Legendární Jaguar mění pravidla hry. Transformace vozů, která zamíchá kartami
Jaguar je značka s dlouhou historií. Lidé si ji spojují s luxusem, nadčasovým designem i sportovní elegancí. V posledních letech však tato automobilka prožívá zásadní transformaci, která započala pozastavením výroby dalších vozů. Nový směr této oblíbené značky, která nyní hledá svou moderní tvář, však vzbuzuje ve společnosti spíše smíšené pocity.
Britský Jaguar byl vždy synonymem luxusu, precizního zpracování a naprosté elegance. Tyto znaky oslovovaly především náročnější zákazníky a v průběhu let se tak Jaguar stal ikonou automobilového světa. Při pohledu na známé logo ve tvaru kočkovité šelmy si každý vybaví především jejich staré modely, ale i novinku ve formě SUV F-Pace.
Automobilka byla ale v posledních letech spíše na okraji zájmu zákazníků. Nároční zájemci raději sáhnou po jiných značkách, a tak není divu, že si Jaguar snaží najít novou, odlišnou klientelu. Celá transformace je nyní u konce – zaujme ale, nebo to byl krok vedle?
Snaha zaujmout mladší generaci?
Modernizace Jaguaru nepřišla zrovna nyní jen tak náhodou. Automobilový trh totiž prochází dramatickými změnami – klade se důraz na elektromobilitu, digitalizaci a další požadavky mladší generace, která formuje trendy ve všech oblastech. Automobilky tyto novinky na trhu nutí přehodnotit zajeté designy a vlastně celou dosavadní strategii.

Hlavním cílem Jaguaru je nyní oslovit mladší zákazníky, kteří hledají ekologicky smýšlející značky, elektromobilitu i řadu technických vychytávek. Značka se tak zaměřuje především na dvě věci – udržitelnost a inovace. Nová identita se snaží přiblížit širšímu spektru zákazníků, a to od technologických nadšenců až po milovníky luxusu a ekologie.
Nové logo jako symbol změny značky Jaguar
Jakýmsi symbolem této proměny je nový design loga. Jde o minimalistický monogram s modernizovanou siluetou skákajícího jaguára. Tímto se značka snaží opustit své konzervativní kořeny a dát tak jasně najevo, že chce být moderním průkopníkem v oblasti designu a technologií.
Podle odborníků je tento krok logický a automobilka tak má nové možnosti udržet krok s konkurencí, jako je Tesla, elektromobily od BMW nebo stále oblíbenější čínské vozy. Tímto radikálním krokem má Jaguar šanci konkurenty dokonce předčit, protože většina klasických značek se snaží o modernizaci bez ztráty původní identity.

Nový design neoslovil všechny příznivce
Přestože Jaguar prezentuje změnu jako krok vpřed, reakce veřejnosti i odborníků jsou spíše rozporuplné. Obavy vyjadřují především dlouholetí zákazníci značky. Podle nich modernizace narušuje historický odkaz značky. Lidé kritizují především nové logo, které ztrácí na eleganci a působí až příliš stroze.
Nezvyklá reklama a strach z mainstreamu
Ještě více negativních ohlasů ale vzbudila změna filozofie značky i nezvyklá reklama. Tradiční zákazníci totiž oceňovali nadčasovou eleganci a exkluzivitu Jaguaru. Nyní se obávají, že se značka stane mainstreamem a paradoxně se vytratí jeho jedinečnost (i když reklama poukazuje na opak).
Zástupci značky ale tvrdí, že změna je nutná. A nejspíš mají pravdu – původních zákazníků totiž ubývá a Jaguar zkrátka nemá mladé generaci co nabídnout. Tito zákazníci však budou za pár let pro značky klíčoví, proto je na místě se přizpůsobit trhu včas a vejít do povědomí jako moderní a technologicky vyspělá firma s auty dostupnými pro širší publikum.
Jaguar tak posílá signál i ostatním značkám – i ti největší hráči současného trhu musejí inovovat, chtějí-li zůstat na vrcholu. Zda si však Jaguar udrží svou pověst luxusu? To ukáže až čas.
Zdroje: Forbes.com, Idnes.cz, E15.cz