Přestaňte se ráno rozčilovat a nastupte do vyhřátého auta. Máme pro vás 3 triky
Nastoupit do promrzlého auto není nic příjemného – ledové sedačky, studený volant, od pusy jde pára. Existuje však hned několik tipů, jak urychlit topení v autě. Hned budou jízdy v zimě příjemnější a pohodlnější, aniž byste se museli několik minut po startu trápit chladem.
Zimní rána jsou pro řidiče zkouškou trpělivosti. Ztuhlé prsty, zamlžená okna a studené sedadlo nejsou zrovna ideálním začátkem dne. V moderních vozech sice najdete určité vychytávky, které vám start zpříjemní, avšak i ty musíte umět správně používat, abyste dosáhli svého. Majitelé starších aut se samozřejmě nemusí obávat, taky existují finty, které vás zahřejí.
Topení v autě – jak funguje?
Jakmile se motor rozběhne, začne ohřívat chladící kapalinu, která pak putuje výměníkem tepla. Odtud už teplo přebírá ventilátor a posílá ho přímo do kabiny. Ale má to jeden háček – aby se v autě pořádně oteplilo, musí být motor zahřátý na provozní teplotu.
A tady začíná hra o čas. Moderní motory, hlavně ty s přímým vstřikem, si na volnoběhu dávají na čas. Nejenže zahřátí trvá věčnost, ale navíc to může motoru škodit – hromadí se karbon a olej se míchá s palivem. Proto je důležité vědět, jak správně postupovat po nastartování, abyste si zbytečně nekomplikovali život a vyjeli rychleji, než zmrznete.
Tipy pro rychlejší zahřátí auta
- Vyrazte na cestu co nejdřív. Hned po otočením klíčkem vyjeďte! Motor s přímým vstřikováním si totiž s volnoběhem moc nerozumí – zahřívá se pomalu a navíc by se mu to nemuselo líbit. Počkejte jen pár vteřin, až se otáčky ustálí, a hurá na silnici. Jízda ho zahřeje rychleji a vy budete mít teplo dřív.
- Ventilátor nechce foukat na nejnižší stupeň. První reakce po nastartování auta většiny řidičů? „Topení na max a rychle!“ Jenže to je špatně – příliš intenzivní foukání ochlazuje výměník tepla, takže si na vytoužené teplo počkáte mnohem déle. Začněte s foukáním na nízký stupeň a až ucítíte první teplý závan, přidejte. Pokud máte v autě automatickou klimatizaci, nechte regulaci tepla na ní.
- Recirkulace izoluje teplý vzduch v autě. Máte v autě režim recirkulace? Skvěle! Zapněte ho. Díky němu auto nebude nasávat mrazivý vzduch zvenku, ale bude ohřívat ten, co už je uvnitř. Tím se kabina zahřeje rychleji. Jen pozor, aby se vám nezamlžila okna. Jakmile je uvnitř příjemně, přepněte zpět na běžný režim.
Během zahřívání netlačte na motor
Otáčky pod kontrolou. Motoru v zimě rozhodně neprospívá, když ho po startu vytočíte na maximum. Naopak – otáčky držte při zemi. Benzinová auta se cítí pohodlně pod 3 500 otáček, dieselová dokonce pod 2 500. Klidná jízda pomůže motoru zahřát se rovnoměrně a vy tak nepoškodíte jeho citlivé součásti.
Zkraťte interval výměny oleje. Jezdíte často jen pár kilometrů? Pak motor nestihne pořádně „rozmrznout“ a olej kvůli tomu dost trpí. Zvažte výměnu oleje v kratších intervalech, třeba každých 7 500 až 10 000 kilometrů.
Můžete si i připlatit
Vyhřívání sedadla – Není nic horšího, než když si sednete na ledovou sedačku auta. Existují však vyhřívací deky, které je možné položit na sedadlo a zapojit do zapalování, to samé platí na speciální obaly na volant. Uvidíte, že za pár stovek korun si zlepšíte jízdní komfort a na studenou jízdu budete už jen vzpomínat.
Nezávislé topení – Pokud můžete zainvestovat i pár tisíc, popřemýšlejte nad nezávislým topením do auta. Právě to si můžete zapnout ještě když si ráno čistíte zuby a po pár minutách nasednout do vyhřátého interiéru vozu.
Proč mrznout, když si můžete jednoduchými tipy zpříjemnit jízdu
Až zase budete nasedat do ledového auta, vzpomeňte si na těchto pár tipů a nezapomeňte některý z nich vyzkoušet. Uvidíte, že váš den začne hned lépe!
Zdroje: businessinsider.com, usatoday.com, wikihow.com