Pozor na 5 signálů, že váš motor potřebuje servis. Jezdit dál vás vyjde draho
Nemusíte být nutně automechanik nebo ostřílený řidič, abyste poznali signály, kterými auto naznačuje, že je s motorem něco špatně. Raději si dávejte pozor na 5 jasných signálů, které poukazují na problémy s motorem.
Motor je nejdůležitější součástí v každém vozidle. Jen díky správně fungujícímu motoru funguje celé vozidlo, a proto by se neměla péče o něj zanedbávat. Naštěstí existuje několik signálů, kterými dává motor najevo, že je s ním něco špatně. Pokud si těchto signálů všimnete včas, bude vás stát oprava méně peněz a vy budete kratší dobu bez auta.
1. Rozsvítila se vám kontrolka motoru
I přesto, že v současné době může tato kontrolka znamenat různé vady nebo problémy, velmi často se jedná o chybu úpravy emisí. Motor poté začne chybně vyhodnocovat směs paliva a je pravděpodobné, že pokud tento problém nevyřešíte rychle, může to zničit katalyzátor.
Mezi nejčastější důvody, proč se rozsvítila kontrolka motoru, patří: porucha vstřikování paliva, potíže s lambda sondou, vada klikové hřídele nebo zanesený palivový filtr. Jakmile se vám tedy rozsvítí tato kontrolka, jedná se o jasný signál, že s motorem není něco v pořádku a je nejvyšší čas vyrazit do servisu na diagnostiku.

2. Podivné a velmi nepříjemné zvuky
Auto umí vydávat velmi nepříjemné zvuky, které donutí nejednoho majitele vozidla, aby se vydal co nejdříve do servisu. Jestliže uslyšíte klepání, které je podobné, jako když cinká kladivo na kovadlinu, pravděpodobně se vám určité díly nepromazávají správně a může dojít k jejich deformaci. Tato vada způsobuje v autě další a cena za opravu roste. Neignorujte proto podivné zvuky vycházející z pod kapoty.
3. Modrý kouř by z auta vycházet neměl
V zimním období se z mnoha starších aut line trocha bílého, až skoro průhledného kouře. Pokud by z vašeho vozidla vycházel kouř modrý, zpozorněte. V takové chvíli dochází ke vniknutí oleje do spalovacích komor. Modrý kouř je jasným signálem i toho, že váš motor bude potřebovat celkový repas. S autem proto raději dále nejezděte, protože se může jednat i o menší závadu, kterou půjde vyřešit výměnou poškozených dílů. V opačném případě by mohlo jít i o celkovou opravu motoru.

4. Zastavení motoru při volnoběhu
Na volnoběh stojí velká část řidičů nejčastěji v kolonách, na křižovatkách nebo kdekoliv, kde je to zrovna potřeba. Představa, že při každém volnoběhu auto vypne motor, není zrovna nejideálnější. Jestliže se vám tato situace už někdy stala i z toho důvodu, že jste se nedokázali pořádně rozjet, tušíte, že je to nepříjemné a ostatní řidiči nejsou příliš ohleduplní. Za tímto problémem mohou být špatné zapalovací svíčky u motoru nebo ucpané vstřikovače. Je vhodné zkontrolovat olej v motoru, podívat se na stav auto baterie a případně ji i dobít.
5. Pokud vozidlo nechce pořádně zrychlit, podívejte se, kde je problém
U starých aut je zcela běžné, že příliš netáhnou a nemůžete si v nich užít svižné zrychlení. V případě, že staré auto nemáte a domníváte se, že vaše auto má problémy se zvyšováním rychlosti při jízdě, zkontrolujte několik věcí. Tou první je vzduchový filtr. Dále je dobré nechat prohlédnout palivový filtr nebo vstřiky. Protože za sníženým výkonem motoru může stát několik faktorů, nechte auto napojit na diagnostiku, která ulehčí hledání problému.
Zdroje: motortrend, auto.howstuffworks, familyhandyman