Obchodníci používají tento tajný trik, aby vás přiměli utrácet víc. Pravděpodobně si toho ani nevšimnete
Jdete na nákup pro určité věci, přinesete toho víc. A utratili jste rozhodně víc, než jste zamýšleli původně. Triky obchodníků jsou dokonale promyšlené tak, abychom si téměř vždycky přinesli z obchodu co nejvíce položek, které nepotřebujeme.
Zdaleka to ale není jediný druh triků. Jít do obchodu a nakoupit? To nejlépe a nejefektivněji zvládá ten, kdo nemá vůbec rád obchody, nakupuje rychle a jen podle seznamu. Ti ostatní, kteří se v obchodech rádi podívají, co mají nového, jaké jsou nové trendy a mají to za kousek relaxu nebo odtržení od běžné denní reality, na tom jsou mnohem hůře.
Zranitelnou skupinou jsou také ti, kteří nakupují pro rodinu, musí přemýšlet dopředu, mají v centru zájmu slevové akce a výhodná balení. Jít si koupit svačinu na dopoledne prostě není takovým rizikem, jako jít do toho samého obchodu odpoledne a mít v hlavě víkendové nakrmení celé rodiny.
Většinou ztratíme ponětí o čase
Všimli jste si, že v obchodech nejsou hodiny? A pokud vyloženě někam nespěcháme, obyčejně ani my samotní nesledujeme nějak pečlivě čas. Prostě jdeme nakoupit a snadno se nám ztratí tu čtvrthodinka, nebo v případě delších nákupů klidně půlhodinka.
V obchodech často chybí také okna, velké nákupní paláce jsou také koncipovány tak, aby v nich dosah denního světla byl co nejmenší. Cílem je odpoutat nás od reality, nabídnout nám jiný, uzavřený svět, chvíli mimo to, na co jsme zvyklí. Aby nám neutíkal čas, abychom tu chtěli strávit co nejvíce času.
Vliv má i hudba, která nám může být příjemná a díky ní také ztratíme pojem o čase. A to je důvod, proč pak v obchodech nebo obchodních domech strávíme více času a také samozřejmě více utratíme.
Svou roli samozřejmě hraje příjemná teplota, která je ideální pro pobíhání jak ve svetru, tak v zimní bundě. Jak v kraťasech, tak džínách. Tedy v létě je důležitá klimatizace, kdy se mnoho lidí jde do obchodů prostě jen ochladit… a zároveň něco koupí. A v zimě se zase chodíme ohřívat a v tom příjemném rozpoložení také více nakoupíme, doufají obchodníci.
A pak začneme sedat obchodníkům na lep!
Ve chvíli, kdy je nám v obchodě dobře, rozjíždí se další vlna triků. Znáte je?
- Drobnosti u pokladen, které nalákají (sušenky, baterky, dobroty) – „Mám chuť, to si můžu dovolit, to se může někdy hodit.“
- Levné zboží u pokladen (tyčinky, žvýkačky, jídlo) – „Utratila jsem hodně, ale asi to bylo výhodné, když tady mají to levné zboží ještě u kasy.“
Triky s regály a rozmístěním zboží
Mimo triky, které působí na naše uvažování a myšlenky během nákupu, tu máme ještě sérii pravidel, která už taky nejspíše znáte. Rozmístění zboží na prodejně a v regálech má svá pravidla. Logiku a efektivitu pro zákazníka nečekejte.
- Co chtějí prodat, je ve výšce očí: Většinou se nám nechce zvedat hlavu (kde bývá zboží kvalitnější nebo dražší, nebo shýbat, kde bývá také cenově výhodnější zboží). A zboží ve výšce očí nám většinou postačí, vezmeme a jdeme… všimněte si, jak často se v obchodě rozhlížíte do nejspodnější i nejvrchnějších regálů. Skoro nikdy.
- Pečivo až vzadu: Nejčastěji podle průzkumů chodíme pro pečivo, obchodníci tedy často pekárnu dávají do zadní části prodejny, abyste byli nuceni projít celou prodejnu a samozřejmě se sem tam zastavit a něco, pro co jste vůbec nešli, přihodit.
- Akce a slevy: Akce a slevy jsou vystaveny podél uličky a mají projíždějící a spěchající zákazníky zastavit a přimět je uvažovat, jestli se jim dané zboží přece jen nehodí.
Falešné slevy lákají pouhým klamem
Každou chvíli se objeví upozornění na prohřešky, které většinou spočívají v tom, že dané zboží je prudce zdraženo před zamýšlenou slevou a poté je sleva téměř nulová nebo neznatelná. Zákon z loňského roku přitom ukládá, že obchodník musí u slev uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní, nikoliv u prudce zdraženého zboží.
„V březnu loňského roku nabízeli v plzeňském Kauflandu v akci sekáček na maso nebo porcovač zmrzliny, kdy ovšem původní přeškrtnuté ceny byly dokonce celý rok staré, z března 2022.“
zjistilo se například v Kauflandu
Nejhůře dopadly při kontrolách klamání zákazníků dle ČOI řetězce Penny Market, Kaufland a Billa a za nimi byl Lidl a Tesco.
Špatné účtování u pokladny
Častým prohřeškem je také naúčtování ceny bez slevy u pokladny poté, co si zákazník vezme v obchodě zboží se slevou. Spoléhá se na to, že účtenku si již nepřekontroluje.
Levnější věci kolem, aby to tolik nebolelo
Blížíte se k pokladně a tušíte, že to zase nebude ono. Kolem pokladen je často rozmístěno akční zboží. Nebo obecně levnější zboží. Jídlo, cukrovinky, nápoje v akci. Láká to přihodit si. Ale to není jediný psychologický trik.
Geniální marketingový trik? Například Ikea, kde jejich legendární masové kuličky a pro zákazníka příjemné akce kolem jsou jen zástěrkou pro to, aby tolik nebolel drahý nákup, kdy možná taky koupil víc, než zamýšlel.
Na vině je neuromarketing
Zdá se, že to je věda. Ano, je! Nazývá se neuromarketing. Zkoumá vliv různých vjemů na zákazníka, na jeho nákupní chování. Sleduje pohyby očí, emoce, srdeční rytmus, dýchání ve chvíli, kdy jsme vystaveni různým situacím, obrázkům, zprávám o produktech. Pomocí přístrojů se tak zkoumá, jaké máme skutečné preference a jednoduše řečeno – co na nás bude platit, na co naše tělo a mysl reaguje nejlépe.
Proto spousta triků obchodníků je podprahových, působí na nás nepozorovaně. Ale stojí na nich jak rozmístění zboží v obchodech, tak i podoby reklamních kampaní.
Zdroje: cs.wikipedia.org, novinky.cz, thenextweb.com, mikegingerich.com