Pamatujete tyto nákladní vozy? Některé jezdí dodnes

Přidat na Seznam.cz

Nákladní automobily Tatra jistě znáte, ale v ČSSR jezdily i nákladní automobily zahraniční výroby. Pamatujete si tyto nákladní vozy?

Тatra 815

Tatra byla řada nákladních automobilů vyráběných v Československu od roku 1942. Na sovětských silnicích se tyto vozy začaly objevovat krátce po druhé světové válce, v roce 1948. Přestože první model Tatra 111 byl původně zkonstruován pro nacistické ozbrojené síly, nákladní automobil sehrál důležitou roli i po druhé světové válce, kdy se používal při stavebních a pomocných pracích v Evropě a SSSR. Nákladní automobil měl výkonný motor a mohl převážet 8 až 10 tun nákladu.

Pozdější modely, jako například Tatra 128 a Tatra 148, byly v Sovětském svazu ještě oblíbenější. Od roku 1969 bylo do SSSR dovezeno přibližně 25 tisíc nákladních automobilů Tatra 148. Sověti na těchto nákladních automobilech oceňovali snad jen jejich vynikající terénní schopnosti.

Škoda-LIAZ 706 RTTN

V 50. letech 20. století představili evropští inženýři novinku ve výrobě nákladních automobilů: uspořádání, kdy byla kabina umístěna na motoru. Toto umístění jim umožnilo zvětšit kabinu a zvětšit zónu výhledu pro řidiče.

Jedním z takových nákladních automobilů, který se stal velmi populární v Sovětském svazu, byl Škoda-LIAZ 706 RTTN, vyráběný v Československu v letech 1957-1985.

Téměř 30 let byly tyto nákladní automobily dodávány do SSSR. Některé z nich se dostaly i na filmové plátno, když se objevily v sovětských filmech jako „Únos po kavkazsku“ (1967) a „Královna benzinové pumpy“ (1963).

Praga V3S

Tyto vozy vyrobené v Československu se používaly především jako pojízdné laboratoře v místech, kam byl problematický přístup. Měla šestiválcový vzduchem chlazený vznětový motor. Nápadně krátká kapota dodávala vozu poněkud neohrabaný vzhled, ale jeho hlavní předností byly vynikající terénní schopnosti.

Csepel 450

Tento nákladní automobil se vyráběl v Maďarsku od roku 1957 a vyvážel se do sovětského Ruska a zbytku socialistického bloku. Model D450 byl vybaven čtyřválcovým vznětovým motorem o výkonu 95 koní a pneumatickými brzdami. Pravděpodobně se jedná také o nejstylovější nákladní automobil na seznamu.

V ČSSR se tyto nákladní automobily používaly jako pojízdné dílny, tahače a vozidla komunálních služeb v různých částech země.

IFA W 50

Východní Německo začalo vyrábět nákladní automobily IFA W 50 v závodě v Ludwigsfelde v roce 1965. V osmdesátých letech se tento model vyvážel do ČSSR. Nákladní automobil mohl převážet až pět tun nákladu. IFA W 50 byl vybaven vznětovým motorem o objemu 6,5 litru a výkonu 125 koní.

Multicar 25

Tento nákladní automobil, vyráběný v malé továrně ve východním Německu, se dostal do ČSSR těsně před olympijskými hrami v Moskvě v roce 1980. Přestože tento malý nákladní vůz dokázal převézt více než dvě tuny nákladu, jeho maximální rychlost byla pouhých 60 km/h. A dokonce jezdí dodnes.

Zdroj: wikipedia