Řídíte auto každý den, ale tuto funkci většinou používáte špatně
Vnitřní a vnější oběh mají v autě své jasné využití. Není radno je zapínat vždy. Během klasické jízdy totiž vnitřní oběh není vůbec potřeba. Naopak, při zdlouhavém popojíždění v kolonách či při jízdě ve znečištěném prostředí, jej využijete naplno.
Vnitřní oběh auta je funkcí klimatizace či větrání, při které není nasáván čerstvý vzduch zvenčí. Dochází tak k recirkulaci vzduchu z kabiny vozidla. To, zda si vyberete vnitřní nebo vnější oběh, záleží jen a pouze na vás. Existují ale nepsaná pravidla, kdy je využití vnitřního oběhu vhodnější variantou.
Kdy sáhnout po vnitřním oběhu?
- Před vámi nebo v těsné blízkosti se objevuje velmi znečištěný vzduch. Ať už se jedná o výfukové plyny, smog či prach, nic z toho není pro naše dýchání příjemné. Při zapnutí vnitřního oběhu zabráníte proniknutí nečistot do kabiny. Musíte si ovšem dát pozor, abyste tlačítko vnitřního oběhu přepnuli včas.
- Cesta tunelem. V tunelu se hromadí množství nepříjemných plynů i prachu. Kdykoliv do tunelu vjíždíte, automaticky byste měli sáhnout po vnitřním oběhu. Ten využijte i ve chvíli, kdy se ocitnete v koloně pomalu popojíždějících vozidel.
- Během extrémně vysokých nebo nízkých teplot. Protože při využití klimatizace nebo naopak topení budete využívat vnitřní recirkulaci, dojde k rychlejšímu ochlazení nebo oteplení vzduchu.
Vnitřní oběh využívejte pouze krátkodobě
Využití vnitřního oběhu má bezesporu svá pozitiva. I tak ale nezapomínejte na pravidelné přepínání na vnější oběh. Zajistíte tak přísun dostatečného množství čerstvého vzduchu. Vnitřní oběh by měl být používán spíše jako krátkodobá záležitost. Jeho zapnutí je velmi jednoduché. Většina aut má na ovládacích panelech tlačítko se symbolem auta s kruhovou šipkou uvnitř.
Zajistěte dostatečnou péči o filtry
Aby vnitřní i vnější oběh fungovaly správně, je potřeba udržovat filtry pro oběh v dobré kondici. Pro efektivní využívání je nutná pravidelná kontrola vzduchových filtrů. Ty rozlišujeme dva. A sice kabinový a motorový. U kabinového filtru by mělo ke kontrole docházet hned po ujetí 15 000 km nebo minimálně jednou za rok. Motorový filtr lze zkontrolovat až po ujetí 30 000 km. Zpravidla záleží na doporučení výrobce automobilu.
To, že nejsou filtry v pořádku lze zjistit hned několika způsoby. Například mohou být zamlžená okna či vás může trápit nepříjemný zápach v kabině. U motorového filtru se často objevuje i vyšší spotřeba paliva. Výměnu filtrů můžete nechat na profesionálech, zpravidla byste ji ale měli zvládnout i vy sami. Kabinový filtr lze vyčistit stlačeným vzduchem. U motorového dochází rovnou k výměně. Za filtry se vyplatí připlatit si tak, aby vydržely a udržely automobil v chodu.
Vnější oběh je při řízení používán častěji
Vnějšímu oběhu dejte přednost při běžné, ničím nerušené jízdě. A to proto, že přivádí do kabiny čerstvý vzduch. To pomáhá vyměnit stávající vzduch a zabránit hromadění oxidu uhličitého. Vnější oběh zároveň napomáhá i k odvádění vlhkosti v kabině. Předejdete tak nepříjemnému zamlžování oken, které je během jízdy mnohdy nebezpečné. Využívaný vnější vzduch je také efektivnější při zapnutí klimatizace. A to především proto, že je proudění vzduchu přirozenější.
Klimatizace má ráda střídání obou oběhů
Vnitřní i vnější oběh napomáhají správnému používání klimatizace v autě. U klimatizace byste měli dodržovat základní pravidla. Ideální teplota se pohybuje v rozmezí od 21 do 23 °C. Vyšší ani nižší teploty nejsou vhodné pro náš organismus. Pokud jste právě nasedli do horkem vařícího se automobilu, nikdy nenechávejte okýnka zavřená. Spolu se zapnutím klimatizace také otevřete okénka nebo dveře automobilu. Díky tomu se horký vzduch dostane ven. Klimatizace následně bude mít méně práce.
Aby klimatizace správně fungovala, je důležité nastavit také správný směr proudění. Předcházejte přímému foukání studeného vzduchu na tělo člověka. Zabráníte tak nepříjemnému nachlazení. Vnitřní oběh využívejte u klimatizace pouze na rychlé chlazení. Pro delší časové úseky vždy přepínejte na vnější oběh. Jedině tak zajistíte dostatek čerstvého vzduchu v kabině.
Zdroje:BirminghamMail, DailyRecord, TopGear