Všechny benzinky v Česku zkrachují. Toto se postará o jejich konec
Změna, která po planetu znamená víc, než si možná dokážeme představit. Týká se převážně aut se spalovacími a zážehovými motory. Ty už totiž nejsou v kurzu. Nová doba si žádá inovativní a revoluční řešení. A to i v dopravě.
Automobilový průmysl se po desetiletí spoléhal na spalovací motory. Benzin a nafta byly hlavním palivem, bez kterého jste se nehnuli z místa. Postupně se však objevily alternativy – elektromobily šplhaly na žebříčku popularity. A přestože stále bojují s výzvami, jako je například dlouhé nabíjení nebo omezená kapacita baterie, elektromobily významně přispěli ke snížení emisí. Existuje však další (a možná lepší) alternativa.
Palivo budoucnosti
Jak vůbec vodíkový motoru funguje? Klíčem k úspěchu jsou palivové články, které zní možná trochu vědecky, ale princip, na kterém fungují, je zcela jednoduchý. Probíhá v nich chemická reakce, konkrétně mezi vodíkem a kyslíkem. Výsledkem je elektřina, která pohání elektromotor. Odpadní látkou není nic jiného než čistá voda nebo pára.
Thiebault Paquet, odborník na alternativní pohony, přirovnává tento proces k elektrolýze, kterou si možná pamatujete ze školy. Jenže tady se děje pravý opak – místo rozkladu vody na vodík a kyslík se tyto dva prvky spojují, aby vytvořily energii.
Nakonec z toho všeho vznikne pohon, který je nejen šetrný k přírodě, ale také velice efektivní. Vodíkové články se tak právem stávají symbolem čisté a udržitelné budoucnosti dopravy.
Výhody vodíkových aut
Představte si auto, které natankujete za pár minut a hned můžete vyrazit na cestu dlouhou stovky kilometrů. Přesně tak fungují vodíkové vozy. Tankování je rychlé a pohodlné, úplně jako u benzínových aut – žádné dlouhé čekání u nabíječky jako je tomu u elektromobilů. A co dojezd? Třeba Hyundai Nexo zvládne na jedno natankování až 800 kilometrů.
Další výhoda je v hmotnosti. Vodíkové palivové články jsou výrazně lehčí než obří baterie, které si elektromobily vezou s sebou. Pro nákladní a užitková vozidla je to obrovský rozdíl – když máte lehčí pohon, můžete naložit více zboží, což ocení nejen řidiči, ale i ekonomika logistiky zboží a zásob.
Výzvy na cestě k masovému využití
I když vodíkové vozy vypadají jako skvělé řešení pro budoucnost, mají před sebou pár překážek. Tou největší je nedostatek plnicích stanic. V Česku dnes natankujete vodík jen na pár místech. Pro srovnání, v Německu už na konci roku 2023 fungovalo přes 150 stanic a další stovky jsou v plánu. U nás je tedy infrastruktura zatím teprve v plenkách.
A co cena? Tady vodíková auta také zatím pokulhávají. Třeba Toyota Mirai, jeden z nejznámějších modelů, začíná na 1,7 milionu korun. To je dost vysoko, a i když provozní náklady – kolem 2,5 Kč na kilometr – vyjdou příznivě, počáteční investice většinu zájemců spolehlivě odradí.
Jaká je budoucnost vodíkových automobilů?
Navzdory překážkám, jako je omezená infrastruktura a vysoká cena, mají před sebou vodíkové vozy slibnou budoucnost. Japonsko například plánuje do roku 2030 dostat na silnice 800 tisíc vodíkových aut. I u nás se rýsují ambiciózní plány – do stejného roku by po českých silnicích mohlo jezdit až 90 tisíc těchto vozidel.
Vodík se stále více ukazuje jako ideální řešení pro velká auta, která potřebují dlouhý dojezd a rychlé doplňování paliva. A s tím, jak se technologie zlepšují a ceny postupně klesají, není vyloučeno, že se vodíkový pohon stane běžnou volbou i pro osobní vozy. Budoucnost možná patří právě vodíku – otázkou je, kdy ji začneme plně využívat.
Zdroj: radiozurnal.rozhlas.cz, idnes.cz, idnes.cz II, linkedin