Přepisuje se historie, Daimler se dělí. Vznikne samostatný Mercedes-Benz

Přidat na Seznam.cz

Rozdělení společnosti Daimler je podle jejího vedení potřebné, protože divize osobních a nákladních aut se ubírají stále rozdílnějšími cestami, míří na jiné cílové skupiny a řídí se odlišnými pravidly.

Německá automobilka Daimler se rozdělí na dvě samostatné společnosti oddělením její divize nákladních aut a autobusů. Oznámila to oficiální pouze před několika dny. Podle firmy to poskytne oběma částem možnost fungovat pružnější. Společnost uvedla, že významný většinový podíl v podnikání zaměřeném na výrobu nákladních aut se rozdělí mezi nynějších akcionářů. Firma Daimler se zároveň přejmenuje na Mercedes-Benz, čili bude nést jméno svých luxusních automobilů.

Změna struktury a změna názvu
„Toto je pro společnost Daimler historický okamžik a začátek hluboké restrukturalizace,“ uvedl Ola Källenius, předseda představenstva společnosti Daimler AG a šéfem, zanedlouho už samostatné firmy Mercedes-Benz.

Foto: Daimler

Podle něj je rozdělení nezbytné i proto, že obě divize pracovali v odlišných sférách s úplně jinými pravidly a absolutně rozdílnými cílovými skupinami. „Mercedes-Benz je nejhodnotnější značka luxusních automobilů, zatímco společnost Daimler Trucks poskytuje zákazníkům dříve špičkové dopravní řešení a služby,“ uvedl Källenius.

Aby byla nová nákladníspolečnost Daimler Trucks flexibilnější a konkurenceschopnější, bude zároveň zřízen inovační fond, dotovaný částkou 1,5 miliardy eur. I díky němu se chce soustředit ve svém odvětví na přechod k elektrickým vozidlům a chce být v této oblasti globálním technologickým lídrem.

Källenius dodal, že o rozdělení firmy se rozhodlo i proto, že výroba luxusních aut a velkých nákladních vozidel a autobusů má velmi odlišné struktury. Dodal, že obě firmy se soustředí na své hlavní podnikání, budou flexibilnější a schopné rychleji přijímat rozhodnutí.

Vstup na burzu
A důležitá je i další věc. Nová společnost Daimler Trucks, která se soustředí na nákladní auta a autobusy bude mít formu akciové společnosti a většina akcí bude letos uvedena na burzu cenných papírů.

To je krok, kterému se snažili již několikrát odboráři zabránit, protože má vliv na změnu struktury majitelů, což může mít negativní vliv na zaměstnanost. V současné situaci však nakonec tento krok jako dobrý a prospěšný odsouhlasili i oni. Společnost přitom garantovala, že do konce dekády nebude snižovat počet zaměstnanců.

Divize Daimleru vyrábějící nákladná auta a autobusy je ve skutečnosti opravdu velká a má vysokou hodnotu – pracuje v ní přes 100 tisíc zaměstnanců a její loňské tržby za nákladní vozidla a autobusy byly na hranici 45 miliard eur.