Kdy přeřadit? Příliš nízké otáčky jsou cestou k poruše motoru, nikoli k úspornosti

Přidat na Seznam.cz

Nízké otáčky nejsou receptem na nízkou spotřebu paliva. A to je známo už léta. Nejenže motor, který byl stažen na zem, nemá výkon, který by vozu dodal dynamiku, ale taková technika jízdy jej vystavuje riziku vážných poruch.

Řidiči se dělí na tři typy. První je ten typ, který řadí pouze tehdy, když jsou otáčky vysoko. Druhý typ miluje nízké otáčky jak při jízdě, tak při řazení. Proto když zařadí vyšší rychlostní stupeň, motor téměř zhasne. Třetí typ je příznivcem středních otáček. Kdy tedy řadit?

Tři typy řidičů. Kdo má pravdu?

Pravděpodobně vás napadne, že nejlepší je postupovat podle posledního modelu. Klíčem k úspěchu je totiž vždy rovnováha. A v jistém smyslu budete mít pravdu. Svým způsobem proto, že někdy je nutné auto „vypilovat“. To se stane například tehdy, když se chystáte předjíždět a potřebujete využít plný výkon motoru a pod kapotou vašeho vozu je benzinový motor s atmosférickým plněním.

Nízké otáčky jsou špatně

Proč ani jednou nepochválíme řidiče, který má rád nízké otáčky? Protože tento styl jízdy je pravděpodobně nejnebezpečnější. Ano, je to dáno snahou o nízkou spotřebu paliva. Nízké otáčky však neznamenají vždy nízkou spotřebu paliva. A zároveň vedou ke třem nebezpečným účinkům.

Moderní motory jsou malé, výkonné a přeplňované. Proto je tlumení vibrací v nich obzvláště důležité. Jak toho lze dosáhnout? Výrobci mají ideální recept. Jedná se o dvouhmotové kolo, které se masově používá nejen u dieselů, ale také u benzinových motorů. Dvojitá spojka bohužel nesnáší nízké otáčky. Tehdy vzniká nejvíce vibrací motoru a právě při nízkých rychlostech je stav tlumiče namontovaného na spojce nejzávažnější. Někdy může být kolo poškozeno již po 30 000 nebo 40 000 km.

Písty a ventilový rozvod také nemají rády nízké otáčky

Druhý efekt se týká součástí namontovaných uvnitř motoru. Pokud jsou otáčky motoru příliš nízké, působí na ojniční pouzdra, klikový hřídel nebo písty nepříznivé síly. Poškození některé z těchto částí znamená generální opravu motoru, případně jeho výměnu. To jednoduše znamená, že opět hovoříme o čtyřmístné částce za návštěvu dílny.

Slyšeli jste někdy o supertaktním spalování? No, to jste raději neměli slyšet. Ačkoli při neustálé jízdě nízkými otáčkami a provozu motoru se sníženou velikostí dříve nebo později zjistíte, co to znamená. Popis situace může být poměrně jednoduchý. Jedete v nízkých otáčkách a sešlápnete plynový pedál až na podlahu. V pístu pak vzniká tzv. horké místo, které vede k předčasnému vznícení směsi paliva a vzduchu. A takový výbuch v kompresním zdvihu může pohonnou jednotku zcela zničit.

Kdy zařadit vyšší rychlostní stupeň?

Klíčová otázka v tuto chvíli zní. Kdy je optimální čas na změnu převodového stupně? Záleží na typu motoru. Diesely mají obvykle nejvyšší účinnost mezi 1750 a 2500 otáčkami za minutu. Benzinové motory s přirozeným sáním se cítí skvěle při otáčkách nad 3 nebo 4 000 ot/min, zatímco přeplňované benzinové motory obvykle dosahují svého plného potenciálu mezi 2 500 a 5 000 ot/min.

Zdroj: redakce, Road and Track