Pravda vyšla najevo. Některá auta nemohou stát venku v mrazu
Mrazy a zimní období vůbec nesvědčí elektrickým autům. Pokud ale budete dodržovat pár pravidel, shodnete se na plynulém provozu.
Zimní provoz musí být šetrný zejména k bateriím a celému nabíjecímu systému. Také je třeba pozměnit i jízdní efektivitu, maximálně šetřit a počítat s nepředvídatelnostmi.
Výkon baterií se s klesající teplotou snižuje
Stejně jako tomu je u mobilního telefonu, vysoká a příliš nízká teplota nesvědčí baterii. Rychleji se v extrémních podmínkách vybíjí. Výkon baterie elektromobilu se také snižuje, přičemž konkrétní snížení je spíše individuální.
Při venkovní teplotě – 7 °C se zkracuje dojezd auta o 12 % oproti standardní teplotě 24 °C. Někde se uvádí až 30% ztráta dojezdu při mrazivých teplotách, v tom je však započítáno i vytápění a ohřev baterie. Navíc, jak uvidíme později, u různých modelů aut je toto snížení různé.
Je tu dána hranice poškození?
Výrobci Li-Ion baterií uvádí rozsah schopnosti baterie stále normálně, leč s omezením, fungovat na teplotách od – 20°C až 60 °C. Zimní teploty pod mrazivé dvacítky tedy už mohou být pro baterie nebezpečné.
V takových dnech auto na mrazu venku nenechávejte.
Elektromobily na mráz vybaví speciální výbava
Proto je lepší model auta se speciální výbavou pro chladné dny. Ta se zaměřuje na časté nešvary. Vyhřívání sedadel a volantu je úspornější a efektivnější než vyhřívání vzduchu v autě. Ohřívač baterie udrží správnou teplotu akumulátoru.
Rychlonabíjení je v mrazu zapovězeno
A obyčejné nabíjení baterie bude v chladném počasí pomalejší. Celý systém totiž funguje pomaleji. To je i důvod, proč rychlonabíjení může baterii poškodit či až zničit, prostě ji jednoduše řečeno přetížíte.
Nabité elektro auto nepatří do mrazu
Plně nabitá elektrobaterie ve vozidle nepatří na mráz, na straně druhé také nabití pod 20 % může způsobit problémy s další jízdou a vybitou baterii zničit. Obecně se tedy doporučuje mít při mrazivých teplotách elektromobil zaparkovaný v garáži nebo na místě, které je chráněné před mrazem.
Jezděte s ECO programem
Při jízdě volte ECO režim, zvýšíte tak dojezd a pozvolný odběr energie z baterií je v chladném počasí šetrnější. Dojezd je nevypočitatelný. Studie uvádí, že skutečné dojezdy se oproti katalogovým informacím mohou pohybovat v rozmezí 40 až 70 % udávaného.
Nejlépe v testu dopadly Jaguary, Audi (3 – 8% pokles), následovala Tesla X a Nissan Leaf s 13% poklesem. Veškeré ekonomické režimy se tedy vyplácí zejména v zimním období, kdy ztráty jsou nevypočitatelné.
Nastavte bezpečné brždění
Rekuperace energie při brždění má různé úrovně. V zimě je lépe nastavit nižší, eliminujete tím riziko smyku na sněhu. A také šetříte baterii, protože vysoká úroveň nastavení rekuperace dobíjí baterii příliš rychle. A tím ji ničí.
Díky vyšší hmotnosti auta je riziko smyku nižší. Když se tak už ale stane, tak naopak vyšší hmotnost ztěžuje kontrolu nad vozidlem.
Zdroj: auto.cz, evmagazin.cz, novinky.cz