Škoda zůstává věrná spalovacím motorům. Češi jsou nadšení, ale Němci mají více důvodů k radosti
Diskuze o spalovacích motorech a elektrických vozech v minulosti zvedla ze židle nejednoho štamgasta v hospodě a emoce budila také mezi ženami v kadeřnictví, které se o vývoj automobilů zase až tolik nezajímají. Jenže elektromobilita se dotkne každého, stejně jako konec spalovacích motorů. A tak toto téma stále rezonuje veřejným prostorem.
Zatímco někteří spotřebitelé už si zvykli na možnost elektrických vozů, ze Škodovky zaznívá, že se se spalovacími motory rozhodně ještě nebude loučit. Jak je to možné, když se Evropská unie rozhodla zakázat auta se spalovacím motorem? Podle Seznam Zpráv šéf Škoda Auto Klau Zemllmer tvrdí, že přechod z konvenčních motorů na elektromobilitu v Evropě zpomaluje. „I proto se automobilka rozhodla výrobu některých modelů prodloužit,” píše server.
Výroba spalovacích motorů bude pokračovat
„Aktuálně jsme přijali rozhodnutí prodloužit výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí, abychom uspokojili potřeby našich zákazníků,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer. Přesto si však šéf automobilky nemyslí, že by Evropská unie hýbala s daným termínem. Ani si nemyslí, že by umožnila prodej nových vozů se spalovacími motory po roce 2035.
Klaus Zellmer také prozradil, že osobně ho neděsí, že v roce 2035 přijde opravdový konec výroby aut se spalovacími motory. Obává se spíše toho, co se vlastně stane s těmi již vyrobenými vozy se spalovacími motory. Na druhou stranu to není jeho starost. On jako ředitel automobilky musí především vyjít vstříc zákazníkům. A proto bude Škodovka dále nabízet elektromobily, vozy se spalovacími motory i verze mezi. Tedy hybridy a plug-in hybridy.
Německo nakonec změnilo názor
Evropští zákonodárci odhlasovali zákaz prodeje nových automobilů se spalovacím motorem v bloku do roku 2035 a zákon schválil také Evropský parlament. Německo změnilo názor. Německá vláda se totiž rozhodla prosadit mezeru, která by umožnila prodej vozů se spalovacími motory po roce 2035, pokud budou jezdit na syntetická paliva. A to poměrně zamíchalo kartami.
Nyní si nikdo z nás nemůže být stoprocentně jistý tím, co se stane v budoucnu. Ani Klaus Zellmer by si nevsadil na to, že rok 2035 bude skutečně rokem, kdy se vozy se spalovacími motory přestanou vyrábět. Pro firmu to však v tuto chvíli musí být plánovací předpoklad. A to i přesto, že přechod na elektromobilitu opravdu zpomaluje. Co za tím vězí? Pravděpodobně cena těchto vozů, nedostatečná nabíjecí infrastruktura i preference spotřebitelů.
Výhody elektromobilů podle EU
Evropská unie upozorňuje, že bateriové elektromobily mají nižší enviromentální stopu než konvenční automobily. Při jízdě totiž neuvolňují zplodiny a elektřina se často vyrábí z obnovitelných zdrojů. Celkový objem emisí skleníkových plynů vyprodukovaných za celý cyklus životnosti elektromobilu je výrazně nižší a elektromobily jsou také energeticky účinnější.
Evropská unie také vyzdvihuje, že účinnost baterií do elektromobilů se stále zvyšuje, jsou získávané udržitelně a lze je recyklovat. Na stránkách, které mají přesvědčit řidiče a majitele vozů o tom, že elektřina ve vozech je to nejlepší, se také píše, že dojezdová vzdálenost bateriových elektrických automobilů se neustále zvyšuje a rozšiřuje se také dobíjecí síť. Nové nadšence se Evropská unie snaží nalákat také tím, že tvrdí, že provoz bateriových elektromobilů je levnější. Web také upozorňuje, že by se měli v letech 2025 až 2028 snížit pořizovací ceny elektromobilů.
Zdroj: seznamzpravy.cz, cnn.com, climate.ec.europa.eu