Zůstanete stát na silnici? Vybitá baterie je otázkou času, pokud…
Autobaterie je zase vybitá, navíc nějak brzy. Nabíjení má své postupy a často některé z nich, byť i z nevědomosti, porušujeme. Snižujeme tím živostnost baterie. Ta nás poté snadněji v zimě „vypeče“.
Není nic horšího než vybitá baterie na podzim nebo v třeskuté zimě. Pamatujete si pravidla správného nabíjení baterie? Pravidla jsou důležitá zejména pro řidiče, kteří nabíjejí častěji, protože například jezdí kratší cesty po městě a baterie nemá příliš možností se dobíjet sama, pak je ztráta její kapacity rychlejší a obecně se snižuje baterii životnost.
Správné zapojení má svůj postup
Některé modely autobaterií mají nad elektrodami ochranné zátky. Ty opatrně odšroubujte, abyste je po skončení nabíjení mohli znovu na elektrody nasadit. Dbejte na bezpečnost, protože někdy může po dobu nabíjení docházet k odchodu plynů, přičemž tyto plyny jsou výbušné. Nabíjejte tedy ve větrané místnosti, odvětrávané garáži nebo venku.
Překontrolujte hladinu elektrolytu a případně dolijte destilovanou vodou.
Pak připojte červenou svorku nabíječky na kladný pól, pak černou svorku na černý, záporný pól.
Automatická nabíječka se postará o vše sama ve chvíli, kdy ji zapojíte do elektřiny a zvolíte příslušný režim. Zde je třeba kontrolovat jen správný program.. Máte-li ale nabíječku s nastavitelným proudem, zvolte hodnotu na jednu desetinu kapacity autobaterie. To znamená například 4,5 A na 45 Ah akumulátor. Doba nabíjení by neměla přesáhnout deset hodin, průběžně stav nabíjení kontrolujte. Postupujte podle návodu výrobce.
Po skončení nabíjení dejte pozor na pořadí svorek
Když nabíjení po několika hodinách skončí, je důležité nejprve vytáhnout nabíječku ze zdroje přívodu elektřiny. Až teprve poté odpojte nejprve zápornou svorku, poté kladnou.
Automatická nabíječka tento proces také ukončí sama a nehrozí přebíjení baterie. Dokonce ve chvíli, kdy by se autobaterie znovu částečně vybila, automaticky ji dobije na požadovanou hodnotu.
Musíme autobaterii vyndávat z auta?
Nemusíme. V každém autě navíc máte přímo manuál k dobíjení, ten si dobře přečtěte, protože v něm jsou popsány specifika vašeho modelu. U některých aut se liší i to, kam přesně se zapojují svorky, to tedy před prvním nabíjením u nového auta překontrolujte.
Nespěchejte, neničte
Obecně také platí, že čím kratší dobíjení, rychlejší dobíjení, tím více se autobaterie opotřebovává.
Proto vždy dodržujte tu desetinu kapacity. Není dobré také baterii přebíjet, mohla by se začít ničit. Zničená autobaterie se již dobít nedá. Životnost autobaterií je zhruba 4 až 5 let, přičemž na sklonku své životnosti už může baterie činit řidiči problémy, třeba právě velmi náhlým vybitím během mrazivé zimní noci. Chemické procesy v autobaterii jsou totiž při mrazu pomalejší a baterka rychleji ztrácí kapacitu, což se více projeví na starších bateriích.
Nesvědčí ani velká horka, často třeba cestování do velmi horkých lokalit, například na dovolené, dává baterii také zabrat, chemické procesy jsou naopak rychlejší, to také podporuje kratší životnost akumulátoru.
Po nabití hodinovou jízdu
Po nabití baterie se doporučuje absolvovat alespoň půlhodinovou jízdu bez zastavování.
Průšvih? Pomohou v servisu
V nejhorší situaci, kdy vás vybití zastihne na místě, kde nemáte přístup ke své nabíječce, můžete požádat o pomoc nejbližší autoservis.
Zdroj: portalridice.cz, theguardian.com, cnn.com