Zetor ukázal, jak se testují brzdy traktoru. Brzdná dráha musí být maximálně 12 metrů

Přidat na Seznam.cz

Máte představu, jak výrobci testují své nové traktory před uvedením do sériové výroby? A jak přísná je legislativa i pro relativně pomalé stroje nejen na poli, ale i na veřejných komunikacích? V přiloženém videu Zetor ukazuje, jak testuje brzdy traktorů. V laboratoři, ale i na zkušební dráze s přídavnými závažími pod traktory. Rozhodně stojí za zhlédnutí.

Moderní traktor dnes není primitivní technika, jak by si mohl neznalý člověk myslet. Naopak, jeho technika je v mnoha ohledech napřed i před dnešními automobily a míra elektroniky a automatizace je často dechberoucí. A to platí i pro její pohon nebo brzdový systém.

O jeho výkonu a úrovni nerozhoduje maximální rychlost, ale obrovská váha, kterou brzdy nesou na svých bedrech. V kombinaci s terénními pneumatikami má traktor jedoucí plnou rychlostí co dělat, aby na asfaltu včas zabrzdil.

Závaží o hmotnosti 60 kg – to je maximum, které může traktorista použít na brzdový pedál, aby dosáhl plného brzdného účinku svého stroje. V praxi je to samozřejmě podstatně méně. Je to i díky posilovači brzd, který například u traktoru Zetor musí zvládnout 100 000 cyklů bez jediné poruchy.

Předepsané zpomalení 5 m/s a rychlost 40 km/h znamenají, že brzdná dráha stroje může být za všech okolností maximálně 12 m. Nejen to, ale ještě více podrobností z měření prozrazuje společnost Zetor v přiloženém videu.

Zdroj: redakce, Zetor