Autobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut

Přidat na Seznam.cz

Baterie jsou v dnešní době mizerné a vydrží 3-5 let. Je třeba je měnit častěji než dříve? Tato a podobná tvrzení jsou stále častější. Podle odborníků to není pravda. Jde o péči, nikoli o kvalitu výrobku, jak píše server Family Handy Man.

Podle odborníků, kteří provozují kanál YouTube „mrAkumulator“, může jakákoli baterie bez problémů vydržet 10 let s minimálním zapojením uživatele. Je však třeba, aby se tak stalo nejlépe před létem a před zimou. Zde jsou tipy, o které se podělili profesionálové.

Nejdůležitější věc – nabíjení dvakrát ročně

Odborníci zaručují, že nabíjení baterie dvakrát ročně, před létem a před zimou, reálně prodlouží její životnost, a to dokonce dvakrát. Podmínkou je použití kvalitní nabíječky. Proč před létem – když je zima, která se zdá být samozřejmá?

Protože navzdory zdání dochází k největšímu poškození baterie právě v létě. Životnost nejvíce ovlivňují vysoké, nikoli nízké teploty. Nabíjení před letní sezónou umožní promíchat elektrolyt, což sníží korozní procesy a připraví baterii na tyto nejnáročnější podmínky. U zanedbaných nebo „unavených“ baterií může dojít k tzv. samovybíjení.

Na tomto místě je však třeba zdůraznit, že hodně záleží na způsobu používání vozu. Pokud se používá nejčastěji nebo jen na krátké vzdálenosti, je třeba baterii nabíjet častěji – třeba i každé tři měsíce. Důvodem je, že jízdy mohou být příliš krátké na to, aby se akumulátor po nastartování řádně nabil alternátorem.

Základní údržba

Minimální servisní úkon pro baterii je vyrovnání hladiny elektrolytu a vyčištění. Pokud je to možné (existují levné přístroje), je vhodné zkontrolovat hustotu elektrolytu. To lze – abyste se nenamáhali – kontrolovat pouze před nabíjením, tedy dvakrát ročně.

Svorky a tyče lze čistit smirkovým papírem nebo levným nástrojem. Čas od času se také vyplatí vyčistit kryt baterie, aby se předešlo situaci, kdy se na něm objeví plíživé proudy.

Kontrola napětí

Napětí lze zkontrolovat jednoduchým elektroměrem (multimetrem), ale zde je třeba připomenout, že musí mít funkční baterii. Navzdory zdání může vybitá baterie v měřiči zkreslit měření, což je v případě baterie důležité. Co měříme?

  • Klidové napětí – 12,55 až 12,8 V při vypnutém a zavřeném vozidle (otevřená je pouze kapota).
  • Startovací napětí – až 10 V, absolutní minimum je 8,5 V – měřeno při startování vozu.
  • Nabíjecí napětí – 14,0-14,5 V měřené při běžícím motoru.
  • Pokles napětí – maximálně 200 mV měřeno mezi alternátorem a baterií. Chcete-li zkontrolovat napájecí obvod, přiložte jednu elektrodu měřicího přístroje k proudovému vodiči alternátoru a druhou ke kladnému pólu baterie. Pro kontrolu uzemňovacího obvodu připojíme jednu elektrodu ke skříni alternátoru a druhou k mínusu baterie. Poklesy měříme pouze v případě, že je vůz starý a dochází k problémům s nabíjením baterie.

Zdroj: familyhandyman.com