Tlak v pneumatikách. Jaké je správné množství? Důsledky příliš nízkého a příliš vysokého tlaku v pneumatikách
Víte, co obsahuje pneumatika? Vzduch. Ano, je to to, co udržuje hmotnost našich vozů pod správným tlakem. Možná jste si v poslední době všimli, že vaše auto má menší přilnavost a delší brzdnou dráhu? Nebo se jízda stala nepohodlnou, z vozu se trochu více kouří nebo je v kabině slyšet větší hluk? To jsou jen některé z důsledků nesprávného tlaku v pneumatikách.
Nebezpečné situace na silnici mají mnoho příčin. Patří mezi ně mimo jiné nepřiměřená rychlost, rychlost nepřizpůsobená povětrnostním podmínkám, nedání přednosti v jízdě, nesprávné předjíždění nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. To nejsou jediné hříchy českých řidičů. Říká se, že 36 % nehod je způsobeno technickým stavem vozidla, z toho 40-50 % souvisí se stavem pneumatik.
Tlak v pneumatikách. Jaký by měl být a jak často by se měl kontrolovat?
Kontrola tlaku v pneumatikách zabere zhruba tolik času, kolik trvá natankování paliva. To lze provést na kterékoli čerpací stanici. Jednoduše zajeďte ke kompresoru, zjistěte v návodu k obsluze nebo na nálepce na karoserii, jaký by měl být optimální tlak v pneumatikách a nahustěte pneumatiky.
Univerzální hodnota tlaku v pneumatikách je 2,2 baru, ale doporučujeme zkontrolovat hodnotu pro konkrétní vozidlo v návodu k obsluze. Těchto 5 minut vám může zachránit život. Pokud máte snímače tlaku v pneumatikách a pneumatiky typu run-flat, měli byste pneumatiky jednou měsíčně kontrolovat také ručně. Poškození snímače tlaku a silných bočnic těchto pneumatik může maskovat nedostatečné nahuštění a přehřátá konstrukce pneumatiky praskne.
Příliš nízký tlak v pneumatikách
Příliš nízký tlak v pneumatikách je také příčinou jejich rychlejšího opotřebení. Ztráta pouhých 0,5 baru prodlužuje brzdnou dráhu až o 4 metry a snižuje životnost běhounu až o třetinu. Nedostatečné nahuštění také zvyšuje deformaci pneumatiky a zvyšuje její teplotu, což může vést k prasknutí pneumatiky při jízdě. Bohužel i přes rozsáhlé informační kampaně a četná varování odborníků údajně 58 % řidičů stále kontroluje tlak v pneumatikách příliš zřídka.
Příliš vysoký tlak v pneumatikách
Naopak přehuštění znamená zhoršenou přilnavost k vozovce (zmenšení styčné plochy), snížený jízdní komfort, zvýšenou hlučnost a nerovnoměrné opotřebení běhounu pneumatiky. Z toho jasně vyplývá, že pokud není vůz řádně připraven na jízdu, může být na silnici skutečným nebezpečím. Z tohoto důvodu byste měli tlak v pneumatikách kontrolovat pravidelně, alespoň jednou měsíčně.