Svět se zbláznil. V Německu mají vlaky na uhlí pro elektrárny přednost před osobní dopravou

Přidat na Seznam.cz

Máte pocit, že nás elektromobily spálí a nic je nezastaví? Ukazuje se, že Evropa je zranitelnější, než by se mohlo zdát. Po omezení dodávek zemního plynu z Ruska má nejen Německo velký problém s nedostatkem elektřiny a my začínáme ve velkém vyrábět elektřinu spalováním uhlí namísto „zelené“ elektřiny z obnovitelných zdrojů. Nákladní vlaky s uhlím pro elektrárny mají nyní také přednost před přepravou osob, jak píše server Euractiv.

Že taková zpráva nemá na portálu o autech co dělat? Je to špatně, protože právě výroba elektřiny velmi úzce souvisí s ambicemi EU zavést elektromobily jako prioritní alternativu osobní dopravy. A protože rok 2035 je prakticky jistým bodem, kdy si zákazníci nekoupí osobní automobil bez elektrické energie, je dostatek elektřiny pro EU prioritou. Ale ne jen tak ledajakou energii, Evropa potřebuje „čistou“ energii z udržitelných zdrojů, jinak celé představení postrádá smysl a místo zlepšení životního prostředí může přispět k jeho dalšímu a ještě většímu zhoršení.

Právě v těchto dnech, které jsou poznamenány honbou za ruským zemním plynem, se teorie čisté elektřiny staví na hlavu. Evropa začíná vyrábět stále více elektřiny spalováním uhlí. A došlo to tak daleko, že uhlí začíná mít přednost před vším.

Máme sucho, uhlí má přednost

Jak uvádí portál EU, týdny veder a málo srážek v letošním létě snížily hladinu vody v Rýnu, obchodní tepně Německa. Téměř úplné vyschnutí řeky způsobilo na některých místech zpoždění lodní dopravy a více než pětinásobně zvýšilo náklady přepravců – z 20 eur v červnu na 110 eur za cisternu, v přepočtu cca z 500 Kč na 2 750 Kč za cisternu. Kvůli nízkému stavu vody se zužují plavební trasy a lodě se budou muset po řece pohybovat v konvojích. Německo se spoléhá na říční dopravu, která zásobuje průmyslové oblasti na severu země a je hlavním způsobem přepravy produktů od obilí přes chemikálie až po uhlí.

Uhlí je pro německou vládu v současné energetické krizi obzvláště důležité, protože plánuje dočasně spalovat více uhlí, aby nahradila omezené dodávky zemního plynu z Ruska. Omezení přepravy uhlí tak ohrožuje plány Německa na zajištění dostatku paliva pro domácnosti a průmysl na nadcházející zimu. Vláda proto připravuje nařízení, které by vlakům přepravujícím uhlí, minerální ropu a plyn dalo přednost před osobními vlaky. Návrh nařízení uvádí, že železnice by měly upřednostnit dostatečné dodávky do uhelných elektráren a rafinerií.

Lodě také čistí vzduch

Podle komisařky pro dopravu Adiny Văleanové mají vnitrozemské vodní cesty potenciál hrát ústřední roli v dekarbonizaci dopravních systémů. Síť 41 000 kilometrů vnitrozemských vodních cest ve 25 členských státech nabízí podle ní obrovský prostor pro využití řek k „ekologické“ dopravě. Snížení přepravní kapacity řek v důsledku sucha tak pravděpodobně zpozdí evropské plány na zvýšení jejich dopravního významu a zároveň zpomalí dosažení evropských cílů v oblasti klimatu.

Zdroj: euractiv.sk