Prasklina na čelním skle. Oprava nebo výměna?

Přidat na Seznam.cz

Čelní sklo je obtížné chránit před poškozením. Již nějakou dobu jsou k dispozici speciální fólie, které se aplikují na povrch čelního skla, což však představuje značné náklady, které mají smysl pouze u nových vozů, píše server Popular Mechanics. Musí drobné praskliny znamenat okamžitou výměnu čelního skla?

Prasklina v čelním skle vašeho vozu se může objevit doslova zčistajasna. Stačí malý kamínek a problém je na světě. První, co vás napadne, je, že je třeba ji vyměnit. Podle dopravních předpisů může být navíc řidič, jehož vozidlo má prasklé čelní sklo, pokutován a policista má právo zadržet doklad o registraci vozidla. Zjistěme proto, jak se s tímto problémem účinně vypořádat, aniž byste museli utratit spoustu peněz.

Kde začít?

Jakmile zjistíte poškození, měli byste místo okamžitě zalepit průhlednou páskou. Tím se defekt ochrání před usazováním nečistot, což je důležité, protože velká vrstva nečistot může zabránit opravě čelního skla. Opravu lze provést, pokud má poškozené místo ve skle průměr maximálně 22-24 mm, což je přibližně velikost mince o hodnotě 5 Kč.

Kromě toho musí být vzdálen nejméně 10 cm od nejbližšího okraje skla. K opravě těchto vad se používá pryskyřice a pevnost opravené části se pohybuje kolem 90 % původní pevnosti skla. Pryskyřice má poněkud jinou strukturu než sklo, a proto se v ní světlo láme jinak. Výsledkem je, že po opravě je viditelná malá stopa, která nemá vliv na pohodlí a bezpečnost vozidla. Měli byste si také uvědomit, že oprava s sebou nese riziko dalšího šíření praskliny.

Profesionální oprava

Oprava trvá 20 až 60 minut. V první fázi prací je třeba posoudit místní poškození, vyčistit je a následně vyplnit. Po krátké době se kompozit vytvrdí, obrousí a nakonec se místo vyleští. O firmy nabízející tuto službu není nouze a ceník se otevírá částkou kolem 5 000 Kč.

Potom tu máme lineární praskliny. K opravám je třeba přistupovat opatrně, protože tyto typy defektů mají progresivní charakter. Některé dílny nabízejí jejich opravu, ale délka praskliny nesmí přesáhnout 10 cm.

Oprava svépomocí

V prodeji jsou také speciální sady, díky nimž si můžete opravu provést sami v garáži. Stačí navštívit oblíbené inzertní stránky a vybrat si vhodný produkt. Před nákupem je vhodné přečíst si recenze zákazníků.

Práce začíná vyčištěním praskliny. Poté připevněte aplikátor ve tvaru kříže s přísavkami tak, aby se středový otvor nacházel přesně nad poškozením. Aplikátor se zašroubuje do středu přísavky tak, aby se jeho špička dotýkala opravovaného místa. Dalším krokem je nalití příslušného množství lepidla do otvoru v aplikátoru a zašroubování pístu s vůlí 2 – 3 mm.

Zevnitř vozu zkontrolujte, zda je odštípnutí vyplněno lepidlem, pokud ne, píst mírně utáhněte. Přibližně po 15 minutách můžete píst odšroubovat z aplikátoru. Chvíli počkejte, dokud podtlak nevysaje vzduch, pak píst znovu zašroubujte a zkontrolujte, zda je trhlina správně zaplněna. Pokud ano, lze příčník odstranit. Poté opravenou část zakryjeme fólií a vystavíme vůz slunečnímu záření.

Po expozici odstraníme fólii a přebytečné lepidlo odstraníme přiloženým nožem. Je důležité si uvědomit, že ne každé poškození lze opravit svépomocí, pokud se něco pokazí, čelní sklo se automaticky kvalifikuje na výměnu, protože popsaný proces nelze vrátit zpět.

Výměna skla

Výměna čelního skla je poněkud pracnější. Vyžaduje demontáž celého čelního skla, těsnění, příchytek, ramen stěračů a řezání skla pomocí speciálního nářadí a drátu. Dalším krokem je odstranění starého lepidla a případnou korozi. Čelní sklo přilepené ke zkorodované karoserii může propouštět více hluku do interiéru a např. dešťovou vodu. V krajním případě může být takto namontovaná část airbagem vytlačena, což přímo ohrožuje zdraví a život cestujících ve vozidle.

Dobře připravená karoserie umožňuje montáž skla pomocí speciálních chemických činidel a lepidla. Doba trvání výměny závisí na stavu a modelu vozu a na době schnutí lepidla – obvykle je to 2 až 5 hodin.

Zdroj: popularmechanics.com