Rallye auta: Nejde jen o to, co je uvnitř, ale také o vhodné oblečení jezdce
Vůně spáleného benzínu, oblaka prachu, adrenalinem nabitý vzduch a výkřiky fanoušků – rallye závody přinášejí mnohem víc než jen surovou rychlost. Jde o dokonalou souhru stroje a člověka, techniky a odvahy. Za úspěchem každého vozu na trati stojí dny příprav, špičková technologie a bezpečnostní vybavení, které často rozhoduje o životě i smrti.
Rallye je svět, kde nestačí mít silný motor a lehkou nohu. Každá etapa, ať už vede zasněženými lesy Skandinávie nebo rozpálenými cestami Keni, je výzvou pro člověka i stroj. WRC, tedy Mistrovství světa v rallye, patří mezi nejextrémnější motoristické disciplíny planety. Automobily zde musí zvládnout nečekané výmoly, kluzké šotoliny, bláto, vodu, skoky přes horizonty i nárazy do stromů. A jezdec? Ten se nemůže spolehnout jen na odvahu. Musí být připraven, oblečen a vytrénován jako pilot stíhačky.

Stroje na hraně možností
Příprava rallye vozu na závodní sezonu je hotová věda. Základ tvoří sériový automobil, například Toyota GR Yaris nebo Ford Puma. Ovšem co zůstane ze sériového auta, je často jen silueta. Zbytek je promyšlená inženýrská alchymie.
Vozy WRC mají čtyřkolku s centrálním diferenciálem, speciálně upravené tlumiče s obrovským zdvihem, karbonové ochranné kryty a masivní ochranný rám. Karoserie je posílena, aby odolala nárazům i přetížení. Motor bývá přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, který díky restriktoru dává kolem 380 koní. Nově od sezony 2022 přibyly hybridní jednotky, které poskytují krátkodobý elektrický boost a zároveň snižují emise. Výsledkem je auto, které zvládne projet 150 kilometrů rozbitých cest v pekelném tempu a po dojezdu se ještě dokáže usmívat do kamery.
Podle oficiálních technických předpisů FIA musí být každý komponent nejen schválen, ale také bezpečný. Brzdová soustava se chlubí kotouči odolnými vůči žáru, pneumatiky mají extrémní odolnost vůči proražení a převodovky přežijí i hrubší zacházení, než jakého by se jim dostalo na jakékoli jiné trati.
Oblek dělá jezdce
Aby toho nebylo málo, musí být na závod dokonale připravený i jezdec. A řeč není jen o fyzičce a poznámkách spolujezdce. Každý pilot WRC má přesně daný outfit, který často váží víc než kdejaká večerní róba.
Základ tvoří kombinéza ze speciálního nehořlavého materiálu Nomex, která dokáže odolávat teplotám přes 800 stupňů Celsia. Pod ní jezdec nosí také nehořlavé prádlo, ponožky a kuklu. Vše musí být homologované podle standardu FIA 8856-2018. Dále je tu přilba se systémem HANS, která chrání krční páteř, a závodní rukavice i boty s tenkou podrážkou, aby jezdec cítil každý záběr plynového pedálu. Pokud by některý prvek výbavy chyběl nebo byl nekompletní, může být posádka vyloučena ze závodu.
Jde tedy o souhru maximální bezpečnosti a pohodlí. A pokud si říkáte, že kukla je zbytečná, stačí se podívat na pár záběrů z havárií na Rallye Dakar nebo Sardinii. Teplota při požáru v kokpitu stoupá během pár sekund na stovky stupňů a jezdec se během této chvíle musí dostat ven. Kukla, rukavice i boty mu mohou zachránit život.

Nejde jen o závodění, ale o přežití
Každý závod WRC je o sekundy, ale také o přežití. Nejen obrazně, ale i doslova. Mechanici před závodem mění desítky dílů, seřizují tlumiče podle charakteru trati, přepočítávají tlak v pneumatikách podle nadmořské výšky a teploty povrchu. Jezdci si s navigátory projíždějí trasu během takzvané recky, kde si zapisují každý kámen, každý horizont a každou zatáčku, která by je mohla vyhodit z tratě.
V noci se spí ve stanech, na hotel často nezbývá čas. Přes den se skáče do bahna i do sněhu. Všichni vědí, že jediná chyba může znamenat konec. A přesto to milují. Pro tu syrovost. Pro ten moment, kdy se auto odlepí od země a letí do zatáčky, zatímco v hlavě je prázdno a srdce tluče jako zběsilé.
Rallye není sport, to je životní styl
Rallye je jedním z posledních sportů, kde člověk i stroj bojují s přírodou naprosto napřímo. Není to jen o koních pod kapotou, ale i o odolnosti gumy, pevnosti karoserie, přesnosti not a bezpečnosti vybavení. A hlavně o lidech, kteří do toho dávají všechno. Ať už stojí s maticovým klíčem v boxech, zapisují zatáčky v poznámkách nebo drží volant v ruce, když se řítí přes balvany ve 150 km/h. Tihle lidé vědí, že rallye není jen závod. Je to zkouška. Těla, mysli a srdce.
Zdroje: Wikipedie, Auto.cz, iDnes