Toto auto bude v roce 2025 žádaný skvost. Pokud ho máte, neprodávejte
Německé technické kontroly jsou zárukou spolehlivosti. Proto je každoročně velmi sledována zpráva TÜV Report, kterou pravidelně vydávají a ve které zveřejňují výsledky. Z ní je jasné, které ojeté auto je tím nejspolehlivějším. Jaké je to letos?
Na stanici technické kontroly musí vozidlo vždy jednou za dva roky. Testuje se zde v mnoha ohledech a výsledkem má být potvrzení, že je schopné bezpečné jízdy a že neohrožuje ani svou posádku, ani další účastníky silničního provozu. Údaje z německých STK jsou považované za nesmírně spolehlivé, stanice jsou pečlivě kontrolované a podvádět si zde nedovolí. Každoroční zpráva rozlišuje ojetá vozidla do několika kategorií podle toho, kolik let jsou tato vozidla v provozu.
Ojetiny do tří let – nejméně závad na Honda Jazz
Hybridní Hondu Jazz seženete již za cenu kolem půl milionu korun a pokud jste si ji pořídili, její koupě se vám jistě vyplatila.
Podle německého žebříčku TÜV Report jde o zcela nejméně poruchové vozidlo ve stáří do tří let. Toto vozidlo mělo průměrný nájezd 28 000 kilometrů a poruchovost u ní byla jen 2,4 procenta.
Na druhém místě je Volkswagen Golf Sportsvan, dále Audi Q2. Největší nájezd mezi prvními deseti vozidly měl Mercedes-Benz GLC, který průměrně najezdil 53 000 kilometrů a měl poruchovost 3,3 %. Jak dopadly elektromobily? Mezi prvními deseti se ocitl jen Volkśwagen eGolf s průměrnou poruchovostí 3,3 %.
Nejporuchovější auto staré do tří let? Tesla
Na opačném místě žebříčku naopak kraluje Tesla Model 3. Ta měla průměrný nájezd 53 000 kilometrů, takže řidiči ji evidentně využívají jak diví, ale musí počítat s určitou poruchovostí, ta činila 14,2 procenta. Na druhém místě je hojně využívaný Ford Mondeo, který měl ještě větší průměrný nájezd 72 000 kilometrů a poruchovost 13,2 procenta. Třetí je Škoda Scala s 11,8 procentní poruchovostí.
Průměrné stáří českých aut je bohužel přes deset let a není vůbec výjimkou, pokud u nás jezdí ještě mnohem starší auta. Tím je náš vozový park jedním z nejstarších v Evropské unii, ještě starší je například v Polsku.
Podívejme se tedy, jak jsou na tom s poruchovostí veteráni na silnicích. V žebříčku nejspolehlivějších aut do 11 let je na prvním místě Porsche 911, což není právě vozítko, které by na našich silnicích bylo běžné. Následují Mercedesy A a B, poté následuje u nás oblíbený Volkswagen Touareg, ten má ale již poruchovost 15,1 procenta, zatímco Porsche jen 5,6 %.
Nejméně spolehlivý veterán?
Naopak nejméně spolehlivé auto se stářím do 11 let je Dacia Logan, ta měla v tomto věku průměrný nájezd kolem 132 000 kilometrů a poruchovost 39,6 %, to znamená, že necelá polovina všech kontrolovaných vozidel měl závažné závady. Poruchovými vozy jsou také Dacia Duster a Renault Twingo.
A co ještě starší auta, se stářím do 13 let? I tam je zlatým vozidlem Porsche 911, pochopitelně jeho poruchovost již stoupá, v této kategorii činí 7,9 procenta. Oproti druhému Mitsubishi ASX je to ale pořád značný rozdíl, japonské auto má totiž poruchovost 19,6 procenta. Na třetím místě nejspolehlivějších vozidel se stářím do 13 let je pak Volkswagen Golf Plus.
Kteří jsou nejméně spolehliví veteráni? Na prvním místě se ocitl Renault Twingo, který má poruchovost 41,5 procenta, následuje opět Dacia Logan a Renault Clio. Z toho jasně vyplývá, že nejčastěji vás poruchy čekají u Dacie, nebo francouzských značek. Naopak německá vozidla bývají těmi nejspolehlivějšími.
Zdroj: TuvSud, garaz.cz, autoforum.cz