Kapalina AdBlue. Na co si dát při tankování pozor?

Přidat na Seznam.cz

Moderní vznětové motory jsou vybaveny systémy SCR, které vyžadují kapalné aditivum AdBlue. Pokud je kapaliny AdBlue málo, vozidlo nelze nastartovat. Na co si dát pozor?

AdBlue je běžný název používaný pro standardizovaný 32,5% vodný roztok močoviny. Název je vlastnictvím německé organizace VDA a mohou jej používat pouze licencovaní výrobci. Obecný název tohoto roztoku je DEF (Diesel Exhaust Fluid). Další názvy na trhu jsou AdBlue DEF, Noxy AdBlue, AUS 32 nebo ARLA 32, píše server Praxis Tipps.

Samotný roztok jako jednoduchá chemická látka není patentována a vyrábí jej mnoho výrobců. Vzniká smícháním dvou složek: granulované močoviny a destilované vody. Při nákupu řešení s jiným názvem se tedy nemusíme bát, že dostanete horší produkt. Stačí zkontrolovat procentuální obsah močoviny ve vodě. AdBlue neobsahuje žádná aditiva ani není přizpůsobeno motorům konkrétního výrobce a lze jej zakoupit na každé čerpací stanici nebo v prodejně automobilů. AdBlue také není žíravé, škodlivé, hořlavé ani výbušné. Můžete ji bezpečně uložit doma nebo v autě.

Plná nádrž vystačí na několik tisíc kilometrů a osobní automobil obvykle potřebuje asi 10-20 litrů. Na čerpacích stanicích najdete pumpy, kde litr aditiva stojí asi 29,90 Kč. Problém je v tom, že se používají k plnění nákladních vozidel AdBlue, zatímco u osobních automobilů se plní podstatně méně. Pokud se rozhodneme nakoupit velké nádrže roztoku močoviny, je cena zpravidla nižší.

Proč používat AdBlue?

AdBlue (NH3 a H2O) není aditivum do paliva, ale kapalina vstřikovaná do výfukového systému. Tam se mísí s výfukovými plyny a vstupuje do katalyzátoru SCR, kde se škodlivé molekuly NOx rozkládají na vodu (páru), dusík a oxid uhličitý. Systém SCR dokáže snížit emise NOx o 80-90 %. Takže se pak zbytečně nezanáší ovzduší smradlavými výfukovými plyny.

Vůz s AdBlue. Co si zapamatovat?

Když je kapaliny málo, palubní počítač oznámí, že je třeba ji doplnit. Není třeba panikařit, často rezerva vystačí na několik tisíc kilometrů, ale na druhou stranu se nevyplatí tahat se s doplňováním. Když systém zjistí, že kapalina dochází nebo došla, přepne motor do nouzového režimu a po vypnutí motoru může být jeho opětovné spuštění nemožné. To znamená, že řídící jednotka zablokuje start motoru. Pak musíme čekat na odtah a nákladnou návštěvu servisu. Proto se vyplatí doplnit kapalinu AdBlue předem.

Pokud se ukáže, že počítač řídící chod motoru nezaznamenal skutečnost, že byla kapalina přidána, je třeba se obrátit na specializovaný servis. Nemusíme to udělat hned, protože některé systémy potřebují i několik desítek kilometrů, než zaznamenají skutečnost, že jste AdBlue dolili. Pokud je návštěva servisu přesto nutná nebo chceme doplnění svěřit profesionálům.

Otevření nádrže a její naplnění za chodu motoru může vést k zavzdušnění systému a poškození čerpadla. Nikdy nepřidávejte malá množství kapaliny v řádu 1-2 litrů, protože to systém nezaznamená. U různých vozů to mohou být 4, ale také 5 litrů.

Zdroj: praxis-tipps.de