Šéf Renaultu: Auta na vodík by měla hrát větší roli

Přidat na Seznam.cz

Podle evropského výkonného ředitele Renaultu Luca de Mea by měl vodík hrát větší roli při přechodu na čistou energii spolu s dalšími ekologickými řešeními, jako jsou například e-paliva, informuje portál Autoexpress.

Chybí technologická neutralita a vládní podpora

De Meo vyzval ve svém otevřeném dopise voliče a politiky, aby podpořili návrat k principu technologické a vědecké neutrality. V praxi to podle něj znamená, že už se nebudou diktovat průmyslu technologická rozhodnutí. Znamená to stanovit cíle, ale ne způsob, jak jich dosáhnout. Zatímco v Evropě a ve Spojeném království se na zavádění vodíkových palivových článků pro těžkou dopravu klade určitý politický důraz, v praxi neexistuje téměř žádná vládní podpora pro širší zavádění mobility na vodíkový pohon.

Pro dlouhé trasy je vodíkový pohon vhodnější

Vodík je obzvláště vhodný pro nákladní vozidla a autobusy a obecně pro všechna vozidla, která jezdí na dlouhé vzdálenosti. Při stejné úrovni výkonu je baterie potřebná pro vodík menší, a tudíž lehčí. Příkladem může být nový elektrický vůz Renault Master: pro dosažení reálného dojezdu 500 km by systém s dvojitou baterií a vodíkovým palivovým článkem (typ Hyvia) měl poloviční hmotnost (775 kg) oproti konvenční baterii (1 427 kg).

Vlastní evropskou cestou

De Meova vize je, aby Evropa vyvinula vlastní mix preferovaných paliv pro dopravu, a ne slepě následovala Čínu, která již v oblasti elektromobilů dominuje. ,,Například řešení s e-palivy je velmi slibné a mělo by se dále zkoumat. Náš návrh spočívá v tom, že bychom měli měřit dopady automobilu během celého jeho životního cyklu, od montáže až po ukončení životnosti a recyklaci, a se nezaměřovat pouze na spotřebu energie během používání.“ Šéf Renaultu naznačuje, že tento přístup by byl pro evropské inženýry výzvou ke zvýšení konkurenceschopnosti vůči Číně. „Vymysleli bychom evropskou cestu,“ říká.

Zdroj: Autoexpress