Všechny benzinky v Česku zkrachují. Toto se postará o jejich konec

Změna, která po planetu znamená víc, než si možná dokážeme představit. Týká se převážně aut se spalovacími a zážehovými motory. Ty už totiž nejsou v kurzu. Nová doba si žádá inovativní a revoluční řešení. A to i v dopravě. 

Automobilový průmysl se po desetiletí spoléhal na spalovací motory. Benzin a nafta byly hlavním palivem, bez kterého jste se nehnuli z místa. Postupně se však objevily alternativy – elektromobily šplhaly na žebříčku popularity. A přestože stále bojují s výzvami, jako je například dlouhé nabíjení nebo omezená kapacita baterie, elektromobily významně přispěli ke snížení emisí. Existuje však další (a možná lepší) alternativa. 

značka vodíku ležící na trávě
Po tomto palivu zbyde jen čistá pára, zdroj: Shutterstock

Palivo budoucnosti

Jak vůbec vodíkový motoru funguje? Klíčem k úspěchu jsou palivové články, které zní možná trochu vědecky, ale princip, na kterém fungují, je zcela jednoduchý. Probíhá v nich chemická reakce, konkrétně mezi vodíkem a kyslíkem. Výsledkem je elektřina, která pohání elektromotor. Odpadní látkou není nic jiného než čistá voda nebo pára.

Thiebault Paquet, odborník na alternativní pohony, přirovnává tento proces k elektrolýze, kterou si možná pamatujete ze školy. Jenže tady se děje pravý opak – místo rozkladu vody na vodík a kyslík se tyto dva prvky spojují, aby vytvořily energii.

Nakonec z toho všeho vznikne pohon, který je nejen šetrný k přírodě, ale také velice efektivní. Vodíkové články se tak právem stávají symbolem čisté a udržitelné budoucnosti dopravy.

Výhody vodíkových aut

Představte si auto, které natankujete za pár minut a hned můžete vyrazit na cestu dlouhou stovky kilometrů. Přesně tak fungují vodíkové vozy. Tankování je rychlé a pohodlné, úplně jako u benzínových aut – žádné dlouhé čekání u nabíječky jako je tomu u elektromobilů. A co dojezd? Třeba Hyundai Nexo zvládne na jedno natankování až 800 kilometrů.

Další výhoda je v hmotnosti. Vodíkové palivové články jsou výrazně lehčí než obří baterie, které si elektromobily vezou s sebou. Pro nákladní a užitková vozidla je to obrovský rozdíl – když máte lehčí pohon, můžete naložit více zboží, což ocení nejen řidiči, ale i ekonomika logistiky zboží a zásob.

tankovací stanice s vodíkem, záběr zblízka
Tankovacích stanic s vodíkem je žalostně málo, zdroj: Shutterstock

Výzvy na cestě k masovému využití

I když vodíkové vozy vypadají jako skvělé řešení pro budoucnost, mají před sebou pár překážek. Tou největší je nedostatek plnicích stanic. V Česku dnes natankujete vodík jen na pár místech. Pro srovnání, v Německu už na konci roku 2023 fungovalo přes 150 stanic a další stovky jsou v plánu. U nás je tedy infrastruktura zatím teprve v plenkách.

A co cena? Tady vodíková auta také zatím pokulhávají. Třeba Toyota Mirai, jeden z nejznámějších modelů, začíná na 1,7 milionu korun. To je dost vysoko, a i když provozní náklady – kolem 2,5 Kč na kilometr – vyjdou příznivě, počáteční investice většinu zájemců spolehlivě odradí.

Jaká je budoucnost vodíkových automobilů?

Navzdory překážkám, jako je omezená infrastruktura a vysoká cena, mají před sebou vodíkové vozy slibnou budoucnost. Japonsko například plánuje do roku 2030 dostat na silnice 800 tisíc vodíkových aut. I u nás se rýsují ambiciózní plány – do stejného roku by po českých silnicích mohlo jezdit až 90 tisíc těchto vozidel.

Vodík se stále více ukazuje jako ideální řešení pro velká auta, která potřebují dlouhý dojezd a rychlé doplňování paliva. A s tím, jak se technologie zlepšují a ceny postupně klesají, není vyloučeno, že se vodíkový pohon stane běžnou volbou i pro osobní vozy. Budoucnost možná patří právě vodíku – otázkou je, kdy ji začneme plně využívat.

Zdroj: radiozurnal.rozhlas.cz, idnes.cz, idnes.cz II, linkedin