BMW vyrobilo poslední V12 v historii. Příběh motoru, který se dostal do vozu Rolls-Royce a vyhrál závod 24 hodin Le Mans

Přidat na Seznam.cz

Jak oznámili, tak udělali: před několika měsíci Němci oznámili, že motor V12 bude do poloviny letošního roku vyřazen z výroby. A skutečně v posledních dnech vyrobili poslední takovou jednotku. Takto jsme se rozloučili s jedním z posledních mechanických mistrovských děl motorismu, jak píše server Slash Gear.

Tato zpráva by neměla být šokem, protože BMW nás na ni víceméně přímo připravovalo téměř dva roky. Němci si nejprve stěžovali, že je stále obtížnější udržet motor V12 v souladu s platnými emisními normami.

Do nejnovější generace řady 7, která byla představena v dubnu letošního roku, se ji nakonec již nepodařilo propašovat. A to byl již mnoho let jediný model, ve kterém byl k dispozici. Ještě než se tak stalo, představilo BMW na začátku letošního roku limitovanou edici s příznačným názvem „The Final V12“ v nabídce sestupné generace „sedmičky“.

Jednalo se však již o model omezený na pouhých dvanáct kusů, které byly prodány v USA vybraným zákazníkům. Ty si vybral sám výrobce na základě předchozí historie vozů BMW s dvanáctiválcovým motorem. Jak zjistil americký portál CarBuzz, jejich výroba právě skončila.

BMW s motory V12: příběh z dob bezstarostného luxusu

Obliba motorů V12 u BMW nebyla vždy taková. První model značky s tímto motorem – BMW 750iL generace E32 – byl jednou z nejočekávanějších premiér ženevského autosalonu na jaře 1987. Jen během prvního dne výstavy byly přijaty objednávky na více než 3 000 kusů této nové vlajkové limuzíny značky.

A tak začal barvitý příběh skutečně neobvyklého motoru. Na jedné straně nesmírně komplikovaného a náročného na servis, ale na druhé straně s aristokratickým charakterem, který byl dříve známý pouze z modelů Mercedes a Ferrari.

Motor, který byl od poloviny 80. let minulého století navrhován od základu, vznikl v době, kdy hesla jako snižování velikosti nebo dokonce snižování nákladů byla cizí. Konstrukčně se jednalo o jednotku, v níž se projevovala nadbytečnost: jako by se jednalo o dva kombinované motory s oblíbenou řadovou šestiválcovou konfigurací BMW, duplikovány byly i mnohé další klíčové komponenty, například lambda sondy. Výrobce se neoficiálně chlubil tím, že kdyby se z nějakého důvodu polovina motoru úplně porouchala, 750iL by stále dokázal jet na šest válců více než 200 km/h.

Image a úspěch na trhu znamenaly, že první specifikace tohoto designu, M70, byla v následujících letech vyvinuta a posunuta do nových výšin. Jednotka M73 se vyráběla v letech 1993 až 2002, následovala N73 v letech 2003 až 2016 a poslední vývojovou verzí byla N74, která měla premiéru v roce 2008.

Během těchto 35 let vzrostl objem motoru z pěti na 6,6 litru, výkon z 300 na 625 koní a točivý moment ze 450 na 900 Nm. Stejně jako na konci 80. let může současný vývoj této jednotky směle aspirovat na titul nejlepšího motoru na světě. Navzdory velkému objemu je stále podporován dvěma turbodmychadly a komponenty snižujícími emise (i když bez jakékoliv formy hybridizace).

Od roku 2008 se motor V12 od BMW objevoval už jen v řadě 7. V průběhu let se různé vývojové verze mnichovské konstrukce objevily také v mimořádně zajímavých vozech jiných značek, s nimiž Němci spolupracovali nebo které získali. Již na konci 80. let byla vyvinuta sportovní varianta tohoto motoru S70, která se později dostala do BMW M8. Takový vůz však nakonec nebyl postaven, ale další vývoj této jednotky, S70/2, se dostal do legendárního McLarenu F1 a zajistil mu dosud nepřekonaný rychlostní rekord pro silniční vůz s atmosféricky plněným motorem (391 km/h).

V následujících letech vytvořilo BMW na podobném základě několik dalších bláznivých prototypů, které rovněž vyšly naprázdno. Následující generace motorů V12 se montovaly mimo jiné do modelů Z3 a X5 (koncepční vůz známý jako X5 Le Mans). Po tomto motoru sáhli také Němci, když v roce 1998 koupili značku Rolls-Royce. Od modelu Phantom z roku 2003 byly všechny následující modely značky poháněny motorem V12 navrženým v Mnichově.

I když tedy výroba tohoto motoru u BMW v Německu skončila, příběh jeho (nutno říci, že značně upraveného) protějšku od Rolls-Royce bude pokračovat. Ten skončí nejpozději v roce 2030, protože se očekává, že tehdy tato uznávaná britská značka ukončí prodej spalovacích modelů a přejde výhradně na elektrický pohon.

Zdroj: slashgear.com