Typicky český zákazník je pro obchody před Vánoci jako rybička. Stačí ji lapit do sítě
Před Vánoci často obdivujeme výzdobu na domech, sháníme vánoční dárky nebo pečeme cukroví. Ti, kteří Vánoce nemají rádi, si je prostě neumí udělat hezké. Právě před pečením cukroví a u nákupu dárků nás ale může v obchodě zaskočit hned několik věcí. Všimli jste si, za jaké ceny obchody nabízí například čokoládu?
Patříte mezi milovníky Vánoc? Pokud ano, určitě se těšíte na všechny aktivity, které jsou s Vánoci spojené. V období před Vánoci se vydáváme do obchodů, abychom se podívali po dárcích pod stromeček. Netušíte, co komu koupit? Stačí zajet do obchodního centra a projít si různé prodejny. Kromě vánočních dárků si můžeme všimnout i podezřele vysokých cen u jistých výrobků. Jedná o vánoční triky prodejců, ale většina Čechů jim na ně neskočí.
Proč jsou Vánoce v obchodech už od října?
Vadí vám vánoční ozdoby v obchodech již od konce září? Nejste jediní. Jedná se o trik mnoha obchodníků, kteří mají připravené Vánoce už od začátku léta a snaží se o to, aby lidé nakoupili právě u nich. Dle webu Medium se jedná o marketingový trik, který funguje. Většina z nás se totiž obává toho, že si nestihneme nakoupit včas vše, co na Vánoce potřebujeme.
Na slovo akce si musíme dávat velký pozor
Máte rádi slevy? A kdo ne? Když si nakoupíme ve slevě, máme dojem, že jsme vyhráli. Žádný prodejce by ale nenastavil tak vysokou slevu u určitých produktů, aby na jejich prodeji prodělal. Jakmile uvidíme v obchodě stojan či cedulku s nápisem akce, stále se může jednat o pouhý marketingový trik. Pokud si nepamatujeme, jak se ceny u určitých věcí pohybují, musíme se podívat na internet a zjistit si, jestli se nejedná o falešnou slevu.

Prodejci se v nás snaží vyvolat pocit naléhavosti
Vytvořit na zákazníka pocit naléhavosti je další marketingový trik. Bohužel u tohoto triku si prodejci během Vánoc pouze naběhnou. Vzhledem k tomu, že na Vánoce kupujeme téměř každý rok to samé, víme o tom, kdy, kde a za kolik se dané věci prodávají. Jestliže tedy jeden prodejce nabídne vánoční ozdoby za nižší cenu jen na 3 dny, většina zákazníků ví, že když to nestihne, tak jsou i jiné obchody, které mají na tyto předměty slevy.
U vánočních kolekcí vzrostly ceny
Během podzimu, jsme si mohli všimnout, jak jsou vysoké ceny u jednotlivých vánočních kolekcí. Někteří obchodníci nastavili cenovky vysoko kvůli tomu, aby je postupně mohli snižovat. Zákazníci měli díky tomu dojem, že nakoupili ve slevě. Pokud si ale pohlídáme ceny u jistých produktů, můžeme na tuto praktiku přijít i u jiných výrobků. Ohledně čokoládových vánočních kolekcí a samotné čokolády je na internetu mnoho diskuzí, ve kterých jsou lidé naštvaní a nechtějí tyto praktiky podporovat.
Děkujeme, ale nechceme
Mnoho Čechů se k této situaci postavilo zády. Odmítají totiž platit za předražené produkty a nechtějí se stát obětí marketingových triků. V diskuzích nejčastěji zmiňují to, že si raději vánoční figurky nebo kolekce nekoupí vůbec. Většina si myslí, že obchody brzy přijdou na to, že jim tato taktika nezabrala. Co poté udělají se zbožím, které jim zůstalo v mnoha kusech? Nejspíše se zlevní.

Máte chuť na čokoládu? V obchodě vás přejde
Už jste si od září koupili čokoládu? Pokud ano, určitě se muselo jednat o stav nouze. Cena 100 g čokolády se totiž nyní pohybuje okolo 80 Kč. Před půl rokem jsme si stejnou čokoládu mohli koupit asi za 30 Kč. Podle Novinky.cz můžeme v obchodě narazit na 100 g čokoládu za 66 Kč a vedle ní bude čokoláda se 270 g v akci za 64 Kč. Brali byste určitě tu větší? Potom je potřeba zmínit, že se jedná o další marketingový trik. Díky tomu, že ji prodejce může uvést v akčním letáku, přijde si ji koupit mnoho osob a zároveň si u toho nakoupí i další potraviny.
Investopedia v roce 2023 uvedla, že maloobchodní ceny čokolády se v USA zvedly o 10 %. Ke zvýšení cen došlo z toho důvodu, že na místech, kde se kakao pěstuje, panuje sucho. Tím pádem rostliny nelze pěstovat v příznivých podmínkách a snížila se produkce kakaa.
Zdroje: medium, forbes, Novinky.cz, Investopedia