Ojetá Škoda Superb III – volba z rozumu

Přidat na Seznam.cz

Superb je model, který v testech získává jen lichotivé hodnocení, a protože od jeho uvedení na trh uplynulo více než 5 let, prodalo se již hodně vozů, takže je možné tento vůz hodnotit trochu do hloubky, jak píše server Mobile. Je ojetá Škoda Superb třetí generace dobrá volba?

V historii tohoto modelu nejvíce propadl dvouválec. Superb II byl chválen za svou prostornost, ale vyčítali mu benzínové motory, automatickou převodovku DSG a dvoudílné víko zavazadlového prostoru. Nová generace představená v roce 2015 získala téměř všechny vlastnosti svého předchůdce. Nicméně vše, co se dalo zlepšit, se zlepšilo.

Z modelu bylo odstraněno ne vždy dobře přijímané dvoudílné víko a ponechána karoserie liftback se skvělým přístupem do obřího zavazadlového prostoru (624 litrů). Kombi není o dost větší – 660 litrů. Diesely PD byly změněny na revidované CR. Mezitím byly menší benzinové motory TSI vyměněny za novou generaci (EA211) a větší EA888 byl vylepšen z hlediska spotřeby oleje.

Co se týče převodovky DSG, tak vůz má poměrně odolnou šestistupňovou převodovku a změna přišla v roce 2018 jako reakce na normu Euro 6d. Do všech verzí motoru se dostala nová převodovka se 7 rychlostními stupni, která byla dříve kombinována pouze s menšími jednotkami 1.4 TSI a 1.6 TDI. Její životnost je bohužel hodnocena hůře, ale komfort a vliv na spotřebu paliva je pozitivní. I když ne každému se bude líbit zpoždění, které způsobuje při akceleraci.

Novinkou modelu Superb oproti jeho předchůdci je adaptivní odpružení DCC, které má skutečný vliv na jízdní komfort a tlumicí sílu. Mezi další novinky patří technická řešení v oblasti bezpečnosti, jako jsou LED světlomety a asistenční systémy řízení nebo zcela nová multimédia. Přejděme však ke klíčovým prvkům, a to k mechanice vozidla.

Všechny motory jsou dobré, ale ne každý motor vydrží

V podstatě všechny motory použité v modelu Superb III jsou dobré, i když nejrizikovějším agregátem je stále 1.8 TSI, který v předchůdci způsoboval nejvíce problémů. Ačkoli se jedná o dvojče s motorem 2.0 TSI, právě u něj byly problémy s olejem nejčastěji reklamovány.

Bohužel vyřazení motoru 1.8 TSI ve prospěch lepšího motoru 2.0 není možná dobrá volba, protože manuální převodovka nebyla s motorem 2.0 dostupná, a pokud se na vůz díváte z hlediska poruchovosti a servisních nákladů, pak byste měli převodovku DSG ze seznamu možností rovnou vyřadit. Jistotou jsou manuály, které se kombinovaly se zážehovými motory až po 1.8 TSI.

Proto si myslíme, že pokud chcete benzínovou Škodu Superb s co nejmenšími problémy, měli byste si vybrat verzi 1.8 TSI nebo 1.4 TSI o výkonu 125 koní. Proč ne skvělých 150 koní? Protože tento vůz má systém deaktivace válců ACT, který může způsobovat problémy, ačkoli jako u každého takového systému jej lze deaktivovat. A je to zajímavá varianta, protože je dokonce kombinována s pohonem všech kol.

Pokud však chcete být moderní a nemáte starosti se servisem nebo opravami, nejlepšími verzemi modelu Superb jsou podle mého názoru 1.4 TSI o výkonu 150 koní a všechny varianty 2.0 TSI, zejména ty nejvýkonnější. Čím novější, tím lepší.

Verze s výkonem 272 a 280 koní, které zrychlují na 100 km/h za méně než 6 sekund, se výborně řídí a nejnovější verze s výkonem 280 koní je skutečnou raketou. Pokud chcete něco rychlého, ale zároveň bezpečného, doporučujeme verzi s výkonem 280 koní a šestistupňovou převodovkou DSG (pro rok 2018). Jedná se o poměrně odolnou převodovku, která vydrží vysoké zatížení.

Naproti tomu u dieselových motorů nedošlo k žádné raketové změně. Dokonce i motor 2.0 TDI o výkonu 200 koní je ve srovnání se špičkovými benzínovými motory poměrně tichý. V podstatě všechny vozy TDI jsou tiché .

Verze s výkonem 122 koní je stejně pomalá jako malý motor 1.6 TDI, jehož výroba bude ukončena v roce 2020. Mimochodem, menší TDI je zajímavý motor o výkonu 120 koní, který nevyvolává mnoho problémů. Obě slabší varianty byly kombinovány pouze s převodovkou DSG, zatímco s manuálem je do roku 2018 k dispozici diesel 1.6 TDI nebo verze 2.0 s výkonem 150 a 190 koní. Některé z nich byly k dispozici s pohonem všech kol.

