Co znamená kontrolka oleje? Mnoho řidičů to neví

Přidat na Seznam.cz

Kontrolka oleje se často ztotožňuje s nízkou hladinou maziva v motoru. Je však důležité vědět, že se často jedná pouze o příznak závady, nikoli o její zdroj. Aladinova lampa na přístrojové desce je proto zřídkakdy dobrým příznakem, jak uvádí server Solution Oil.

Výstražná kontrolka oleje je někdy na internetu vtipně označována jako Aladinova lampa, kastrol nebo konev. Například vtipů o tom, jak si ho vykládají ženy, je nespočet. A nízká hladina oleje skutečně otevírá jen dlouhý seznam problémů, se kterými se řidič může během několika minut setkat.

Kontrolka oleje by měla zhasnout několik sekund po nastartování

Může být kontrolka hladiny oleje normální? Ano, ale pouze v jednom případě. Ten má právo se rozsvítit po nastartování motoru. Měla by však zhasnout maximálně po několika sekundách. Pokud nezhasne nebo se rozsvítí během jízdy, může si být řidič více než jistý, že je problém v mazacím systému motoru. Rozhodující je také barva světla. Pokud je oranžová, může řidič dojet například k blízké čerpací stanici. Pokud svítí červeně, je nutné okamžitě vypnout motor!

Znamená kontrolka oleje nízkou hladinu maziva? Ne vždy

Řidiči se nejčastěji mylně domnívají, že kontrolka oleje signalizuje nízkou hladinu maziva v motoru. A tento způsob uvažování je do značné míry správný. Toto upozornění je určitou ochranou pro ty, kteří nekontrolují hladinu oleje. Výstražná kontrolka (převážně oranžová) je informace o tom, že je nutné doplnit mazivo pro bezpečnost pohonné jednotky. Je však třeba mít na paměti, že mizení ropy není vždy výsledkem přirozeného procesu. A někdy by to měl být první signál závady.

V motoru může docházet ke spalování oleje. Může však také trpět netěsnostmi

Existují motory, které spotřebovávají olej jakousi přirozenou cestou. Například japonské jednotky mohou při rychlé jízdě po dálnici spalovat motorový olej. Oplowskie z 90. let mělo stejnou „krásu“ i při klidné jízdě. Pokud však motor opakovaně vyžaduje doplňování paliva (např. každých několik dní), může to být známkou závažných úniků, případně zhoršeného spalování a opotřebení vnitřních těsnění nebo propálení těsnění pod hlavou. V každém z těchto případů je nutný mechanický zásah.

Kontrolka oleje a nízkého tlaku motorového oleje

Někdy znamená rozsvícení kontrolky oleje na přístrojové desce během jízdy ještě temnější scénář. Může to totiž znamenat problémy s olejovým čerpadlem. V takovém případě sice vůz signalizuje potřebu doplnit mazivo, problém však nespočívá v jeho množství, ale spíše v tlaku v mazacím systému. A toto je rozhodně jeden z případů, kdy by se měla jízda okamžitě zastavit. Nízký tlak oleje může způsobit zadření nebo zablokování motoru. V takovém případě by se měl řidič připravit na čtyř- nebo pětimístný účet od mechanika.

Nízký tlak oleje je někdy problémem s průchodností.

Nízký tlak oleje v mazacím systému však nemusí vždy znamenat problém s čerpadlem nebo jeho pohonem. Příčinou problému může být také ucpání přívodu oleje. K tomu dochází v případě ucpané olejové vany, olejových kanálků, olejových trubek nebo dlouho používaného olejového filtru. V takovém případě se bohužel stává velmi reálným scénářem i zadření motoru. Pokud se řidiči podaří motor včas vypnout, musí být vůz odvezen k mechanikovi na přívěsu.

Zdroj: solutionoil.com