Tato země jako první na světě zakázala benzínová auta. Objevil se však problém. Poučme se
Země, do které byste to jistě neřekli, se rozhodla udělat krok, který přepsal její budoucnost. Namísto dýmu a hluku tam teď vládne čistá energie a odvážné plány. Ovšem přechod na elektrická vozidla přináší i nečekané výzvy a otázky, kterým země musí čelit.
Když se na začátku února ministr dopravy objevil před novináři, jeho oznámení zaskočilo nejednoho člověka. Nejen doma, ale i ve světě vzbudil jeho projev živou diskuzi – země se totiž rozhodla pro krok, který nemá obdoby. Ambiciózní plán, který zásadně změnil automobilové trendy spalovacích motorů, s sebou však přinesl i nové výzvy, na které hledají odpovědi bohužel za chodu.

Ekologický zlom, který šetří nejen peníze, ale i planetu
Ambiciózní krok, který spatřil světlo světa s cílem omezit dovoz fosilních paliv, překvapivě není jen otázkou zelené politiky. V loňském roce totiž Etiopie utratila astronomických 6 miliard eur za dovoz benzínu a nafty, přičemž skoro polovina této částky skončila v nádržích aut. Přechod na elektromobily tak měl za úkol ušetřit značnou část státních peněz a zároveň pozvednou úroveň země na lepší úroveň. A když k tomu připočteme fakt, že 97 % tamní energie pochází z obnovitelných zdrojů, zní tento krok ještě líbezněji.
Realita je jiná než smělé plány
I když je přechod ze spalovacích motorů na elektromobily v plném proudu, realita je daleko náročnější, než se na první pohled mohlo zdát. V zemi, kde je momentálně jen sedm tisíc elektrických vozů proti 1,2 milionu se spalovacím motorem, je infrastruktura stále v plenkách. Ačkoli vláda usilovně pracuje na jejím rozvoji, přechod na zelenější dopravu bude chtít nejspíš více času. Je totiž nutné zajistit dostatek nabíjecích stanic nejen ve městech, ale i na venkově.
Nedostatek náhradních dílů
Dalším oříškem, který bude muset Etiopie rozlousknout, je dostupnost náhradních dílů. V zemi, která automobilové díly prakticky nevyrábí, se každý porouchaný elektromobil stává obtížně řešitelným problémem. Díky vysoké potřebě součástek do elektromobilů, které se musí dovážet, může oprava vozidla trvat déle a stát víc, než si majitelé představovali, a nebo než si mohou dovolit. Pro mnohé obyvatele Etiopie je to jedno velké zklamání – a to nejen z hlediska ceny, ale i času stráveného čekáním na opravu.

Když sen o ekologické budoucnosti zůstane jen snem
I když je snaha přejít ze spalovacích motorů na čisté a ekologické elektromobily velmi krásná, nemusí nutně jít o příběh se šťastným koncem. I s daňovými úlevami a různými „dotacemi“ zůstávají elektromobily dražší než jejich tradiční spalovací předchůdci. A právě pro chudší obyvatele Etiopie je tento sen o „autě budoucnosti“ nedosažitelný. V konečném důsledku může tento prvně dobře myšlený krok ještě zvýraznit rozdíly mezi bohatší a chudší vrstvou obyvatel.
Jak bude vypadat budoucnost elektromobilů v Etiopii?
Cíl Etiopie, stát se plně elektromobilní zemí do roku 2030, zní jako velmi ambiciózní sen. Do té doby má na tamních silnicích přibýt 150 000 elektromobilů – číslo, které je skutečně impozantní, cesta k němu však bude ještě trnitá. Pokud se ale Etiopie odhodlá k tomu, co se na první pohled zdá pro mnohé jako nemožné, stane se reprezentativním příkladem pro ostatní státy, které se rozhodnou jít podobnou cestou směrem k čistší a energeticky neškodlivé budoucnosti.
Na cestě za lepší budoucností
Etiopie se odvážila vykročit na cestu, která by mohla znamenat skutečnou ekologickou revoluci pro celý svět! Už teď je inspirací v obrovském měřítku, i když cesta k cíli nebude bez překážek. S problémy jako jsou nedostatek nabíjecích stanic a vysoké náklady na elektromobily je jasné, že přechod nebude jednoduchý. Přesto jde o odvážný krok, který může nejen změnit tvář dopravy v Etiopii, ale zároveň ukázat ostatním zemím, jak se vydat na cestu udržitelnosti. A kdo ví – možná právě tento experiment otevře dveře k ekologičtější budoucnosti i v jiných koutech světa.
Zdroj: firstpost.com, apnews.com, cnn.com