Motory:

Benzín:
1.4 TSI (126 koní) manuální 6b.
1.4 TSI (150 koní) manuál 6s. nebo DSG-7
1.5 TSI (150 koní) manuál 6s. nebo DSG-7
1.8 TSI (180 koní) manuál 6s. nebo DSG-7
2.0 TSI (190 koní) DSG-7
2.0 TSI (220 koní) DSG-6
2.0 TSI (272 koní) DSG-7
2.0 TSI (280 koní) DSG-6
1.4 TSI iV [plug-in hybrid] (218 koní) DSG-6

Diesely:
1.6 TDI (120 koní) manuál 6s. nebo DSG-7
1.6 TDI (120 koní) DSG-7
2.0 TDI (122 koní) DSG-7
2.0 TDI (150 koní) manuál 6b. nebo DSG-6
2.0 TDI (150 koní) manuál 6b. nebo DSG-7
2.0 TDI (190 koní) manuál 6b. nebo DSG-6 nebo DSG-7
2.0 TDI (200 koní) DSG-7

Vyplatí se zvolit Superb 4×4?

Rozhodně stojí za to. Jedná se o jeden z nejlepších pohonů 4×4 v současných osobních automobilech, zejména pro náročné silniční podmínky. Rozsah záběru spojky na zadní nápravě je působivý, stejně jako rychlost, a navíc protiskluzové systémy dělají divy, když je to potřeba.

Nejedná se o typ pohonu, který se vyskytuje v modelech Subaru nebo Audi, takže nefunguje tak dobře při dynamickém průjezdu zatáčkou. Je však mimořádně účinný například na sněhu. Varianta Scout je navíc vybavena terénním režimem, který mění kontrolu trakce na elektronickou účinnou uzávěrku diferenciálu.

Systém je navíc téměř bezúdržbový a odolný. Superb 4×4 sice váží o něco více než verze s předním pohonem, ale vliv na spotřebu paliva je minimální.

K dispozici jsou verze motoru s pohonem 4×4:

1.4 TSI (150 koní)
2.0 TSI (272 a 280 koní)
2.0 TDI (150, 190, 200 koní)

Co se v Superbu III kazí?

Existují případy, které se pro Superb III stávají typickými. Rád bychom však upozornili, že následující popis se týká vozů z období před rokem 2020.

Největším problémem je převodovka DSG-7, u níž dochází k poruchám mechatroniky a opotřebení spojky. U dieselů dochází k poruchám čerpadla chladicí kapaliny (častěji u 1.6 TDI) a vysokotlakého palivového čerpadla (2.0 TDI).

Kromě toho jsou diesely vybavené systémem SCR (motory s močovinou) náchylné k poruchám v této oblasti a pouhé doplňování paliva představuje potíže. Proto je dobré se zaměřit na vznětový motor 2.0 s výkonem 150 k bez tohoto řešení. Na druhou stranu se DPF filtry prozatím ukázaly jako poměrně odolné.

Z méně významných závad můžeme zmínit podivné zvuky v podvozku, které vznikají v důsledku drobných vůlí, a poruchy některých elektronických zařízení, které však nemají vliv na mobilitu.

O životnosti vozu lze říci pouze to, že na trhu není nouze o vozy s nájezdem přes 300 000 km, přičemž se většinou jedná o diesely 2.0 TDI. Vozy používané převážně na silnici nemají s převodovkou DSG velké problémy, protože se u ní často nemění převodové stupně.

Kolik stojí Škoda Superb III?

Trh s těmito vozy je velmi bohatý, i když ne tak bohatý jako u Passatu B8. Vozy s nejvyšším počtem najetých kilometrů (bez ohledu na ročník a verzi) se oceňují od 320 – 450 tisíc Kč. Nejlevnějšími vozy (bez ohledu na počet najetých kilometrů) jsou diesely 1.6 TDI, často v základní výbavě za méně než 320 00 Kč. Reálně na koupi Superbu III potřebujete mít asi 400 tisíc Kč. Samozřejmě lepší verze stojí i více, než 600 000 Kč.

Vyplatí se Superb III koupit?

Pokud hledáte pohodlný a prostorný vůz střední třídy s osvědčeným motorem, vyplatí se zaměřit na ročníky 2017-2018, bez ohledu na motor nebo variantu pohonu. Vůz může poskytnout náhradu prémie, pokud je v dobré verzi výbavy, ale za mnohem méně peněz, zejména při opravách, než BMW nebo Mercedes. A tato služba je téměř v každém trochu větším městě.

Superb III není dokonalý, co se týče závad, není to Japonec, ale rozhodně je to zajímavější auto než Avensis nebo dynamičtější než Mazda 6. Je to prostě volba z rozumu.

Zdroj: mobile.de