Tento oblíbený nápoj Čechů prudce zdražuje. Udělejte si zásoby
Ceny některých potravin letos vystřelily do výšin a zdražení zasáhlo řadu běžných domácností. Lidé si dělají zásoby některých druhů surovin, zejména akční regály pak berou útokem. A ačkoliv jsou v obchodě dražší různé položky, jedna z nich překvapila nejvíce.
Nárůst cen potravin se v posledních měsících stal jedním z klíčových témat, která zasahují rozpočet domácností po celé zemi. Příčinou zdražování jsou různé faktory od zvýšených výrobních nákladů po změny na mezinárodních trzích, což tlačí ceny každodenních potravin nahoru. Zároveň se blíží Vánoce, které jsou krizovým obdobím – v tyto měsíce totiž bývají některé suroviny nejdražší z celého roku.
Pro české spotřebitele se některé zboží stává čím dál méně dostupným. Tento trend je patrný hlavně u položek, které patří mezi základní potraviny a suroviny při vaření – nyní si však lidé v obchodě dvakrát rozmyslí, jestli je skutečně potřebují.
Zdražování potravin nabírá na obrátkách před Vánoci
Zdražování je trendem, který Česko zažívá každoročně, obzvlášť s blížícími se Vánocemi. Tradičně dochází ke zvýšení cen masa, másla, cukru, mléka a dalších surovin, které Češi používají hlavně k pečení vánočního cukroví nebo k přípravě svátečních pokrmů.
Další položkou je pak samozřejmě ovoce a zelenina, nicméně v tomto případě se již se zdražením počítá – přece jen, pokud chcete mít na stole nesezónní zboží, bude vás to stát něco navíc. Letos však situaci komplikuje ještě větší růst cen u dalších komodit. Opravdu velký skok zaznamenaly ceny kakaa, tedy i čokolády a čokoládových výrobků.
České domácnosti tak mohou pociťovat rostoucí finanční tlak nejen při běžných nákupech, ale i při nákupech na sváteční hostinu či na mikulášskou nadílku. Se stále vyššími cenami se obyčejný nákup i celé svátky stávají velkou finanční zátěží už jen při vhození základních potravin do košíku.

Káva jako luxusní nápoj? Brzy možná realita
U některých surovin se dá již nárůst cen předpokládat. Ostatně děje se to každoročně a ti více prozíraví si udělají zásoby másla z akční nabídky do mrazáku. Jsou ale i položky, se kterými se dopředu počítat nedá. Sem patří například rapidně rostoucí ceny u již zmíněného kakaa a čokoládových výrobků.
Podobně je na tom i další surovina, kterou každodenně konzumují tisíce lidí – káva. Meziroční nárůst je opravdu výrazný a je již patrný na ceně tohoto oblíbeného horkého nápoje v kavárnách a restauracích.
Ani obchody ale nejsou pozadu. Velké balení klasické mleté kávy je oproti loňskému roku dražší i o několik desítek korun a podle grafů růstu cen se předpokládá, že bude částka ještě vyšší.
Důvodů k vyšším cenám kávy je hned několik
- Klimatické změny – extrémní počasí, jako sucho a mrazy v hlavních producentských zemích, ničí úrodu a snižuje výnosy.
- Rostoucí globální poptávka – poptávka po kávě stále roste, zejména v Asii. To vytváří tlak na dodavatelské řetězce a zvyšuje cenu kvůli omezeným zdrojům.
- Zdražující náklady na produkci a dopravu – vyšší ceny energií, hnojiv a práce zvyšují náklady na pěstování a transport kávy, což se přenáší na koncové spotřebitele.
- Nemoci a škůdci – šíření nemocí, jako je kávová rez, a růst škůdců ničí plantáže a vyžaduje často drahá řešení.
- Spekulace na trzích s komoditami – káva je oblíbeným předmětem spekulací na burzách. Ty mohou cenu uměle navyšovat na základě tržních očekávání a nejistoty.

Budoucnost kávy má v rukou počasí i Evropská unie
Budoucnost dostupnosti kávy pro evropské spotřebitele závisí na několika klíčových faktorech. Významným hráčem je zde počasí, které ovlivňuje pěstování v zemích, kde se káva tradičně sklízí.
Jak ukazují letošní výkyvy, klimatické změny představují pro pěstitele kávy obrovskou výzvu. Sucha, přívalové deště a další extrémy snižují objem úrody, což se promítá do celkových výnosů a cen.
Kromě přírodních faktorů zde hraje roli i legislativa Evropské unie, která zavádí přísnější opatření na ochranu životního prostředí. Od pěstitelů se nyní vyžaduje, aby prokázali, že jejich káva není produktem odlesňování deštných pralesů.
Evropa se totiž stále více zaměřuje na udržitelnou produkci a snižování environmentální stopy, což sice přispívá k ochraně přírody, ale zároveň má své důsledky pro spotřebitele.
Zdroje: Kupi.cz, Seznamzprávy.cz, iRozhlas.cz