Socialistickou legendu Škoda 1203 měl zachránit motor a upravená střecha. Ani to však nepomohlo

Přidat na Seznam.cz

Legendární vůz, který vyvolal snad nejvíce emocí ze všech vozů vyrobených v Česku a na Slovensku. Přesně před 50 lety byla její výroba kompletně přesunuta do výrobního závodu TAZ Trnava. Jednou z nejvýraznějších pozdějších úprav nového vozu TAZ-Š 1203 byl motor se zvětšeným zdvihovým objemem na 1433 cm3. Paradoxně však jednoduchá úprava střechy měla ještě větší vliv na spotřebu paliva.

Když se řekne TAZ Trnava, snad každý slovenský motorista si automaticky vybaví Škodu 1203 – dnes již neexistující legendární dodávku, která sloužila celému hospodářství Čech a Slovenska až do svého roztrhání. A přestože se začala vyrábět pod hlavičkou Škoda AZNP Mladá Boleslav, její výroba byla v roce 1973 v rámci nuceného přerozdělení strojírenské výroby v celém Československu kompletně přesunuta do TAZ Trnava. A začalo další trápení.

Kromě nízké úrovně dílenského zpracování a nešťastného centrálně řízeného vývoje byl jeho Achillovou patou především slabý původní motor. Proto byl v rámci velké modernizace pro modelový rok 1985 zaveden nový motor Š 776.14 o objemu 1433 cm3.

Výrazně větší dynamiku měl auto dodat nový čtyřválec se zdvihovým objemem 1433 cm3 (vrtání x zdvih 72 x 88 mm), maximálním výkonem 42 kW (při 4500 ot/min) a točivým momentem 105 Nm (při 2500 ot/min). Používal stejný rozvod OHV jako jeho předchůdce, takže není překvapivé, že konstruktéři dosáhli většího zdvihového objemu prodloužením zdvihu z původních 75 na 88 mm. V silnějším litinovém bloku byl klikový hřídel stále uložen pouze ve třech ložiscích, což však mělo výhodu v nižších nárocích na kvalitu motorového oleje.

Čtyřválec posílal výkon na novou pětistupňovou manuální převodovku s jednolamelovou spojkou Fichtel & Sachs (ø 190 mm) a novou talířovou pružinou. A výsledná dynamika? Max. 110 km/h (dříve jen 90 km/h) a zrychlení z 0 na 80 km/h za 20 sekund. Při ustálené rychlosti 90 km/h udává výrobce u takto motorizovaného modelu TAZ-Š 1203 spotřebu paliva 11 l/100 km.

Úprava střechy nad čelním sklem však měla ještě větší vliv na dynamiku a spotřebu (zejména při vyšších rychlostech). Konstruktérům se nakonec podařilo zavést do sériové výroby odstranění původního „kšiltu“, který výrazně zhoršoval aerodynamiku a zvyšoval spotřebu. Již při rychlosti 50 km/h vykazoval upravený TAZ-Š 1203 spotřebu nižší o celý litr na 100 km, při rychlosti 80 km/h činila úspora dokonce 2,2 l/100 km. Žádná z úprav však nakonec „dvanácettrojce“ příliš nepomohla a do konce sériové výroby v roce 1999 nepřišlo na užitkovém voze TAZ nic zásadně nového (drobných modernizací však vůz prodělal nespočet).

Zdroj: redakce – autorský článek, Wikipedia, Komunalweb