Test: Nejtěžší křižovatka světa. Správnou odpověď zná jen 1 % řidičů
Jak vyhodnotit křižovatku ve tvaru X, když není řízená semafory a značkami? I na to pamatuje zákon, který stanoví jasná pravidla pro všechny účastníky silničního provozu. Jaká to vlastně u tzv. nerozlišených křižovatek jsou?
Jako tzv. nerozlišená křižovatka se označuje křižovatka dvou silnic, kdy ani u jedné z nich není dopravním značením uvedeno, která je hlavní a která vedlejší. Systém hlavním a vedlejších silnic byl zavedený kvůli určení dopravních předností, tedy řešení situací, kdy se na křížení silnic sejde více vozidel v jeden okamžik a je třeba rozhodnout pořadí, v jakém budou křižovatkou projíždět.
I nerozlišená křižovatka má pro průjezd konkrétní pravidla, která by měli řidiči dobře znát a používat, aby nepůsobili v dopravě chaos. Která to jsou?
Zlaté pravidlo
Na nerozlišených křižovatkách vždy platí pravidlo přednosti zprava. Je přitom zcela jedno, jaký tvar křižovatka má, ať už je to tvar do X, kdy jedna ze silnici vypadá, jako by se na jinou silnici napojovala a řidiči, kteří z ní vyjíždějí, by tedy mít povinnost čekat. I v tomto případě platí pravidlo pravé ruky a ten, kdo přijede zprava, má přednost a projíždí první.
Nerozlišená křižovatka s předností zprava byla před několika desetiletími mnohem obvyklejší, poté se křižovatky začaly plnit mnoha značkami s tím, že je vhodnější řidičům jasně ukázat, kdo má kde přednost. A nyní opět značky z křižovatek zvolna mizí s tím, že takto dojde ke zklidnění dopravy, neboť se řidiči budou zamýšlet nad tím, kdo má přednost a jízdu zvolní.
Bohužel jsou to právě nerozlišené křižovatky ve tvaru X, které dělají mnoha řidičům velké problémy a na kterých mnoho z nich chybuje. Zde také dochází k mnoha zbytečným zmatkům a zakolísáním, nebo dokonce nehodám, což je mnohem horší.
Zákon o pozemních komunikacích, který se učí v autoškole hovoří jasně: „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“
Přitom stačí počítat s tím, že ten, kdo přijede zprava, pojede přede mnou a počkat, až bezpečně projede křižovatku. Nezáleží na tvaru křižovatky, ale pouze na přednosti. Velmi podobný problém nastává u křižovatky ve tvaru T, která také nemá rozlišené přednosti.
Přednost i cyklistům a motorkářům
I zde může jedna ze silnic působit na první pohled jako vedlejší a že se napojuje, takže někteří řidiči by těmto vozidlům přednost nedali. Domnívají se totiž, že pokud jedou rovně, mají přednost oni. To je ale chyba, která může stát život. Pokud není značkami jasně uvedené, která ze silnic je hlavní a která vedlejší, pak jde o nerozlišenou křižovatku s předností vždy zprava.
- Absolutní přednost mají pochopitelně i zde vozidla integrovaného záchranného systému s majákem, tedy vozidla hasičů, zdravotních záchranářů a také policistů.
- Přednost se na druhou stranu poskytuje všem účastníkům dopravního provozu, tedy nejenom motorovým vozidlům, ale také cyklistům, nebo motorkářům.
Na nerozlišené křižovatce dále platí pravidlo, kdy se odbočující vozidla nesmí křížit. Pokud tedy odbočujete do silnice, ze které vyjíždí vozidlo, je třeba mu dát přednost a počkat, až místo opustí.
Je jasné, že na hojně frekventovaných křižovatkách by také řízení provozu působilo chaos, proto jsou nerozlišené hlavně křižovatky na silnicích s malým průjezdem. Ale i na velké křižovatce se může stát, že semafory nebudou fungovat a systém předností je tedy důležité znát dobře.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, BESIP, Bezpečně na cesty