Při jízdě do zatáčky pevně držte volant, ale nedělejte nepředvídatelné pohyby
Projíždění zatáček je pro někoho naprosto běžnou a obyčejnou záležitostí, zatímco pro jiného je to otázka života a smrti – zvlášť při větších rychlostech. Stačí, aby se auto v zatáčce lehce zavlnilo, a najednou se volant v rukou nezdá tak jistý jako o pár vteřin dřív. Pár takových momentů si zažil téměř každý řidič.
Volant drž pevně, ale klidně
Základ je jednoduchý: držte volant oběma rukama a držte ho pořádně. Žádné jednou rukou nahoře, druhou v klíně. Nejlepší je pozice „tři čtvrtě na tři“. Nejenže máte nad autem lepší kontrolu, ale můžete taky rychleji reagovat, když vás něco překvapí.
Zároveň ale pozor, žádné trhavé pohyby. V zatáčce není prostor pro škubání volantem. Všechno by mělo být plynulé, rozvážné, předvídatelné. Přesně tak, jak to má rádo vaše auto (a vaše nervová soustava).

Brzděte dřív, ne později
Jedna z nejčastějších chyb? Brzdění přímo v zatáčce. To je jako chtít v běhu zatočit na podpatcích. Ztrácíte stabilitu a snadno uklouznete. Správně byste měli zpomalit ještě před zatáčkou, tedy ve chvíli, kdy jedete rovně.
Jakmile už jednou zatočíte, brzděte jen jemně, nebo ideálně vůbec. Až když projedete vrchol zatáčky (takzvaný apex), můžete zase pomalu začít přidávat plyn. Tím auto stabilizujete a pomáháte mu hladce vyjet ven.
Jak „nakreslit“ ideální oblouk
Ne, nemusíte být závodník. Ale i běžný řidič ocení, když auto zatáčkou projede plynule a stabilně. A k tomu pomůže jednoduchý princip: využijte celou šířku svého pruhu.
Vjíždějte do zatáčky co nejvíce zvenku, pak se přibližte k vnitřnímu okraji v jejím středu a nakonec se zase vraťte ven. Díky tomu je oblouk širší, auto se méně naklání a jízda je jistější.
Každá zatáčka je jiná
A proto je důležité číst silnici. Pokud je zatáčka nepřehledná, úzká, nebo se utahuje, raději do ní vjeďte pomaleji. Nikdy není ostuda jet opatrně. Horší je vylétnout ven, protože jste to neodhadli.
Nezapomeňte přihlédnout i k počasí. Déšť, listí, sníh, štěrk, to všechno ovlivňuje přilnavost pneumatik. Co bylo bezpečné včera, může být dnes úplně jiná hra.
Dnešní auta jsou vybavená celou řadou chytrých pomocníků. Stabilizačními systémy, brzdovými asistenty, kontrolou trakce. Některé vozy mají i systém, který rozděluje brzdnou sílu mezi jednotlivá kola, když zatáčíte.
Ale i to nejlepší auto je jen tak dobré, jak dobře s ním zacházíte. Pokud vjedete do zatáčky moc rychle a uděláte panický pohyb volantem, žádná technologie vás nezachrání. Spolehněte se raději na sebe. A techniku berte jako příjemný bonus.
Trocha praxe dělá divy
Nejlepší způsob, jak získat jistotu, je trénovat. Třeba i v běžném provozu, ale soustředěně. Zkuste vnímat, kdy brzdíte, jak držíte volant, jak reaguje auto. Pokud se chcete posunout dál, není špatné přihlásit se na kurz bezpečné jízdy. Tam si zatáčky můžete vyzkoušet nanečisto, bez provozu, ale s instruktorem, který vám poradí.

A co když se to pokazí?
Každý někdy udělá chybu. Pokud cítíte, že vás auto v zatáčce neposlouchá, nepanikařte. Nechte volant v klidu, brzděte s rozumem a hlavně se nesnažte honem zatáčku dohnat ostrým zatočením. To je častá chyba, která vede ke smyku. Lepší je se soustředit na vyrovnání auta a klidně pokračovat mimo ideální stopu, hlavně bezpečně.
Zatáčky nejsou strašák. Jsou výzva. A když je zvládnete s přehledem, bude vás jízda nejen víc bavit, ale především bude bezpečnější. Takže příště, až uvidíte ceduli s klikatou silnicí, pevně uchopte volant, zpomalte, prodýchejte se a zatočte jako profík.
Zdroj: Wikipedia, Zákony pro lidi, BESIP