Toyota a Ford mají velké problémy v Austrálii. Rozzlobení majitelé aut podali žalobu

Přidat na Seznam.cz

U Nejvyššího soudu v Austrálii se utkají rozzlobení majitelé aut a dvě velké automobilky. Majitelé aut požadují odškodnění za vadná vozidla a předpokládá se, že částky vystoupají až na miliardy dolarů.

Automobilky Toyota a Ford se staly terčem hromadných žalob poté, co byly na některých jejich vozech zjištěny závažné závady. U Vrchního soudu se pravděpodobně ukáže kde jsou hranice kompenzace.

Závada Toyoty se dotkla více než 264 000 vozů

Případ proti Toyotě probíhá od roku 2019, kdy zákazníci podali žalobu na automobilku k federálnímu soudu kvůli nefunkčním filtrům pevných částic.

Filtry běžně mají zachycovat a spalovat nebezpečné znečišťující látky. Zabrání to jejich uvolňování do výfukových plynů. Místo toho vozy produkovaly páchnoucí bílý kouř, který zhoršoval emise a zvyšoval opotřebení motorů. Odhaduje se, že postiženo bylo více než 264 000 vozidel Hilux, Fortuner a Prado prodaných v letech 2015 až 2020.

V roce 2019 zahájila Toyota kampaň na vyčištění, výměnu vadných součástí, nebo dovybavení dotčených vozů. Federální soud původně vyhodnotil dopad závad na snížení ceny vozu ve výši 17,5 procenta. Průměrná částka odškodnění na jedno vozidlo by tedy činila 7 000 dolarů, tedy zhruba 165 000 korun. Dle hrubých výpočtů, ve kterých se kalkuluje s počtem daných vozidel, by částka odškodnění mohla dosáhnout více než dvou miliard.

Tyto odhady možného odškodnění byly v odvolacím řízení sníženy. Majitelé automobilů přesto doufají, že tento verdikt zvrátí u Vrchního soudu.

Ford v Austrálii čelí hromadným žalobám kvůli vadné převodovce

Problém Fordu se týkal více než 73 000 vozů prodaných v letech 2011 až 2018 – včetně nových a ojetých vozů. Za hromadnou žalobou týkající se vadné převodovky stojí modely Focus, Fiesta a Ecosport prodané v Austrálii ve zmiňovaném období.

V případě Fordu se vyskytlo hned několik závad na suché dvojspojkové převodovce, které ovlivnily těsnění vstupního hřídele, obložení spojky a nebo řídící modul převodovky. Některé automobily měly pouze některé závady, některé měly všechny.

Závady se projevovaly jako prudké řazení, náhlé zpomalení, prudké vytáčení motoru, chvění a ztráta výkonu motoru. První z hromadných žalob udává, že Ford Focus bylo nutné do servisu odvést 15krát a opravy byly provedeny až ke konci. Australská automobilka Ford nepopírá, že s některými jejími vozidly byly problémy.

Ačkoli v prvním případě uznali pochybení a některé ze svých vozů označili jako auta se sklonem k závadám, proti ostatním žalobám se brání a označují je za neprůkazné. Některá auta, zahrnuta v hromadné žalobě, nevykazovala problémy. Neexistují žádné důkazy o tom, že by se nějaké vozidlo stalo nepojízdným,“ řekli právníci Fordu u vrchního soudu. Ford postupně zaváděl opravy automobilů.

Základní spor v této věci se týká porušení záruky australského spotřebitelského práva, že zboží musí mít přijatelnou kvalitu. Zákon stanoví, že náhrada škody může být požadována v případě jakéhokoli snížení hodnoty zboží, které vyplývá z nedodržení záruky. Sporným bodem v těchto případech je, na čem by měla být tato kompenzace založena.

Soud bude případy projednávat postupně v následujících dvou dnech.

Zdroj: ABC News