Volkswagen Brouk: Ikonické auto dostalo svou přezdívku až později
Na silnicích ho pozná i laik. Kulatá karoserie, kompaktní tvar a nezaměnitelný zvuk motoru. Zřejmě neexistuje auto, které by mělo tak unikátní tvar a přitom tak barvitou historii. Volkswagen Brouk byl původně zamýšlen jako cenově dostupné vozidlo pro každodenní ježdění. S postupem let se stal symbolem svobody, technického minimalismu a nevšedního designu. Svou cestu si razil napříč diktaturou, válkou, mírovými dekádami i filmovým plátnem.
Od projektu Volks-Wagen k fenoménu Beetle
Počátky Brouka sahají do roku 1931, kdy se v Německu zrodila myšlenka auta pro každého. Bylo to v době, kdy si o vlastnictví vozu běžný občan mohl leda nechat zdát. Tato iniciativa byla podpořena a Ferdinand Porsche se tehdy vrhl do vývoje jednoduchého a spolehlivého automobilu. Design vozu vytvořil Porscheho kolega Erwin Komenda.
Auto bylo původně nazváno jako KdF-Wagen, a to podle nacistické organizace Kraft durch Freude (česky síla skrze radost). Pro běžné Němce ale zůstalo jen snem. První zákazníci si své vozy nikdy nepřevzali a nová továrna u Fallerslebenu byla brzy přeorientována na výrobu vojenských verzí vozu: Kübelwagen a Schwimmwagen.
Zrod legendy navzdory válce
V roce 1945 byla továrna obsazena – nejdříve americkými jednotkami a poté britskou vojenskou správou. Výrobu následně spustil britský důstojník Ivan Hirst, a to i navzdory tomu, že vůz podle britských odborníků nebyl vyhovující. Již v následujícím roce po znovuspuštění výroby bylo vyprodukováno téměř 10 000 vozů.
Československá premiéra a slavná éra
V Československu se Brouk oficiálně představil až v roce 1968 na strojírenském veletrhu v Brně. Dlouho mu totiž bránil politický zákaz prezidenta Antonína Novotného.
V 60. a 70. letech zažil Brouk vrchol popularity. Mimo jiné se stal symbolem kultury hippie, ekologického myšlení a prostého životního stylu. V roce 1955 po světě jezdilo vice než milion Brouků. A na konci 70. let to byly dokonce už desítky milionů.
Největší úspěchy automobil slavil v USA. Tam se však paradoxně v začátcích musel vyrovnávat s pověstí nespolehlivého auta. Vtipy o tom, kdo najede 100 000 km bez poruchy, nebyly výjimkou. Ale i to přispělo k jeho kultovnímu statusu. Právě v USA se navíc vžilo lidové pojmenování Brouk, které existuje od roku 1967.
Brouk na stříbrném plátně i v srdcích fanoušků
Brouk se stal i hvězdou filmů. V roli Herbieho se proslavil ve filmu Můj miláček Brouk (1968), který měl několik pokračování. Včetně novějšího snímku Můj auťák Brouk (2005). Objevil se i v dalších filmech, a to třeba u Woodyho Allena ve Spáči.
Zajímavostí je, že nejstarší dochovaný sériový Brouk (číslo 20) se nachází v České republice.
Modernizace a konec výroby
V roce 1998 přišel moderní nástupce. O třináct let později další generace, už opět s názvem Brouk (Beetle). Přesto se žádný z těchto modelů nevyrovnal původnímu originálu.
Poslední klasický Brouk sjel z výrobní linky v Mexiku 30. července 2003 jako část série Última Edición. Měl pořadové číslo 21 529 464. Během 64 let výroby se stal jedním z nejprodávanějších aut všech dob.
Brouk je víc než jen auto
Brouk nebyl jen vozidlo, byl i prostředkem projevování osobnosti. Objevily se modely s dřevěnou karoserií, s kovanými mřížemi nebo pokryté záhonem květin. Některá města, hlavně v Latinské Americe, měla ulice téměř výhradně zaplněné těmito vozy. Sloužil jako taxi, rodinné auto i spolehlivý pracant.
V mnoha zemích je stále oblíbeným sběratelským kouskem a kultovní klasikou. Připomíná dobu, kdy bylo auto jednoduché, opravitelné a mělo duši.
Zdroje: Cs.wikipedia.org, Idnes.cz, iRozhlas