Servis staré Tesly ze mě málem udělal bezdomovce. Neuvěříte, kolik po vás budou chtít
Napříč světem jsou elektromobily prezentovány jako moderní, ekologická a finančně výhodná alternativa k automobilům s klasickým spalovacím motorem. Realita ceny u výměny baterie u Tesly však může překvapit i ty největší zastánce elektromobilů.
Spousta zemí se zavázala, že v nadcházejících letech se elektromobilita postupně stane jedinou možností dopravy. Oproti spalovacím motorům elektromobily během jízdy produkují nulové emise, provoz je tichý a jedná se tak o skvělou volbu, která přispívá k ochraně životního prostředí. Kromě toho elektroauta slibují nižší provozní náklady díky levnějšímu „tankování“ elektřiny oproti benzínu nebo naftě.
Na první pohled tak vše vypadá slibně. Ale jakmile dojde na větší opravy, může být situace úplně jiná. Navíc ani pořizovací cena není zrovna přívětivá. Například Tesla Model 3 začíná na částce kolem 980 tisíc Kč, což je mnohem více než průměrná cena vozu se spalovacím motorem.
Baterie je u elektromobilů nejslabším článkem
Nejdražší položkou v případě elektromobilů je jednoznačně baterie, která tvoří až 40 % ceny celého vozu. Podle dostupných údajů výměna baterie u elektroauta stojí od několika set tisíc až po milion korun. Šok tak zažil nejeden majitel Tesly Modelu S, který musel kvůli poruše vyměnit baterii za částku přesahující 300 tisíc Kč. Za stejnou cenu by si přitom mohl koupit nové menší auto se spalovacím motorem.
Právě vysoké náklady vztahující se k výměně baterie jsou jedním z hlavních důvodů, proč se řada potenciálních kupců elektromobilů stále rozmýšlí. Pro spoustu lidí jsou tak auta se spalovacím motorem stále cenově přijatelnější, i když narůstají ceny pohonných hmot. „Nicméně nejsme v situaci, kdy bychom byli schopni nahradit spalovací motory v dopravě elektřinou v baterii. Potřebujete pohánět nákladní vozy, letadla, zásobovat armádu, záchranný systém a tam všude baterie dnes a možná nikdy nebude schopna uspokojit potřeby,“ uvádí Český rozhlas citaci petrolejáře Ivana Indráčka.
Je tedy výhodnější zakoupit auto se spalovacím motorem?
Elektromobily mají nižší provozní náklady a jsou šetrnější k přírodě. Vozy se spalovacím motorem ale nabídnou delší dojezd, rychlejší „tankování“ a v několika případech také nižší pořizovací cenu. Kromě vysokých nákladů na opravy se spousta řidičů v případě elektromobilů obává také nedostatku nabíjecích stanic. Obě varianty tak mají svá pro a proti. Například v Dánsku loni prodali mnohem více elektromobilů. Důvod? Mají nižší zdanění. V České republice jednou z mála výhod spojenou s pořízením auta s dobíjecí baterií, bylo bezplatné parkování, to už však nyní neplatí.
V loňském ruce si nové elektroauto pořídilo kolem 14 000 Čechů. Nejen proto chce ČEZ v roce 2025 postavit dalších 180 dobíjecích stanic. Nové stanice má v letošním roce v plánu vystavět také E. ON. „Zaměřili jsme se nejen na budování nových dobíjecích bodů, ale také na modernizaci těch stávajících, kdy postupně dochází k výměně pomalejších stanic za rychlejší s vyšším výkonem,“ řekl pro Seznam Zprávy jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma.
Dotace na elektromobily
V roce 2024 v České republice běžel dotační program na podporu nákupu elektromobilů, který pomohl pořídit téměř 5 000 vozidel. Peníze se ale rychle vyčerpaly a program skončil předčasně. Pro rok 2025 už ministerstvo průmyslu žádné podobné dotace neplánuje. Diskutuje se alespoň o jiných formách podpory, jako je investice do dobíjecích stanic nebo zvýhodněné parkování.
„Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů Výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ zhodnotil pro iDNES.cz Michal Nebeský.
Zdroje: portalridice.cz, investopedia.com, plus.rozhlas.cz, seznamzpravy.cz, idnes.cz