Snímače tlaku v kolech. Jak dlouho vydrží baterie, jak fungují a jaké jsou náklady na výměnu?

Přidat na Seznam.cz

Snímače tlaku v kolech jsou u moderních automobilů povinné a nelze se jim vyhnout. Přestože jejich myšlenka je velmi dobrá, mohou být pro mnoho řidičů nepříjemné. Vysvětlíme vám, jak fungují, jak dlouho vydrží baterie a kolik stojí výměna snímačů tlaku v kolech.

Snímače tlaku v kolech jsou na trhu již několik let. Od roku 2014 se jimi povinně vybavují nové vozy. Monitorování tlaku v kolech však není jen zákonný požadavek, ale především pohodlí a vysoká přesnost měření. Mnoho řidičů kontroluje tlak ve všech kolech pravidelně jen zřídka a denně „od oka“, a tedy s malou přesností. V závislosti na typu pneumatiky a jejím profilu může být ztráta tlaku o 0,5 baru nepostřehnutelná, ale snižuje bezpečnost a přesnost jízdy. Proto se používají systémy monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), jak uvádí server Motofakty.

Typy senzorů

Systém TPMS může informovat o tlaku vzduchu dvěma způsoby – přímo nebo nepřímo. V prvním případě se systém skládá ze snímačů tlaku umístěných v pneumatikách, obvykle na ráfku od středu v blízkosti ventilku. Ty vysílají informace o tlaku v jednotlivých kolech do řídicí jednotky ve vozidle rádiem v reálném čase. Řidič tak může sledovat přesné a doporučené hodnoty pro každé kolo zvlášť. Samozřejmě za předpokladu, že systém funguje správně, což bohužel není vždy pravda.

Naproti tomu mnohem jednodušší nepřímý systém využívá snímače ABS umístěné v nábojích, které poskytují další informace. Pokud tlak v jednom z kol klesá, znamená to, že se jedno z kol otáčí rychleji než ostatní, což může znamenat pokles tlaku. Nevýhodou tohoto řešení je, že nemáme informace o přesném tlaku a nevíme, které kolo má nižší tlak. Systém není příliš přesný, protože reaguje pouze na pokles tlaku přibližně o 20 %. Oprava je však levnější a méně nespolehlivá než přímé měření.

U vozů s nepřímým měřením se na přístrojové desce rozsvítí pouze kontrolka nízkého tlaku, ale neexistuje možnost zobrazení hodnoty tlaku pro každé kolo.

Životnost a příčiny poruch snímačů tlaku

Průměrná životnost systémů přímého monitorování tlaku v kolech se pohybuje mezi 5 a 7 lety, ačkoli existuje mnoho případů, kdy se snímače opotřebovaly nebo selhaly již 2-3 roky po zakoupení vozidla. Pneumatiky často vydrží déle než samotné snímače.

Častou příčinou poruchy je mechanické poškození snímačů při výměně pneumatik. Při každé výměně pneumatiky je třeba v servisu upozornit na to, že ve voze je systém přímého měření tlaku v pneumatikách. Porucha snímačů tlaku je signalizována hlášením na přístrojové desce, které informuje o ztrátě tlaku v jednom z kol.

Co je třeba mít na paměti u snímačů tlaku v pneumatikách?

Při výměně pneumatik se systémem TPMS musíte obvykle počítat s náklady vyššími o 100-500 Kč. Cena závisí především na konkrétním autoservisu, ve kterém máme pneumatiky přezout. Při výměně pneumatik je třeba provést diagnostiku správné funkce snímačů TPMS. Proto je vhodné se ujistit, že autoservis disponuje vhodným vybavením k provádění této operace. Aby se minimalizovalo riziko poškození snímače tlaku v pneumatikách, doporučuje se mít dvě sady pneumatik a ráfků, aby se zabránilo demontáži pneumatik z ráfků.

Upozorňujeme, že při výměně pneumatik se snímači TPMS je nutná úprava. Některé snímače se přizpůsobí samy, ale na základě určitého postupu, jako je jízda určitou rychlostí na danou vzdálenost. Jiné mohou vyžadovat návštěvu servisního střediska, což samozřejmě stojí několik stovek korun. Snímače lze vyměnit jednotlivě, ve dvojicích (pro každou nápravu) nebo jako sadu.

Pokud se sezónní výměna pneumatik se snímači tlaku provádí na ráfcích z lehkých slitin a my je chceme vyměnit za ocelové ráfky, musíme vzít v úvahu pravděpodobnost, že budeme muset zakoupit samostatné snímače. Ve většině případů se systém TPMS na ráfcích z lehkých slitin nehodí na ocelové ráfky a naopak. Kromě toho stačí při výměně samotných pneumatik a ponechání ráfků vynulovat snímače. Někdy musí specialista na pneumatiky překalibrovat počítač vozidla, ale obvykle to provede okamžitě. Za třetí, pokud jsou vyměněna celá kola, je nutné znovu zadat identifikační čísla snímačů prostřednictvím diagnostiky.

Náklady na výměnu snímače TPSM

Celkové náklady na výměnu snímače se skládají z demontáže a montáže pneumatiky, jejího vyvážení a ceny snímače, která se obvykle pohybuje mezi 800 až 1500 Kč za kus. Může se to zdát jako hodně peněz, ale ještě před několika lety stály senzory kolem 2 800 Kč za kus. K tomu je třeba připočíst náklady na diagnostiku a programování snímačů, které se pohybují mezi kolem 500 Kč. Například náklady na výměnu sady snímačů ve vozidle Volkswagen Golf VIII 1.5 TSI činí 9 700 Kč autorizovaném servise.

Závěrem lze říci, že snímače tlaku v kolech jsou užitečným vybavením, které zvyšuje nejen komfort cestování, ale také naši bezpečnost. Podmínkou je, aby fungoval správně. Vyplatí se mít dvě sady pneumatik s ráfky (pokud nemáte jednu sadu celoročních pneumatik, které mimochodem poskytují mnohem lepší vlastnosti než dříve). Při výměně pneumatik je navíc vhodné obrátit se na prověřený autoservis a ujistit se, že má správné vybavení pro výměnu pneumatik TPMS. Senzory jsou křehké a jejich výměna je drahá, i když ne tak drahá jako před několika lety. Levnější náhrady jsou správnou cestou. Naštěstí mnoho oblíbených značek stále nabízí méně komplikovaný systém nepřímého měření tlaku v pneumatikách.

Zdroj: motofakty.pl