Váš telefon vás odposlouchává. Dobrovolně jste se šmírováním souhlasili
Pokud máte pocit, že váš mobil má telepatické schopnosti a nabízí vám reklamu přesně na míru podle toho, o čem doma právě mluvíte, nemusíte být daleko od pravdy. Jestli nás tyto technologie skutečně odposlouchávají, můžeme to vidět doslova na každém svém kliku a virtuálním kroku.
Data jsou pak využívána například k personalizování reklamy. Děje se pak to, že o čem s někým mluvíme, se nám následně jako stejné téma začne nabízet jako článek nebo reklama. Jak je tohle možné, je to vůbec dovolené? A můžeme se tomu nějak bránit? Napadne vás…
Je to běžná praxe, podle vývojářů ale chybí přímé důkazy
Podle vývojářů aplikace NordVPN je tzv. „odposlouchávání“ uživatelů běžnou praxí, jenže potichu na pozadí, aby uživatel nic nepoznal,
uvádí se, přičemž stále vyvstává otázka, jakým způsobem se to děje a co proti tomu můžeme dělat
Průzkum, který se uskutečnil v USA a Británii, ukázal, že se polovina dotazovaných má právě tuto zkušenost: o něčem se baví, nebo se na něco dívají v televizi, a následně mají související reklamy na svém mobilu. Pozorují to i uživatelé v České republice. Máte taky tuto zkušenost?
Nejen telefon, ale pozoruje nás i samotný Google vyhledávač. Přesně ví, co vyhledáváme, jaké jsou naše okruhy zájmu a podle toho sestavuje váš profil. Na jeho základě vám doporučuje reklamy a nabídky, které se pak zdají, že jsou s vámi v souladu.
Často se také stává, že si o něčem píšete na messengeru, následně se vám ukáže přesně reklama na to, o čem jste si psali. Svatba, dovolená, zájmy, v tuto chvíli to začne být podezřelé. Facebook se již s touto aférou potýkal.

I Google vám pak nabízí přesnější články
Jsou to ty chvíle, kdy vám notifikační lišta vyhledávače nabízí i běžné články a témata, která běžně nesledujete, ale v poslední době jste so nich s někým bavili, či si o nich psali. Na náhodu všechno nesvedeme. Co za tím stojí?
Metod, jak z nás dostat informace, je více
Existuje více metod, jak nás může telefon navádět přesněji. Cookies, sledovací pixely nebo tzv. fingerprinting jsou metody, díky kterým se získávají data o tom, co hledáme ve vyhledávačích, na jaké stránky klikáme, kde trávíme nejvíce času.
Taky je dobré vědět, že v každém e-shopu, ze kterého nakupujete, a povolíte „zasílat personalizovanou reklamu“, automaticky tak zvyšujete pravděpodobnost, že vám vyhledávače začnou více nabízet téma vašeho nákupu.
Necháte-li povolenou možnost sbírání dat o vašem pohybu, bude vám mobil a připojená zařízení nabízet reklamu i na to, co na svých cestách potkáte. A sbírá i zvuková data. Google Maps tímto způsobem shromažďuje informace nejvíce.
Není to pravda – filtruje náš mozek, říkají někteří
Jedním z vysvětlení, které se k tomuto tématu vždy pojí, je i náš vnitřní filtr. Náš mozek má tendenci filtrovat zbytečné informace a zaujímat se těmi, které má zrovna v hledáčku.
Takže za den těch třicet pět informací odfiltrujeme, ale ty tři, které se týkají našeho aktuálního tématu, si zapamatujeme. V dnešní době naprosté zahlcenosti informacemi je pravděpodobnost, že se nás každý den dotkne informace, ve které jsme zaujatí, velmi vysoká.
Jenže odposlech okolí je už trochu moc, nemyslíte?
Klikání a webové prohlížeče celkem chápeme. A chápeme i to, že vypnutím různých funkcí, můžeme riziko eliminovat. Ale když zjistíme, že nás odposlouchává samotné zařízení? To už je trochu děsivé.
Zvláště ve chvíli, kdy se například s někým o něčem velmi konkrétním bavíte a do večera máte v mobilu v nabídce nabídky a reklamy právě na to konkrétní. Čím vzácnější věc to je, (název zapadlého městečka, výjimečný koníček, téma) tím více nám to přijde podezřelé.
Týká se to smart televizí, iPadů, chytrých telefonů. K mnohým aplikacím nebo funkcím na telefonu je potřeba jednoduchý krok. Chce se po vás, abyste povolili dané aplikaci oprávnění k používání vašeho fotoaparátu nebo mikrofonu. To je ta chvíle, kdy tento pro mnohé automatický krok, protože co by se mohlo stát, nás může začít náš mobil „odposlouchávat“ a data využívat k marketingovým účelům.

Nepovolujte mnoho
Jak celý systém co nejvíce sběračům dat zkomplikovat? Platí jedno pravidlo, které vás možná neochrání úplně, ale riziko odposlechu výrazně sníží.
Povolujte co nejmenší množství funkcí ke svým aplikacím, případně se zbytečným aplikacím vyhněte. Nejpřesněji na vás bude odposlech mířit ve chvíli, kdy máte v mobilu velké množství aplikací a povoleno příliš mnoho přístupů. Pak je Google Ads schopno mířit na klíčová slova, která slyší skrze vaše konverzace.
Ale jak se zatím píše, zatímco firmy se dušují, že nic takového neexistuje, vývojáři VPN tvrdí, že chybí přímé důkazy, ale děje se to.
Zdroj: mobilmania.zive.cz, svetandroida.cz, zive.cz