší autem, nabízí překvapivě prostorný interiér. Vyšší posez usnadňuje nastupování a vystupování, přitom je dostatek místa nad hlavou i pro vyšší osoby. Po faceliftu v roce 2003 došlo k drobným změnám v designu, ale hlavní kvality vozu zůstaly nezměněné. Jedinou slabinou prvního Yarisu je koroze, v tomto ohledu se vyplatí připlatit za generaci druhou.

Renault Clio II (1998-2012)

O jeho kvalitách svědčí už to, že ve výrobě vydržel celých 14 let, byť s několika modernizacemi. Renault Clio druhé generace se vyznačuje vynikající antikorozní ochranou a jednoduchostí oprav, což jej činí atraktivní volbou pro ty, kteří hledají malé, ale odolné vozidlo. Clio, dlouhé 3,8 metru, nabízí překvapivě prostorný interiér a výborně navržený podvozek, který poskytuje jistou jízdu.

Ceněn pro svou spolehlivost a jednoduchost je výbornou volbou pro každodenní použití. K dispozici je široká škála motorů, ale zvláště doporučovaná je benzinová verze 1,2/16V, která nabízí ideální rovnováhu mezi výkonem motoru a spotřebou paliva. Renault Clio se také může pochlubit širokou dostupností náhradních dílů.

Navzdory svým kvalitám má Clio několik známých nedostatků, jako je únik převodového oleje a problémy s elektrickými konektory, které mohou časem způsobit potíže. Nicméně, tyto problémy lze relativně snadno řešit a neovlivňují celkovou spolehlivost vozidla.

Zdroj: Jan Faltýsek, Wikipedia