Nestrašte mladé řidiče, varují odborníci. Může to mít opačný efekt
Na silnicích je každým dnem spousta začínajících řidičů, kteří si nevěří, nedokáží reagovat s nadhledem a mohou jednat zbrkle z důvodu nejistoty. Jejich vyděšené nastavení mysli navíc podporují zastrašující akce, které se na ně hrnou z okolí.
Tyto akce si kladou za úkol děsit začínající a nezkušené řidiče proto, aby si na silnicích dávali mnohem větší pozor. Ve výsledku to však může mít naprosto opačný efekt. Snahou je posílit zodpovědnost mladých řidičů a podnítit je k přemýšlení nad následky, které by mohlo jejich nesprávné chování za volantem způsobit. Faktem však je, že tyto snahy mohou vést k tomu, že se řidiči zablokují, začnou mít za volantem strach, začnou až příliš přemýšlet. A díky tomu se začnou chovat za volantem o to víc rizikově a možná také budou jezdit jako šílenci.
Proč zastrašování nefunguje?
Podle jedné studie z roku 2011 bylo zjištěno, že hlavním problémem vyvolávání strachu u mladých řidičů je to, že nemusí fungovat na každého stejně. Na lidi, kteří jsou méně rizikovými osobami a jsou motivování k bezpečnému chování, nemusí mít zastrašování žádný vliv. Naopak. Může to z nich udělat řidiče s flegmatickým přístupem k řízení na základě myšlenek, jako jsou: „To přece nemůže být pravda. To se mi nemůže stát. Proč by se to dělo zrovna mně. Toto varování je přehnané.“
Naopak na lidi, kteří mají obavy z řízení a patří mezi řidiče, kteří se za volantem chovají rizikově, může strach způsobit, že se za volantem budou chovat ještě rizikověji. V hlavě se jim totiž mohou honit myšlenky na události, které se pravděpodobně nestanou. Začnou si vytvářet hororové scénáře, na základě kterých začnou za volantem dělat řadu chyb, které by mohly ohrozit ostatní účastníky provozu.
O jakém zastrašování je řeč?

Mluvíme zde o zastrašovacích kampaních, jejichž cílem je snížit nehodovost na silnicích a zvýšit bezpečnost řidičů a dalších účastníků silničního provozu. Tyto kampaně se liší na základě svého obsahu. Některé ukazují šokující obrázky z nehod, různá zranění či smrt. Jiné kampaně upozorňují na zodpovědnost řidičů za volantem prostřednictvím grafů, znázorňujících stoupající nehodovost a výukou správného chování za volantem. Další kampaně se snaží brát celou věc s humorem a vypráví pozitivní příběhy, jejichž cílem je zaujmout mladé řidiče a poučit je. Tyto kampaně často navrhují instituce, které spolupracují s odborníky, psychology a bezpečnostními složkami.
Jaké je riziko zastrašovacích kampaní a jak motivovat bez nich?

Ať už to jsou billboardy, reklamy nebo kampaně v rádiích, všechny tyto akce mohou přinášet ohrožení bezpečnosti dopravy. Mladí řidiči jsou často emocionálně nevyspělí a nedokážou správně vyhodnotit zprávu, která jim chce být sdělena prostřednictvím kampaně. Někteří z nich tak mohou podceňovat možná rizika na silnicích, vyhledávat adrenalin a vzdorovat varováním právě tím, že udělají něco, před čím jsou varováni. Přeci jen existují efektivnější cesty, jak mladé řidiče motivovat k bezpečné jízdě.
Pokud jste dospělým, který má možnost mladého řidiče varovat před nezodpovědnou jízdou jiným způsobem, můžete se řídit následujícími tipy. Zopakujte s ním důležitá pravidla silničního provozu a ujistěte se, že řidič ví, jak se v konkrétních situacích chovat. Několik prvních jízd dělejte mladému řidiči parťáka a jezděte s ním. Doporučte mu, aby nejezdil v noci (kvůli zhoršenému vidění) a nepoužíval telefon nebo jiné elektronické zařízení při řízení, protože by to mohlo rozptýlit jeho pozornost. Upozorněte ho na otupělost a nepřiměřené reakce, pokud by usedl za volant pod vlivem alkoholu a jiných drog. A v neposlední řadě buďte mladým řidičům sami dobrý vzorem, který řídí opatrně, v krizových situacích zachovává klid a situace řeší s přehledem.
Zdroje: nzta.govt.nz, travelers.com, nhtsa.gov, pursuit.unimelb.edu.au