Špatně nastavená geometrie kol vede k rychlejšímu opotřebení pneumatik a podvozku. Víte, jak ji správně kontrolovat?
Správné nastavení geometrie kol ovlivňuje jízdu, její bezpečnost a komfort při řízení. Geometrie kol představuje soubor různých úhlů a pozic jednotlivých kol vůči sobě navzájem a vůči karoserii vozidla. Správné nastavení geometrie kol umožňuje vozidlu jet rovně, stabilně zatáčet a rovnoměrně opotřebovávat pneumatiky. Přesto jí mnoho řidičů nevěnuje téměř žádnou pozornost.
Co je geometrie kol
Chybná geometrie kol se pozná podle nerovnoměrného opotřebování pneumatik. Se špatně nastavenou geometrií kol jezdit nechcete. Spotřeba paliva vzroste a opotřebení pneumatik vás donutí častěji jezdit do autoservisu. Správné seřízení geometrie vám naopak přinese ideální ovladatelnost vozu, komfort při řízení a vyšší bezpečnost jízdy.
V souvislosti s geometrií kol se používají dva základní termíny – odklon kol a sbíhavost kol. Odklon se pozná pohledem na kola zepředu nebo zezadu. Kola jsou postavena do tvaru písmene A (příklon), nebo do V (odklon). Odklon kola zajišťuje, aby pneumatiky vždy měly co největší styčnou plochu s povrchem vozovky.
Pohled shora naopak umožňuje posoudit sbíhavost kol. Kontroluje se, jestli mají přední kola auta tvar písmene V (rozbíhavost) nebo do A (sbíhavost). Při rozbíhavosti se vozidlo přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany. Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně.
Sbíhavost kol se nastavuje úpravou délky spojovacích tyčí na závěsu kola. Tyto tyče jsou u moderních vozidel nastavitelné, což umožňuje mechanikovi upravit jejich délku a tím nastavit sbíhavost podle požadovaných hodnot.
Součástí geometrie kol je taky takzvaný záklon osy řízení. Jde o úhel, pod kterým je řízení nakloněno směrem k zadní části vozidla. Záklon osy řízení má významný vliv na stabilitu vozidla při jízdě v přímém směru a na jeho ochotu se vracet do přímé jízdy po otočení volantu.
Co zahrnuje kontrola geometrie kol?
Chybně nastavená geometrie kol si může říct o vaši pozornost několika způsoby. Vaše auto může například během jízdy „táhnout“ na jednu stranu, a to i při jízdě po rovném povrchu. Dalším signálem může být volant, který se nenachází ve středové poloze, i když auto jede rovně. Při zatáčení se naopak může projevit nestabilita, případně auto může „plavat“. Chybná geometrie kol na sebe taky může upozornit nerovnoměrným opotřebováváním pneumatik, vnější nebo vnitřní hrany jsou více sjeté.
Je vám některý prvek povědomý? Pokud ano, neměli byste odkládat návštěvu autoservisu. Kontrola geometrie kol zahrnuje měření všech výše uvedených parametrů. V moderních autoservisech se kontrola provádí na speciálních laserových nebo optických přístrojích, které zaručují vysokou přesnost. Na základě měření pak mechanik rozhodne, jestli jsou potřeba nějaké úpravy. Při úpravě sbíhavosti a odklonu mechanik upraví postavení kol v souladu se specifikacemi výrobce.
Cena se liší podle typu vozidla a složitosti nastavení. Základní nastavení geometrie kol může stát mezi 1000 až 1300 Kč za seřízení obou náprav a 300 až 700 Kč za seřízení jedné nápravy. U některých modelů aut nebo u sportovních vozidel může být cena geometrie kol vyšší, protože se provádí detailnější a náročnější seřízení.
Elegantním řešením je nechat si zkontrolovat geometrii kol při přezouvání pneumatik. Udělejte tak aspoň jednou ročně, abyste předešli zmíněným negativům. Pokud se však vaše auto stane součástí autonehody, případně s ním najedete na obrubník nebo do hlubokého výmolu, raději s kontrolou nečekejte až na výměnu pneumatik.
Zdroje: Portál řidiče, Menhouse